Jump to content

Valg av GPS og kart


243 winchester

Recommended Posts

Skal bytte ut min gamle Garmin Etrex, med en nyere variant med kart. Valget står mellom Garmin Oregon eller 60 CSx.

 

Om dere har noen andre anbefalinger på GPS fronten, så bare si ifra :D

 

 

Så til mitt andre spm, hadde tenkt og kjøpe topo Norway, som er kartet over hele Norge. I tillegg kjøpe det beste østlandskartet, for mer detaljer. Det er her jeg jakter og ferdes mest. MEN er Topo Norway godt nok til all friluftsaktivitet?!?!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har nå kommet en oppføger til Garmin 60 csx. Den ser omtrent lik ut og heter 62s. Til den er det oså laget langt mer detaljert kart som kommer på mikro-SDminnekort. Pris for GPS er NOK 3000 til 3700, kart NOK 1200-1500. Jeg har brukt Oregon 550 i 3/4 år og liker den ikke. (Brukte 76csx før)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 60CS (forgjengeren til 60CSx). Suveren GPSm for turbruk, eneste problem er mottakerfølsomheten som er fixet i 60CSx. Solid, men litt stor sammenlignet med Oregon. Egne knapper for å finne waypoints, merke waypoints, zooming etc. Ingen touchskjerm, men knappene kan opereres finfint med hansker/votter på hendene, noe som er klundrete med touchskjerm. Bedre batterilevetid enn Oregon, siden du kan lese skjermen uten å skru på bakgrunnsbelysningen. Funker "helt greit" med veikart, men er selvsagt ikke like fancy som en bil-GPSm eller en Oregon til sånn bruk.

 

Jeg har også lekt meg med Oregon 300. Anbefales ikke til ren turbruk, men er en veldig sexy "kan-gjøre-alt-bare-ikke-like-bra-som-spesialistene"-dings. Mindre enn 60CSx, men med omtrent like stor skjerm. litt sånn såpestykke-formfaktor. 300 har en skjerm som er komplett uleselig uten bakgrunnsbelysning i sollys og vanskelig å lese med bakgrunnsbelysning i sollys. Dette skal ha blitt bedre i etterfølgeren 450. Veldig tiltrekkende med mulighet for ulike "profiler" der man tilpasser brukergrensesnittet til bruksområdet (tur, bil, by, etc.). Dog, for å utnytte dette fullt trenger du både topokart (Topo Adventure) og veikart (City Navigator). Koster altså noen ekstra kr i kart. Alt er touch-skjerm, og du må gå ut av kartvisning for å sette et waypoint. Klundrete.

 

Jeg har veldig lyst på en mer følsom GPSr enn 60CS (den sliter med mottak i byer og sliter også litt nedi skar og i trangt/bratt terreng når man går i marka. Til fjellbruk og noenlunde folkelig terreng duger den finfint, ihvertfall hvis den ligger i lokklomma og ikke i jakkelomma) og klarer ikke selv å bestemme meg for om jeg skal velge 60CSx (ny tur-GPSm) eller Oregon 450 (gjøre-alt-GPSm).

 

Som GPSm til ren turbruk vil jeg absolutt anbefale 60CSx framfor Oregon. Garmin har forresten kommet med en oppdatering, den heter 62 eller noe slikt.

 

Av kart er Topo Adventure uslåelig. Det er hele den norske M711-serien (1:50000, 20m ekvidistanse) og dekker hele Norge fordelt på 20 CD'er (til en liten tusenlapp pr. stk :shock: ). Hvis du har klart deg med M711 papirkart, er Topo Adventure like bra. Hvis du trenger detaljnivå på linje med O-kart kan du se deg om etter mer spesialiserte kart. Pass forresten på at du kjøper kart på CD/DVD, da kan du bruke Mapsource til å planlegge og legge inn waypoints/POI fra PC'en. Du overfører lett kartene fra PC til GPSm. Kjøper du kart på minnebrikke, funker dette bare på GPSm (men noen har sikkert klart å hacke dette...)

 

Uansett, spandér på deg en Zagg InvisibleShield skjermbeskytter. 100% usynlig og ekstrem skjermbeskyttelse. Jeg har ennå ikke fått ei eneste ripe i skjermen, selv om knappene har blitt fillete etter en del års bruk. Imponerende!

Link to comment
Share on other sites

Et produkt for helårs bruk utendørs med touchskjerm kommer aldri i mitt eie! Følsomheten går dukken når det er kaldt, må brukes pekeredskap om en har hansker, og slett ikke alltid man er så veldig rein på fingrene. Men nå skal det sies at jeg bruker hansker til mye av min aktivitet selv sommer/høst, da det ikke alltid er like gøy å håndtere levende rovdyr barhendt ;-)

 

Siden jeg har hund så er valget mye godt "låst" på Astro, som da er en modifisert utgave av 60 CSx som mange her skryter av.

 

@Sako 30-06: Mangler ikke CS også barometrisk høydemåler, og evt også elektronisk kompass? Vet på eTrex legend modellene var dette forskjellen mellom samme modellendelsene der...

Link to comment
Share on other sites

Mangler ikke CS også barometrisk høydemåler, og evt også elektronisk kompass?
CSen har begge deler, x'en har mer følsom mottager og støtter minnekort.
What Fulmen says...

 

60C (og 60Cx) mangler barometrisk høydemåler og elektronisk kompass.

60CS (og 60CSx) har barometrisk høydemåler og toakset elektronisk kompass. Jeg bruker aldri kompasset, det er alt for følsomt ift. å holde GPSm 100% vannrett, også må det kalibreres hver gang man bytter batteri (noe man gjør minst annenhver dag hvis man lar GPSm ligge påskrudd i sekken mens man går!). Men høydemåleren er imponerende. Den autokaliberer ift. gjeldende lufttrykk vhja. GPS-signalet, og jeg har ofte sett høydeavvik på ned mot 1-2m i forhold til kartdata når jeg har vært på en topp der høyden har vært registrert på kartet. Det tar imidlertid gjerne en halvtimes til en times tid fra du skrur på GPSm til du har skikkelig samsvar, kalibreringen er litt sånn der "adaptive".

62S (og Oregon 450) skal ha barometrisk høydemåler og treakset elektronisk kompass. Jeg kunne godt tenkt meg å prøvd om det funker bedre enn det toaksete (som jeg anser som nærmest ubrukelig).

 

Utvikling:

60C :arrow: 60Cx :arrow: 62 (62 mangler minnekortstøtte)

60CS :arrow: 60CSx :arrow: 62s

 

Når det gjelder kart synes jeg ikke 1:250'000-kartet er godt nok til terreng. Det redder deg i en knipe, men passer bedre til bilbruk enn i skauen.
Amen :!: Men 1:50000 er absolutt Godt Nok™ til det meste Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker kompasset ganske mye, men da alltid i kombinasjon med "sikt og gå" funksjonen for å ta ut retninger ved peiling. Mulig det er nok å kalibrere for hvert batteriskift, men jeg har gjort meg den vanen å gjøre det hver dag jeg tar den i bruk i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nytta 60CSX med kart og det heile i mange år her på vestlandet.

+

Den er OK. Traust, rimeleg og akseptabel batteritid.

Topokart 1 : 50 000 er tilgjengelege.

-

Dårlege mottakarsignal i skog og mellom bratte fjell.

Festeklipset bryt ein lett sundt.

Kjøp deg noko til å hindra striper i displaypanelet.

Link to comment
Share on other sites

Funderer på å kjøpe enten Oregon 450 eller 550 da min ultrahyperfantastiske veldig gule Etrex slår seg av hele tiden, som er rimelig irriterende. Kan like godt ta steget opp til noe moderne, og etter at jeg fikk klådd litt på en kompis sin 450, fikk jeg litt "må-ha-syke". Kamera på gps'en frister litt da, om det er brukandes.

 

Hvordan er forresten Dakota? Ser jo litt fin ut på bilder i det minste.

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett, spandér på deg en . 100% usynlig og ekstrem skjermbeskyttelse. Jeg har ennå ikke fått ei eneste ripe i skjermen, selv om knappene har blitt fillete etter en del års bruk. Imponerende!

 

Hva slags Zagg InvisibleShield skjermbeskytter brukte du?Finner ingen som er tiltenkt Astro,men det går kanskje ann å skjære til en annen modell.

 

Edit:jeg fant jeg fant alikevel:http://cgi.ebay.com/invisibleSHIELD-Garmin-GPS-60-Series-CSX-Screen-/170485158609?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item27b1b512d1

Link to comment
Share on other sites

Hva slags Zagg InvisibleShield skjermbeskytter brukte du?Finner ingen som er tiltenkt Astro,men det går kanskje ann å skjære til en annen modell.

 

Jeg har bare brukt en universal ting fra elkjøp som jeg handlet samtidig med ny tlf.. Skjærte til med barberblad og klistret på! Funker som bare det enda hvertfall =)

 

Funderer på å kjøpe enten Oregon 450 eller 550 da min ultrahyperfantastiske veldig gule Etrex slår seg av hele tiden, som er rimelig irriterende. Kamera på gps'en frister litt da, om det er brukandes.

 

Hvordan er forresten Dakota? Ser jo litt fin ut på bilder i det minste.

 

Jeg valgte bort 450 i stede for 550 da jeg synes prisen du måtte betale for et relativt dårlig kamera var for høy. Du tar en god del bedre bilder med et mobilkamera av nyere type, men for den som MÅ ha er det jo en "dings"... ;) Ettersom jeg har forstått er kamera eneste forskjellen på 450 VS 550.

 

Dakota går vel for å være en light utgave av Oregon, men har ikke klådd noe på dem så vet egentlig ikke stort annet en det som kommer frem på Belanor sine sider (her kan du samenligne dem mot hverandre)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Makan! :evil:

 

Tok meg en telttur i helga, til Sømådalen for å dra opp noen fisk. Ræva fiske, så jeg dro ned litt for tidlig - og litt for fort viste det seg, for på bakken, 21 mil hjemmefra, ja der ligger hæren fløtte meg GPSen min!

 

Den gidder jeg ikke å hente! Så nå MÅ jeg ha meg ny! Hadde ikke planer om kjøp sånn umiddelbart, siden den gamle Etrex Euroen (den gule) fremdeles virket i ny og ne, men nå...

 

Tror jaggu jeg går for en Garmin 450... :mrgreen:

 

Hvor er slikt billig da!? Tips til gode nettbutikker som ikke krever skjorta mi i tillegg til fri tømming av kontoen!?

 

Er vel ingen idè å kjøpe slik utenlands, evt på Ebay? Eller spiller det ingen rolle?

 

Edit to dager senere: Fant fanken meg igjen gps'en! Den lå under innerposen i fiskeveska gitt... Da blir kjøp lagt på is! Den får duge til den blir borte for godt eller dør. Litt blandede følelser, for jeg har virkelig lyst på ny, men samtidig jakter jeg også på en liten robåt til maks 3 lapper, og en Oregon koster like mye... Og jeg skulle også hatt meg et kikkertsikte til, så da slapp jeg i hvert fall å prioritere bort en av de to tingene! Gps hadde vært førsteprioritet nemlig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...