Jump to content

Str. på umbraco til Millett ringer


olan

Recommended Posts

Skulle skru av sikte som sitter montert på Mausern med et par Millett Weaver ringer. Problemet er at jeg ikke har en umbraco som passer. Hverken 3mm eller 2.5mm fungerte ikke, den ene for liten den andre for stor. Så nå lurer jeg på hvilke mål det er på skruene.

 

Noen som vet hvilke str. på umbracoen som passer.... hvirker jo helt håpløse mål. Det kan jo vært noen "sortert" nøklene mine, men det ser ikke sånn ut!!!

Link to comment
Share on other sites

Skulle skru av sikte som sitter montert på Mausern med et par Millett Weaver ringer. Problemet er at jeg ikke har en umbraco som passer. Hverken 3mm eller 2.5mm fungerte ikke, den ene for liten den andre for stor. Så nå lurer jeg på hvilke mål det er på skruene.

 

Noen som vet hvilke str. på umbracoen som passer.... hvirker jo helt håpløse mål. Det kan jo vært noen "sortert" nøklene mine, men det ser ikke sånn ut!!!

 

Du må nok kjøpe deg et sett umbraconøkler i tommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Navnet Unbraco er et fabrikkmerke.

Unbrako med k.

 

Det er hverken første eller siste gang det har skjedd at et varemerke, fabrikknavn etc. har blitt navnet på ting. Eksempeler på andre proprietære varenavn som har glidd inn i språket: PC, Walkman, Q-tips etc.

Link to comment
Share on other sites

Navnet Unbraco er et fabrikkmerke. det er mange andre som produsere slikt i dag. Hvis vi skal ha et norsk navn må det bli noe med nøkke forsenket osv.

OT:

Sekskantnøkkel, alternativt heksnøkkel (heksagonal nøkkel).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 7/56" unbrako som passer. Det er midt mellom 2.5 og 3.0mm.

 

betegnelsen 7/56" er det vel få som bruker, da det er det samme som 1/8". Og det er ikke mellom 2,5 og 3mm :twisted:

 

Det er nok heller som leon skriver, 7/64", som er ca 2.8mm

Link to comment
Share on other sites

Har du lært å stave på IKEA?

 

Det staves unbrako.

 

http://www.unbrako.com

 

Nei din rass..... jeg har ikke lært å stave på IKEA. Men jeg trodde det faktisk het umbraco, og dermed har jeg stavet helt riktig!

 

Takk til dere andre for kjappe svar.

 

:lol:

 

De som fant på merkenavnet Unbrako kan ikke ha visst mye om fonetikk, ettersom de har laget et merkenavn som er nesten umulig å uttale rett... Prøv selv å uttale en N - tungespissen presses mot fortennene, så en M - leppene presses sammen, og til slutt en B - leppene presses sammen og slippes fort opp og slipper ut lufta. Det er m.a.o. en mye kortere og mer naturlig overgang fra M til B enn fra N til B. Sjøl visste jeg ikke at det het uNbrako før nå helt nylig - jeg tror ikke det kan være mange som uttaler det riktig. Kanskje tryggest å si sekskantnøkkel. Eller Ikea-nøkkel. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De som fant på merkenavnet Unbrako kan ikke ha visst mye om fonetikk, ettersom de har laget et merkenavn som er nesten umulig å uttale rett...

 

Ikke glem at dette kommer fra en engelskspråklig person, hvor ord som "unbrake" og "unprepaired" er normale ord i språket.

 

Som du sier er det lettere å uttale m istedet for n. Så det er mange som uttaler "kromprinsen", men det er ikke mange som staver det slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 7/56" unbrako som passer. Det er midt mellom 2.5 og 3.0mm.

 

betegnelsen 7/56" er det vel få som bruker, da det er det samme som 1/8". Og det er ikke mellom 2,5 og 3mm :twisted:

 

Det er nok heller som leon skriver, 7/64", som er ca 2.8mm

 

Sorry her gikk det litt fort i svingene. var så klart 7/64" jeg mente. kjøpte unbrako i denne størrelsen her forrige dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...