Jump to content

Kjøp av ny hagle, trenger gode tips!!!


sverto

Recommended Posts

Beretta....gjeeesp....flotte hagler men alle har dem. Men jeg må si at den nye sorte versjonen til under 15 000 er fin.

 

Mine råd:

Over/under

Single trigger

Ejektorer

Utskiftbare choker

Pass på at skjeftet ikke har for mye fall - jo rettere dess bedre

 

Av nye hagler i din prisklasse ville jeg gått for Finn 512 SC eller en Franchi. Du får dem for kr 10 000 hvis du får prutet litt.

 

Lykke til! Vennlig hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å se etter en brukt Beretta, Miroku eller Browning. De er flere hakk over i kvalitet og holdbarhet, og de er merkbart bedre balansert. Jeg foretrekker Beretta, men det blir mer en smakssak.

Tenk også på valg av kaliber. Min store kjepphest ligger i at hvis du ikke skal bruke haglen på sjøfugl er kaliber 12 bare ekstra vekt å dra på. Kaliber 20 gir (i nevnte klasse) smekrere og smidigere hagler, og en 20-76 patron gir deg like mye hagl som en 12-70, men med høyere utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Frankonia Gladius på jaktdepotet, eller classic light som den nå heter. Under 3 kg, fem choker medfølgende, vinner av villmarksliv bladets test i 07. Koster 5990 tror jeg, men du får rabatt om du kjøper en hel haug andre ting på kjøpet. Jeg havnet på 6500, da hadde jeg hagle, duejaktfilm, futurale, olje til utvendig løp, og fiberoptiskt sikte, eller rødpunktsikte, siden jeg er venstredominant, på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er storfornøyd med min gamle Valmet 412s jeg.

Har ingen problemer med å anbefale den, smeller hver gang og er lett å vedlikeholde.

Har utskiftbare choker og du får flere løpssett.

Den er kanskje litt tung, men ikke noe som har brydd meg. Du blir jo ikke akkurat sliten av å bære et halvkilo mere.

 

 

Men i prisklassen du nevner så er det jo utallige hagler som gjør jobben sin godt.

Tror nokk ikke du blir misfornøyd uansett kjøp, så lenge du vet hva du får.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble faktisk en Valmet, virket veldig solid også var hagla perfekt for meg så da var valget enkelt. Den er skutt 10 skudd og jeg fikk den for 6500,- føler det som et røverkjøp. Flaks at jeg nevnte til min gammel onkel at jeg skulle kjøpe meg hagle, ellers hadde det blitt 8 lapper for ei Exxo Lux Lite som var brukt.... takker for innspill :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...