Jump to content

Sikte med eit eller begge auger opne?


Junell

Recommended Posts

Som pistolskytter får ein stadig høyre at det er best å halde begge auger opne når ein siktar. So vidt eg har skjønt er dette fordi pupillen på det auget som siktar trekker seg sammen dersom det andre lukkas, og dermed fører til at ein "ser dårlegare" på det det auget som siktar. Men som rifleskytter har eg ein mistanke om at normalen er at det venstre auget lukkes, eller blindes med ein lapp. Kvifor er det slik?

 

Sjølv om eg aldri har skote aktivt med rifle, so starta eg med sporadisk trening og jaktskyting lenge før eg døpte meg sjølv pistolskyttar. Og med rifle har eg, so vidt eg kan hugse, alltid skote med begge auger opne. På jaktriflene mine har eg kikkertsikter som ligg innanfor 3-12x, og alle skot blir sluppet med begge auger opne. Dette er ikkje noko eg har lært eller vent meg til, eg gjer det slik fordi eg synest det er enklast å fokusere og komme i rett modus når eg held begge augene opne.

 

Med pistol er det stikk motsatt. Eg har prøvd å venne meg til å skyte med begge augene opne, men eg maktar ikkje å halde godt nok fokus på kornet dersom venstreauga får være ope. Den har ein tendens til å ville ta over fokuset, og då mistar eg totalt kontroll på kvar kornet ligg i forhold til skur og blink. (Eg har dominant høgreauge, sovidt.) Difor skyt eg alltid med eit auge heilt eller delvis igjen når eg skyt med pistol, slik at eg lettare kan halde fokus på rett plass.

 

Er det fleire som har det slik, eller er eg den einaste som bryt med desse "sannheitene"?

Og kvifor skyt de med eit/begge auger opne? Er det ein bevisst tanke eller har det berre blitt slik?

Link to comment
Share on other sites

Har svært svak høgre dominans, men skyter normalt med begge øyne åpne. Untatt når lysforhold eller manglende trening, gjør at jeg må knipe litt med venstre øyet for å komme i gang.

 

Jeg er brillebruker, og har satt en optiskfilm på øvre del av venstre brilleglass (ca 0.2 i forskjell fra helt gjennomsiktigt). Dette bruker å være nok, innendørs, men kan bli litt lite ved sterkt lys ute.

 

Det er en himmelvid forskjell rent synsteknisk å skyte med ett kontra begge øyne åpne, som du var inne på. Reagerer sikte øyet på at det andre øyet er lukket (lurer på om det ikke er bortimot 30% tap i lysgjennomgang på sikte øyet når det andre er lukket).

 

En annen ting er konsentrasjons problematikken, som også påvirker negativt med ett øye åpent ved skyting.

For min del så merker jeg at jeg blir mere fysisk og mentalt sliten, når jeg kniper igjen det andre øyet ved sikting.

Og er det noe jeg ikke trenger, så er det flere ting som gjør meg sliten/tar bort fokus på oppgaven.

 

Skal man bruke blinding, så bruk en som gir tilnæremet lik lysgjennomgang på det avblendede øyet, kontra sikte øyet. Slik at man unngår å miste syn på sikte øyet (øynene er meget følsomme for forskjeller i lysstyrke).

Link to comment
Share on other sites

Trudde Fannefjordskarane alltid skyter med begge øynene lukket, så ett åpent er jo stor framgang :lol: (du nesten ba om det)

Å lukke et øye er hvertfall for meg nesten helt umulig, og må du ikke gjøre det pga av feil øyedominans så tren på å holde begge oppe. Det blir veldig anstrengt å skulle knipe sammen et øye under skyting. Og ved feltskyting sammler du fortere mer info om skiveplassering osv ved målbytte med begge øynene åpne.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøver dette ved rifleskyting, ser jeg to av alt, to skiver, to siktekors, to elger, etc. Har ikke brydd meg om å prøve dette på pistolskytinga. Hva er grunnen til dette? Spurte om dette hos en optiker en gang, men fikk et like grumsete og forvirrende svar som siktebildet. Mitt høyre øye er dominant, uvisst av hvilken grad, hvis det er av betydning.

Link to comment
Share on other sites

(...) Jeg er brillebruker, og har satt en optiskfilm på øvre del av venstre brilleglass (ca 0.2 i forskjell fra helt gjennomsiktigt). Dette bruker å være nok, innendørs, men kan bli litt lite ved sterkt lys ute.

 

En annen ting er konsentrasjons problematikken, som også påvirker negativt med ett øye åpent ved skyting.

For min del så merker jeg at jeg blir mere fysisk og mentalt sliten, når jeg kniper igjen det andre øyet ved sikting.

Og er det noe jeg ikke trenger, så er det flere ting som gjør meg sliten/tar bort fokus på oppgaven. (...)

 

Korleis gjer du det når du skyt med rifle, både med tanke på trening og i ein jaktsituasjon?

 

Eg brukar stort sett linser, og det funkar kjempebra å bruke ei linse som er litt for svak på venstre auge. Då blir det med eitt lettare å fokusere. Men sjølv om dette er praktisk når eg står og skyt blir det lett slitsomt når eg går slik heile dagen. :)

 

Trudde Fannefjordskarane alltid skyter med begge øynene lukket, så ett åpent er jo stor framgang :lol: (du nesten ba om det)

 

Haha! Det hender støtt og stadig at eg tek so dårlege avtrekk at eg knip augene godt sammen, alle tre. :lol:

 

Å lukke et øye er hvertfall for meg nesten helt umulig, og må du ikke gjøre det pga av feil øyedominans så tren på å holde begge oppe. Det blir veldig anstrengt å skulle knipe sammen et øye under skyting. Og ved feltskyting sammler du fortere mer info om skiveplassering osv ved målbytte med begge øynene åpne.

 

Ja, det er anstrengende, men på samme sida so fell det meg heilt naturleg. Eg trena mykje på dette for eit år sidan, men eg greidde aldri å meistre det godt nok. Det kunne gå fint nokre få skot, men so forsvann fokuset totalt. Då var det berre å senke våpenet og begynne heilt på nytt - og det er ikkje særleg praktisk når ein er midt i ein åttesekundsserie. :)

 

Eg ser absolutt fordelen med å sjå meir av omgivelsane. Dette er ein av dei tinga eg ikkje fordrar når noko blinder auget mitt når eg skyt med rifle. (ein caps, el.) Spesielt i feltskytinga, med fleire skivegrupper kunne det vore kjekt å sjå litt meir enn berre forsiktet.

 

Kan eg gå ut frå at du held begge augene opne når du skyt med rifle òg, OlavM, eller er slikt forbeholdt pistolane? :)

Link to comment
Share on other sites

Tidligere knep jeg alltid igjen venstre øye når jeg skulle skyte. Nå har jeg sluttet med det siden jeg føler det tar mye energi og fokus det å holde øyet lukket. Skyter nå med begge øyne åpne alltid (både pistol, hagle og rifle med kikkertsikte) og det fungerer flott..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøver dette ved rifleskyting, ser jeg to av alt, to skiver, to siktekors, to elger, etc. Har ikke brydd meg om å prøve dette på pistolskytinga. Hva er grunnen til dette? Spurte om dette hos en optiker en gang, men fikk et like grumsete og forvirrende svar som siktebildet. Mitt høyre øye er dominant, uvisst av hvilken grad, hvis det er av betydning.

 

Er du sikkerpå at høyre øyet er dominant, når jeg gjør peketest ser jeg altid to fingre eller to punkt i det fjerne hvis jeg fokuserer på fingeren. Så hvidt jeg skjønner kommer dette av at ingen av øynenen er dominant de er likeverdige. Jeg kan ikke skyte med begge øynene oppe det har alldri funka. enten hvit/gjennomsiktig lapp/skive/pappbit/skytebrille med plast skive eller så må jeg lukke venstre øyet.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer med rifle, jeg har hele livet knepet igjen venstre øyet. Men nå trener jeg på å reparerer en oppvekst med feil trening.

 

Jeg skal inrømme at jeg varierer endel med dette, da lysintensiteten spiller inn for meg (for lyst og jeg må til med litt eller mye kniping). Jeg kan også få dobbelt syn, mest sansynlig grunnet så liten forskjell i dominans øynene i melleom (kan også ha litt med en ørliten skjevhet på ene hornhinnen min).

 

Eneste løsningen er målrettet trening, med fullt fokus på bruk av øyne og sikte.

 

Jeg har forøvrig prøvd litt med begge øynene åpne på trening med rifle (helt opp i 9x forstørrelse). Fungerer fint i overskyet vær og inntil 100m skyteavstand, men er veldigt uvant. Ikke noe for jakt så lang ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...