Jump to content

Enda et hjemmesnekra demperprosjekt


Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til å sette en demper på 223'en, men det har blitt med tanken.....inntil idag.

Fikk en rørbit fra en Hauskendemper av Gal Mann fra forumet her, "designa" innmaten underveis :)

1.jpg2.jpg

 

Størrelsen ble litt overkill, men what the heck, veier ikke mer enn 390 gram og sees ikke i kikkerten.

3.jpg4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumm patent dette og bakkammeret blir romslig og bra men føler fremre stykket med utblåsningshull virker kort men det vil jo dempetesten avsløre når du får skutt med den . Hvorfor jeg nevner det er at jeg har forsøkt med en innmat som ligner veldig men ble ikke fornøyd med demping men blir artig og høre hva du kommer fram til :D

Link to comment
Share on other sites

Da stakk fruen på jobb og det var trygt å ta noen skudd uten for husdøra 8)

Effekten ble ikke til å heise flagget av, men drønnet forsvant og det lille som var av rekyl forsvant nesten helt, nok med ørepropper når man er ute.

Skal prøve den slik neste gang det blir skyting, men det er stor sjangs for at det blir laget en ny med mindre diameter som bygger og demper litt mer.

 

@tveraa; Stålringene i endene holder sammen demperen ved at de er gjenga inn på "kjernerøret".

 

@sirhitalot; Jo, det er bare ett kammer, men likevel fanger den opp en god del av trykket.

Boringen gjør at det blir tre "baffler" innvendig mellom munning og utgangsport, men alle går til samme kammer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt meg med flere utgaver av akkurat lignende konspt men syns ikke det funker bra på lyd , nå har jeg gjort mine til 308 -3006 , Virker som bafflersystemer er bedre enn og bare ta hull i selve røret . Ser ut som at første baffler må helst stå med en hviss avstand foran løpsmunningen for og få god nytte av bakkammeret og at bafflene fremover står ganske tett fremover en 10-12 cm og at hullet ikke blir for stort . Jeg har laget noen senere året men de som funker bra holder ikke ,revner etter 20 -30 skudd . og de som holder demper for dårlig syns jeg men har ikke tenkt og gi opp enda og får jeg til noe som funker skikkelig så legger jeg det ut . :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa den mer idag og er fornøyd med det meste - bortsett fra at den begynte å skru seg opp mens "Gal Mann" lå å skjøt :lol:

Kom inn på standplass etter en pissepause og fikk høre at treffpunkt kryper sakte men sikkert oppover :?:?:

Måtte taite ca 1/8 turn så satt den igjen, men ytterrøret gikk fortsatt rundt viss jeg tok i. Da blir det demontering hjemme.

Prøveskuddet etter taiting gikk dønn i senter på villsvinet.

 

Veldig lite treffpunktforandring, med demperen på så går den 10cm over senter på 200 meter.

Den ble ganske varm etter nærmere 100 skudd, men ga ikke verken uhåndterlig mirage eller problemer med å skru den av.

223-1.jpg

Nå er den satt sammen med Locktite og jeg vil tippe den tåler ekstreme temperaturer før den løsner igjen.

 

Ny versjon pågang, det blir en slankere og lenger demper med langt bedre demping, skal prøve å få tatt flere bilder underveis i prossessen.

223v2-1.jpg223v2-2.jpg

 

223v2-3.jpg223v2-4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Demperen fungerte rett og slett fantastisk...inntil skudd nr 40, da forsvant fremre del utover myra :cry:

Jeg overvurderte nok styrken i materialet og undervurderte kraften i kaliberet slik at gjengepartiet på fremdelen slitna.

 

Nok en erfaring rikere og ny del under produksjon :D

 

Har en A-Tec Tmm5 i 6,5 som skal testes oppimot denne, tviler på man kan høre forskjell. Skal huske å ta med filmkameraet når den tid kommer ;)

 

 

Vann og glidemiddel tror jeg at jeg skal greie meg uten...

Link to comment
Share on other sites

Ja skjønte denne ville funke topp og som jeg har skrevet før så har jeg opplevd det samme flere ganger at den da revner etter eks antall skudd . Endedekslene må ha et lengre gjengefelt og jeg skal snart prøve den jeg driver med nå (nesten lik) og jeg skal jaggu lime lokkene med rød lock. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Laget et adapter og prøvde en Tmm5 på denne idag og etter mine ører demper den betraktelig mindre en den hjemmelagde,

får bruke "Gal Mann" her inne som dommer (og han er streng på dempere) når vi får sjangs til en dag med langholdsskyting igjen :mrgreen:

 

Tenkte å prøve å "fylle" de siste to-tre kammerene med ett eller annet dempende materiale, det første jeg finner i kjelleren som

jeg kan tenke meg brukendes er stålnetting med 2x2mm masker, men fra en tidligere kollega fikk sammenbretta netting dårlige karakterer.

 

Materialet bør jo ha gode pusteegenskaper samtidig som at det tåler en støyt, noen som har tips til andre materialer enn stålnetting?

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at stålull vil bli pulverisert med tida, og stålullpulver er ikke noe jeg vil ha i mi pipe og mekanisme ihvertfall. Jeg tror at det du trenger er kobberduk. Vet at det har vært brukt i dempere for sin evne til å ta i mot varme, og kjøle kruttgassen raskere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ble ferdig med rekylbremsen til Knut Erik (Gal Mann) her en dag på jobb :mrgreen: blir spennende å se om den har god effekt. Laget i 165M så denne har livstidsgaranti.

 

Hvordan skal denne fungere i praksis? Så veldig kul og snerten ut :D

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Ang det med netting i demperen så er jeg ikke helt overbevisst, selv om det skulle holde gassen mer tilbake enn i et åpent kammer så stjeler det jo samtidig en hel del volum,

spesielt viss man fyller den helt ut til røret. Skal prøve med og uten netting, men jeg antar at jeg ikke kan høre noen forskjell.

 

Bremsen får bedømmes av han som skal ha den, men den er nok ikke optimal, har bare lekt meg litt med div design, blir nok noen viderutviklede senere på vinterhalvåret ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med den typen monokjerner, selv om din er litt bedre konstruert enn den jeg har prøvd. Det er vanskelig å få skikkelig asymetrisk strømning uten å ofre styrke når senterstammen skal bære all belastningen.

 

Bremsen ser grei nok ut, men jeg tror du tenker litt feil. Mange henger seg opp i en eller annen mytisk bakoverrettet "rakett-effekt" eller avleding av gassene sideveis, og glemmer det som vi VET fungerer: en lyddemper. Disse demper rekylen uten noen porting, hvorfor det? Fordi det viktigste ikke er å lede gass bort fra munningen men å la den virke mot en flate. Se på denne konstruksjonen, det er omtrent en portet lyddemper:

ASI3portmaxi-brake.jpg

 

JP er kjent for veldig god ytelse, og det samme gjelder for de: Et stort frontareal som gassene kan virke mot:

Copyofpic030.jpg

 

Det er mulig at vinkling av portene har en viss effekt, men hovedeffekten vil komme fra trykk ganger areal.

Link to comment
Share on other sites

Enig Fulmen, men Gal Mann er opptatt av at ting skal se sexy ut, om det fungerer er ikke så jævla viktig :lol:

 

Jeg vet at jeg bare kunne kopiert leons brems, evt blåst den opp litt i størrelse for å fått enda mer effekt, men det er ikke poenget her ;)

 

 

Edit: Om den slitner skal jeg spise et HM skjær! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der har du nok et veldig greit utgangspunkt. Med mindre man har kunnskap til å gjøre strømningsberegninger må man bare prøve seg frem, og da er det en fordel å starte med et enkelt, velprøvd design som det der. Har tegnet noe liknede for Maskinarbeideren, kan tro det tok tid å lage den fra 316L i en liten manuell maskin :mrgreen:

 

Brems%20-%20300WM%20-%203D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lagret den tegninga for lenge siden ;) og det blir nok en slik en dag, liker proporsjonene.

Den jeg laget til 300'en er tunet med tre porter på topp som gir mikroskopisk munningsvipp.

 

Laget denne i 165M, deilig materiale å jobbe med, slitesterkt og "rustfritt" i praktisk forstand på et våpen.

DSC_0010-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger det kan du få målene (Solidworks eller rene arbeidstegninger). Men et er ikke noe revolusjonerende i de, kun målene som jeg syntes så riktige ut. Må forresten sjekke hvordan resultatet ble, den burde være ferdig og levert nå (så den sist mens den ble maskinert). Skulle på en 300WM, så egentlig trenger jeg vel bare å sjekke frisyren til eieren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...