Jump to content

Norma 50 grs fmj vs Lapua 55 grs fmj?


ko-stens

Recommended Posts

Funderer på å kjøpe hundre 50 grs Norma fmj for å prøve noe nytt. Ser at denne også har en ganske rund nese, noe som skulle borge for ei god fuglekule også.

 

Imidlertid er den bare 50 grs, noe som ikke er så bra da farten gjerne kan bli høy.

 

Har 55 grs Lapua fmj liggende, og den gir god (men ikke eksepsjonell) presisjon i .222'en min. Litt spissere enn Normaen, men gir lavere fart.

 

Hvilken ville dere valgt?

Norma fmj 50 grs eller Lapua fmj 55 grs?

 

Noen som har formening om hvor en får kjøpt disse Normakulene da? Hjemmelading har, men er utsolgt, og det har det stått lenge. Noe annet sted har jeg ikke funnet...

Link to comment
Share on other sites

Mitt "hoteste" tips er å ta med våpenkortet til "søta bror" om du skal på "harrytur" i sommer. Ferdigrullet Norma Jaktmatch er blandt de aller beste fuglepatronene du kan ordne i 222 (selv hjemmelad). Sist jeg handlet i nabolandet (Årjengs Jærn, Jenia), var det ca halv pris, og så får du jo en masse nusselige små-hylser på kjøpet.

Tror ikke det er mange av oss hjemmeladere som har klart å slå presisjonen i jaktmatchen med en helmantel kule i 222'en. Men nå som dette er skrevet kommer det selvfølgelig en "drøss" med "skrytepaver" uten beviser og hevder at å få helmantelkuler til å gå i 222'en "er så lett så" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Normas 50 gr jaktmatch går normalt grisegodt i .222'en med 1:14" stigning. Men mener at Norma nå har gått over til ei 55 grains kule i jaktmatchen, og at den her et litt mer lurvete rykte. Men klarer du å finne jaktmatch med 50 gr kule enda er det et trygt kjøp om penger ikke er noen hindring.

Link to comment
Share on other sites

Mente Norma lager i .222 en jaktmatch og en patron som er mer definert som "Norma fågel" dvs noe redusert hastighet?

 

Uansett er jaktmatchen litt vel kjapp til fuglejakt og selv ønske jeg heller hastigheter ned mot Hornet nivå og min erfaring er at selv hullspiss kuler ikke lager noe særlig vesen av seg i utgangshastigheter ned mot 800 m/s med ei så lett kule mister man utrulig mye hastighet underveis på 80-90 meters hold.

 

Jeg vet ikke om det finnes så mange FMJ i .224 å velge blandt ? Norma har sin jaktmatch og Lapua har sin 55 grainer som ikke er noe å skrive hjem til mor om..

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg ikke prøver å få tak i noen kuler i Sverige. Skal nedover, litt forbi Gøteborg i juli en ukes tid. Blir å lete verre etter høvelige butikker da!

 

Glemte å si at jeg lader selv forresten. Lapuaene går greit i rifla mi, men 55 grs kan være litt "sært" har jeg funnet ut. Ok med Lapua, hårreisende forferdelig med Partizan og middelmådig med Hornady... Oppdaget at Norma har kommet med 55 grs og, men har blitt litt skeptisk til denne vekta. Er 1:14 i Fox'en min for øvrig. Mulig hun er ei litt kresen frøken!

 

Har for øvrig ca 50 ferdigrullede Norma Jaktmatch liggende og skal få i veien de mot skiva for å sjekke. Har faktisk enda ikke skutt ferdigammo i rifla mi! Greit å se hvordan ferdige går før jeg bestemmer meg og!

Link to comment
Share on other sites

Forferdelig synd hvis Norma dropper sin 50-grainer. Selve prototypen på fin fugl-kule! Spisse 55-kuler er det nok av ellers? (I ymse kvalitet....)

Kjøpte nå sist et parti på Rana Jakt&Villmark, men får dem nok billigere i Sverige. Bunker opp før det er for sent... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...