Jump to content

Hvilken amo anbefales til remington 700 sps, 223 rem?


gunleil

Recommended Posts

Er den "Tactical" : ALL .223 Rem.(EDIT: opp til 73grs trad. kuler), er den "Varmint", alle tradisjonelle mantlede blykuler opp til 62grs, homogene messing og kobberkuler, opp TIL 55grs, men ikke nødvendigvis..

Årsak, til at de homogene kulene ikke virker:

de har lavere tetthet, så de er dårligere stabilisert, mindre masse som snurrer

de er lengre, så de er sterkere destablisert av luftmotstand

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøv og vrak, (nesten) alle rifler er forskjellig

DEtte er (nesten :wink: ) bare tull, gjelder kun i få grensetilfeller. Riflestigning er riflestigning og masse er masse og fysikk fysikk.

Det er ingen som helst vits i prøve 69grs kuler i en 1:12" rifle f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke på vidda i det hele tatt, jeg ville poengtere at det er stor forskjell på 1:12" og 1:14".

 

Det er ingen måte å stabilisere 69gr kuler på i 1:12" nei. Det med at hastighet hjelper så jævla mye er "myte", det hjelper såvidt, om du er i grenseland - f.eks. enkelte 65grs kuler i 1:12" i .223, det er slikt som kan gå, om det er varmt og du er høyt til fjells og lader hardt... Kuler som ikke er stabile, er ikke stabile...

i 1:12" vil som tabellen sier, en 65gr FB kule være stabil, men ikke nødvendigvis en 65gr BT.

 

Formen på kula har mye å si, sammen med lengden. 55gr FB bly/mantel-kuler skal gå i enhver .223.

 

Om kulene er stabile vil de gå fra fantastisk til som AcidRain sier "greit, men ikke noe mer", eller tilogmed dårlig, avh. av rifle og mann. Er de ikke stabile vil de ikke gå i det hele tatt, dvs. over hele plata, og på begge sider, over og under. "en oppe i geviret" tyder på et grensetilfelle egentlig der de er nesten stabile, eller noen er det og noen ikke. I et slikt tilfelle kan de gå hel fint og tom. med utmerket presisjon, om det var skikkelig varmt, og en i tillegg kom seg endel opp i høyden. I -30°C°C og høytrykk vil kanskje alle være ustabile..

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En liten quirk som jeg ikke kom på da jeg skrev ALL .223Rem, er egentlig to,

- de militære kulene med stålkjerne oppfører seg som om de var betydelig tyngre, pga. form, lengde og tetthet.

- og så glemte jeg at man kanskje får kjøpt ammo med kuler over 69grs - man prøver stadig å overbevise om at det ikke fins, men det gjør det, og snart er det vel noen som selger den også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...