Jump to content

Finpistol - Hva skal jeg kjøpe?


Ducati Kid

Recommended Posts

Med fare for å få like mange forskjellige svar som det er medlemmer på dette forumet, trenger jeg allikevel noen råd fra dere.

Jeg har hatt en eldre utgave av Pardini tidligere, men den solgte jeg for noen siden da jeg tok en pause fra skytingen. Nå er jeg "back in business", og skal kjøpe "ny" finpistol. Her er de nominerte:

1. Pardini SP (new) (elektronisk eller mekanisk avtrekk).

2. Walther SSP (Litt usikker på magasin løsningen på denne, men det er kanskje en vanesak)

3. Walther GSP Expert

4. Hammerli SP20 RRS

5. Benelli MP90S WC

6. Har jeg glemt noen åpenbare kandidater?

 

Hva skal jeg kjøpe?

Finnes det noen kanaler for brukte konkurransevåpen? (utenom finn og kammeret)

På Pardini'en: Skal man velge mekanisk eller elektronisk avtrekk?

 

Våpenet skal brukes til de vanlige .22LR programmene og Felt.

 

Alle råd mottas med takk :)

 

Mvh

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Benelli MP90S WC og er veldig fornøyd med den, det jeg liker med den er at den ikke har en utkaster åpning på siden, men er helt åpen 180 grader rundt når sluttstykket er i bakre stilling. Lett å komme til for rens osv, samtidig som det er så godt som umulig og få såkalte ”stove pipes”.

 

Når det er sakt så har jeg prøvd en del forskjellige pistoler, sist en gammel GSP, og selvfølgelig er det forskjeller på våpnene, men alt i alt så er min påstand at de fleste våpen av kjente merker er gode våpen.

 

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over hvor liten forskjell det var imellom rekyl/vipp når jeg skjøt med den gamle GSP’n, samelignet med Benelli’n med superlav kjernelinje.

Jeg er selv på jakt etter en .32 og vurdere først og fremst å kjøpe nok en Benelli, men vurderer også Hämmerli, Pardini, GSP Expert, og til og med en gammel GSP.

 

Når det gjelder elektronisk avtrekk så valgte jeg mekanisk på min luftpistol, jeg har prøvd både Morini og Steyr sine elektroniske avtrekk, og kom frem til at det var annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.

Nå er det jo slik at i baneskyting så er et jo utrolig små marginer, så da er det godt mulig alt fra rekyldempere til elektronisk avtrekk har en misjon, men så vidt jeg har forstått så overgår i de fleste tilfeller våpenets egenskaper skytterens en høy gang, så da kan man kanskje slå seg til ro med et våpen som ikke har alt av det seneste stæsjet?

 

Uansett bra at du er ” back in business” :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en må prøve pistoler og finne ut hva som passer en selv best. Jeg valgte bort Walther og gikk for Pardini fordi jeg da kunne få .32 som var nesten identisk. Jeg tror det er en fordel.

Ellers har jeg en følelse, men ingen statistikk, på at det er ulikheter i feilfunksjon mellom de ulike merkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Pardini Sp ny for et par måneder siden, byttet grepet med en gang til Karl Nill grep, litt snillere vinkel på dette synes jeg. Dette føler jeg er en fantastisk kombinasjon, jeg er ekstremt fornøyd. Har ikke hatt antydning til funkefeil på noen av de ammotypene jeg har prøvd. Har skutt ca 1000 skudd til nå.

 

Prøvde en slik Morini her om dagen også, den var mye slankere i front enn Pardinien som egentlig er en skikkelig "feit klump", også den synes jeg var veldig fin å skyte med. Litt uvant var det for meg men det tror jeg lett ville gått seg til med noen hundre "skudd i hånda".

 

Har hatt en Benelli Mp90s WC, fantastisk grep, enkel å gjøre ren/holde ved like men min var litt følsom på ammoen. Men var en pistol som gjorde jobben den også.

 

Du ble sikkert ikke noe klokere av dette men det er iallefall mine brukererfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Feinwerkbau AW93 er vel også en pistol som bør nevnes. Har ikke prøvd den selv, men har lest flere gode omtaler av den. Fåes i alu- og stålutgave.

 

Lykke til i valget! :)

 

 

Hvor har du dette fra :?:

 

Det er jo bare tull, har du ikke mer peiling, bør du ikke legge inn svar til folk som ber om råd.

(det er loddet under pipa som kan fåes i enten alu eller stål, alt annet er fremdels skikkelig stål)

Link to comment
Share on other sites

Fint at du er tilbake, Trond! :)

Siden du har vært igjennom prosessen en gang før, er nok det viktigste rådet (som nhd skriver før her) at du PRØVER de forskjellige! Og gjerne noen ganger...

Ellers vil jeg jo selvsagt anbefale det beste av dine egne forslag da... Og det er SELVSAGT Pardini!! (Har 3 Pardinier selv..) 8)

De aller fleste jeg har diskutert mekanisk / elektronisk avtrekk med sier mekanisk. Flere av de som har brukt eller eier begge, foretrekker det mekaniske. (Og det er jo litt dumt at et våpen skal være avhengig av et batteri for å fungere da!)

Lykke til med ditt valg!

Link to comment
Share on other sites

Brassy

 

For meg spiller dette ingen rolle i det hele tatt, men det står akkurat det jeg skriver på denne siden:

 

http://huntershouse.dk/kat142-Feinwerkb ... model.html

 

om det står feil her, må jeg virkelig beklage og håper ikke det har skapt for store missforståelser for TS.

 

TS spør jo om han har glemt noen åpenbare kandidater, da er det vel ikke noe galt i å nevne Feinwerkbau?

Link to comment
Share on other sites

Enig i rådene om at man bør prøve litt forskjellig, for alle de nevnte våpnene går godt. Men det er ikke sikkert de passer deg. Er forsåvidt klar over at å få prøvd alt, nok ikke er så lett.

 

Selv skyter jeg med Hämmerli SP20 (ikke RRS), og det er ikke våpenet sin skyld at det ikke blir 50 serier hver gang (eller noen gang for den saks skyld :mrgreen: ). Har aldri hatt klikk eller funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt alt fra 1978 mod. GSP til 2008 SSP. Alle våpen som koster 12-17 tusen er nok mye bedre en skytteren.

Det du bør tenke på er, funksjon sikkerhet og våpenpuss.

 

Jeg skal kanskje kjøpe en AW-93, pga jeg er/blir feltskytter. Jeg har en SSP tilsalgs, som krever mer omsorg enn jeg gidder nå.

Det skal Walther ha: SSP´n er et fenomenal til våpen til bane.

Det var nok Norges dårligste salsargument, men rett skal være rett. Børse Lars har en SSP tilsalgs nå til 11k på Bane NM i Mysen.

 

Det må sies at GSP´n er et udyr! Den er lett å pusse og går hull i hull.

Det er mye å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...