Jump to content

.17 remington fireball


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

Ettersom jeg finner lite tråder om denne så lager jeg en generell emnetittel så alle kan bruke tråden til spm. ;)

 

Har sett litt på dette kalibret og funnet ut at det må være perfekt til predatorjakt. (Måke, kråke, rev etc)

problemet er at jeg kunne tenkt meg å kjøpe brukt, men det virker som det er et sjeldent kaliber :?

 

Blir det billigst å kjøpe en brukt 222 for så å bytte løp?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en nedstrupet .221 om jeg ikke tar helt feil.

Mye krutt og lett kule gir høy morrofaktor, men også høy slitasje på løpet og det går fort varmt.

Det blir mye pussing og kan tenke meg at presisjonen vil avta en del fortere enn andre småkalibre.

Link to comment
Share on other sites

så lenge man er klar over at slikt og tar hensyn så løpet ikke blir for varmt samt pusser ofte så tror jeg ikke det er noe problem.

akkurat nå er jeg mere spent på hvor vanskelig det kan være å finne en slik til en billig penge...

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert cal. 20? Men det er vel svært lite av det også på bruktmarkedet...

Ser .204Ruger har allerede fått kult-status i Amerika, brukbart utvalg av kuler med brukbar BC. Norma-hylser og Die-set til standard pris, inkl. Forster Bushing og Lee Collet.

En Tikka T3 eller Sako Varmint i .204 med en 32gr Blitzking eller V-Max i 4000fps hadde vært noe til kråke-splætting på ymse hold... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal slite litt for å finne en billig & brukt rifle i dette kaliberet i Norge. Jeg bestillte meg en Remington Seven i fjord våres, og fikk den i januar. Importøren mente det var den eneste de hadde tatt inn i kaliberet noen gang. Så vidt meg bekjendt, så har ikke remington produsert rifler i dette kaliberet før 2007, og det året lagde de bare 400 stk, til hjemmemarkedet.

Men det var vel verdt å vente på. Kaliberet svarte til forventningene, og byr på mye moro & flat kulebane.

Gleder meg stort til jakta begynne, så man kan få litt erfaring med hvordan dette blir på vilt.

Jeg har også sjekket rundt i det vide & brede on det er mulig å finne fmj kuler, men den gang ei.

Vet at CCI har fmj kuler som de bruker i sine .17HMR patroner, men disse ville de ikke selge løst.

Eneste muligheten jeg kunne finne var å bestille kuler fra en fyr som lagde de selv, men det kokte bort i kålen for meg... Sikkert fordi jeg ikke er interessert nok for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hva er egentlig det mest brukte kaliberet av 17 rem og 17 rem fireball? Hadde nesten bestemt meg for 17 rem for så å oppdage at det er to varianter.

 

Ser at det er mange rifler fra remington som kommer i 17 rem fireball men bare mod. seven som kommer i 17 rem? Samtidig ser det ut som jakt&friluft bare har ferdigladd ammo til 17 rem.

Link to comment
Share on other sites

17 rem har vært fabrikkpatron mye lengre. Den er basert på 223 hylsa og gir derfor i teorien enda litt mer enn 17 rem fireball som er basert på 221 fireball hysla. Jeg har spekulert litt på den siste, må bare overbevise meg selv om at jeg trenger den til et eller annet :D Ser ingen grunn til 17 kaliberet skulle trenge den digre 223 hylsa. Men i praksis er det nok liten forskjell. Antagelig er det lettere få tak i fabrikkammo i 17 rem.

 

Mye puss og fikkel med hjemmeladning får en ta på kjøpet og satse på at underholdningsfaktoren veier opp for det!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg med ja! Lest litt på amerikanske forum også og ser ut til at fireball er i ferd med å ta over for 17 rem.

Får ta en prat med de på jakt og friluft å se på alternativene, vurdere denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5917

 

Er i tenkegropa ennå, og har vurdert mellom 22 mag, 22 hornet, 17 hmr, 17 rem og 17 rem fireball. Bruksområde blir rev/kråkefugl. 22 mag har jeg droppet da jeg må ha noe som fungerer ut til 200 m på rev, 17 hmr droppet av samme årsak, 22 hornet er jeg gått litt bort ifra da det var 6-12 måneders leveringstid på den eneste synthutgaven jeg fant.

Så heller vel mest mot fireball for øyeblikket....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Trivelig å se at andre har fattet interresse for kaliberet 17 Rem Fireball. Jeg går og venter på et løp til Remingtonen min. Har Diesett, hylser, kuler og litt fabrikkammunisjon(fra jakt og friluft).

Jeg tror at 17 rem fireball er et mer balansert kaliber når man ser på kulediameter og hylsevolum enn 17 rem. Det er skrevet noe om at brukere ikke oppfatter fireball som problematisk med hensyn til varmskyting, bortfall av presisjon, levetid på løpet m.m. Noen av erfaringene jeg har lest er forresten fra forløperen til fireball som heter 17 Mach IV. Begge baserer seg på 221 remington fireball i følge litteraturen jeg har lest.

Brukererfaringer sier at patronen har lavt støynivå slik at skytingen ikke høres så godt som for større kulediametere. I så fall blir det interessant å se hva en dempet 17 fireball gir av signatur. Det er jo en ganske liten kule som skal pløye seg gjennom lufta. Det avhenger kanskje av hvor mye energi som overføres når overlydssmellet utløses? Noen som har kunnskap om dette?

Enn så lenge så får jeg vente på løpet mitt... Kjedelig.....

Link to comment
Share on other sites

Se her om 17 hmr: http://en.wikipedia.org/wiki/.17_HMR" target="_blank" target="_blank

og her om 17 Rem Fireball: http://en.wikipedia.org/wiki/.17_Remington_Fireball" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Du finner fort ut at 17hmr ikke er omladbar som 17 rem fireball. Det er samme kuledia(.172) for begge 17 kalibrene, men vekter og typer finner du i linkene, der vil du se at det er litt forskjellige kuler som er brukt. Jeg vet ikke om kulene til 17hmr er tilgjengelige for hjemmeladere(tviler på det).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...