Jump to content

Sprekk i hylsehals..:-S


phoines

Recommended Posts

Lurte på om noen her inne på kammeret kan fortelle meg litt om hva årsaken til disse sprekkene i hylsehalsen kommer av (se bildet)?.

 

sprekk%20i%20hylsehalsen.JPG?imgmax=512

 

Dette er 300 win mag hylser presset og trimmet slik at de passer til 308 norma mag. "Tipset" kom jeg over i denne artikkelen http://www.reloadbench.com/cartridges/308nm.html.

 

.308 Norma Magnum cases can be made by necking up a 7mm Remington Magnum case or necking down .338 Winchester Magnum cases. Since cases formed in this manner will be a bit short in overall length, perhaps the best way to come up with cases is to run virgin .300 Winchester Magnum brass through a .308 Norma Magnum full length resizing die and trim them back to 2.560".

 

Hylsene ble kjøpt i en pk på 50 stk og det er kun fire av disse hylsene det er kommet sprekk i overgang fra skulderen til halsen. Ladedata 180 grs S&B, 70,5 grs N160. Skutt en gang.

 

Og helt til slutt, ja jeg vet at det finnes hylser fra Norma dersom noen skulle føle for å kommentere det, men dette er et "prosjekt" for å se om det finnes tilfredstillende gode substitutter til Norma hylsene :wink:.

Link to comment
Share on other sites

I følge ladebokens data, samt andre ladedata kryssjekket på nettet så skal jeg være godt innenfor maksgrensene. Diskuterte ladningen med en kompis og vi funderte på om det kunne være for svak ladning... :roll:.

 

Jeg heller også mot metalltretthet/sprøtt metall, men jeg har ikke opplevd dette før så jeg syntes det var en god ide å spørre kammeret til råds :D. Et annet spørsmål er, hvor "farlig" er slike sprekkdannelse for meg som skytter? Vil det være forsvarlig å bruke de andre hylsene fra samme pakning som jeg har skutt og ikke funnet noe feil med? Har sjekket for hylseseparasjon med den berømte bindersen uten å finne noe :P.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at sprekk der fremme ikke er farlig, så resten av hylsene mine er ladet opp igjen.

 

Er spent på hvordan de ser ut etter neste skyting. Må jeg kasere like mange da, får jeg vel reklamere på hele pakken :)

 

Hehe, ja, godt poeng :D. Så lenge det ikke er fare for liv og helse at de sprekker der skal jeg kjøre de andre hylsene en omgang til gjennom løpet, LOL :D.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt vanlig. Jeg fikk det på mine hylser da jeg skyteformet 375 H&H hyls til å bli 375 Weatherby. Du bør anløpe hylsene etter ompressing, før bruk. Da tar du ut sprøheten av metallet. Er flere måter å gjøre dette på. Min måte er over en boks med vann, så holder jeg hylsa med venstre hånd, og bruker skibrenner til å gløde tuppen, og slipper hylsa ned i vannet når det begynner å bli ubehagelig varmt. Gjør dette, og du får lenger levetid å hylsene/de tåler flere omladninger.

For øvrig, du må sortere hylsene etter hver gangs bruk. Du må ikke lade på hylser som har sprekkdannelse. For min egen del tenker jeg sånn at når det begynner å komme sprekker, er den batchen (sorry, kom ike på Norsk ord) klar for søppelhaugen.

Link to comment
Share on other sites

Du bør anløpe hylsene etter ompressing, før bruk. Da tar du ut sprøheten av metallet. Er flere måter å gjøre dette på. Min måte er over en boks med vann, så holder jeg hylsa med venstre hånd, og bruker skibrenner til å gløde tuppen, og slipper hylsa ned i vannet når det begynner å bli ubehagelig varmt. Gjør dette, og du får lenger levetid å hylsene/de tåler flere omladninger.

Jeg har fulgt opp dette i en ny tråd: Ompressing og gløding: Før, etter eller begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg var litt kjapp der med og skylde på metallisk tretthet.

 

Har gått igjennom det jeg har av Uskutte Lapua hylser, den ene pakken med 40 igjen i luket jeg ut 3 stk med sprekkdannelse. Åpnet den andre pakken fra samme lot, og luket ut 10 av 100 stk.

 

Er dette egentlig noe en kan forvente? Dårlig lot eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Slike sprekker i hylsehalsen har jeg også opplevd titt å ofte med enkelte merker..

S&B og Win hylser til 222 og 223 fikk sprikker etter første til andre omlading,og alt var kassert før tredje runde, mens lapua, sako og normahylser holdt så lenge at jeg nesten ikke turte bruke dem. Så feil i ladeprosedyren/utstyr ellers ser jeg bort i fra..

i 308'n er jeg nå på 4 runden med de samme Win hylsene og ikke noen tegn til sprikker...

I 6mmBR har jeg på Normahylser ikke funnet en eneste med tegn til sprekker.

 

Så teorien min er at elendige dritthylser sprikker, gode hylser holder "livet ut" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bumpar denne tråden.

 

Fekk nylig sprekker i hylsehalsen på norma hylser etter 7 omladningar, eg mistenkjer at min nye ekspander har skulda for dette

005-044692.jpg

Hornady Carbide Expander

 

mutteren som held fast hetteutstøtearen er feil dimensjonert og merka dette då eg skulle necke splitter nye hylser, mutteren har i tillegg skarpe kantar som skjærer innvendig hylsehals. nokon med liknande erfaringar?

Link to comment
Share on other sites

mutteren som held fast hetteutstøtearen er feil dimensjonert og merka dette då eg skulle necke splitter nye hylser, mutteren har i tillegg skarpe kantar som skjærer innvendig hylsehals. nokon med liknande erfaringar?

 

 

Har desverre samme erfaring med min Hornady 6.5x55 Scan full length #046283.

 

Stålet i mutteren er jo så godt herdet at man ikke kan slipe det ned med en fil. :-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...