Jump to content

måkeproblem!


tikkabysako

Recommended Posts

det er både og da hassel.

hvis du skyter etter dem da forsvinner dem. skøt 3 skudd på rappen selvsagt ladde jeg etter 1 skudd pga måka sto rolig så jeg sendte like greit 2 skudd til etter den sia har jeg ikke sett ei eneste måke som har flydd på de 3 jordene jeg har hatt ansvaret for. var full 30-40 måker der

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du trenger ikke søke kommunen. Om du er eier, bruker eller rettighetshaver kan du uten å søke kommunen felle Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett jf. forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html

Link to comment
Share on other sites

[...]steike nu skal det smelles rundt her på marka![...]

Pass på den biten med "...når disse gjør skade..." også da :wink:

Utstrakt missbruk av slike lovbestemmelser fører raskt til at de forsvinner eller blir kraftig innstrammet.

Link to comment
Share on other sites

En bonde jeg kjenner pleier å skyte en måke og la denne ligge til skrekk og advarsel. Måkene holder seg visstnok borte så lenge den ligger.

 

Det er IKKE min erfaring fra rogalands-måker hvertfall. De forblir innen skuddhold for å se om noe artig foregår! TENK hvis de skulle finne på å fly vekk, og kansje gå glipp av mat?

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom, skjøt jeg såpass med måke. At selv to år etter at jeg sluttet med det, så fløy måkene rundt gården vår. Helt vanvittigt å se de komme flyvene, for så å vinkle av rett utenfor skuddhold rundt gården. Dette tiltross for at det da ikke var skutt en fugel der på to år. :D

 

Men så skjøt jeg vel en 200 måker på 10 dager da jeg ble 18 + de som strøk med ellers (med salongen) året rundt. :twisted:

 

Da var det skyt en og det kom 4 nye, skyt to til og der kom 6 nye, skyt to til og det kom 10 nye. osv. Helt sprøtt hvor glupske måkene er om de tror det er mat å hente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...