Jump to content

patronlengde sauer 200 str


learner

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nå presset mine første hylser og skal til å lade med krutt og kuler. Jeg har lest ladeboka opp og ned flere ganger, og skulle i dag finne maks lengde på mine patroner, og beregne friflukt. Jeg lader med norma hylser, n11 krutt, federal hetter og norma 6,5 grams rekruttkule. På norma sine sider står det at anbefalt patronlengde på disse patronene er 72 mm. Etter å ha brukt "pussestokkmetoden" fant jeg ut at maks patronlengde med denne kula i kammeret mitt var 79 mm (altså: 0 friflukt gir patronlengde på 79 mm) Jeg syns dette var litt snodig da dette gir en friflukt i min sauer 200 str på 7 mm. Er ikke dette litt mye?

 

I følge mine beregninger kan jeg sette denne kula til en maks patronlengde på 78,15 mm (lengde på kule 29,85 mm, 6,7 mm i diameter = hold i hylsehalsen. Dvs 29,85-6,7= 23,15 mm av kula utenfor hylsa, pluss 55 mm hylselengde = 78,15 mm). Da har den en dybde på 6,7mm i hylsehalsen, som i følge boka er minimum hylsehold. (Altså tilsvarende kulediameteren.) Skal jeg da sette denne kula slik at jeg får 2 mm friflukt, altså patronlengde på ca 77 mm, eller skal jeg følge norma sine anbefalinger om 72 mm patronlengde?... Patronene skal kun bli brukt i min sauer 200 str.

 

Hvis jeg velger det ene eller det andre, har det betydning for trykket? Jeg skal lade rekruttladninger og skal prøve rundt 37 grain n11, som skal gi ca 800 m/s med denne kula. (I følge Boka og div kompiser.)

 

Mvh

 

Learner

Link to comment
Share on other sites

Og med det samme vi holder på, er det normalt å måtte bruke en del makt for å sette tennhettene? Jeg har en rcbs handprimer og skal få federal 210 inn i normahylser, men syntes det var unødvendig tungt.. første gangen jeg prøver så vet ikke helt hvordan det normalt skal være. Jeg måtte virkelig ta i....

Link to comment
Share on other sites

men så lenge jeg får de i flukt med hylsa er det ikke noe problem? takk for usedvanlig raske svar forresten. :) skal prøve å presse opp hylser til NM i nordisk om en uke, og det er smått med tid, men det ser ut som det kan gå. Skal prøve å fylle noen hylser med krutt og kuler i mårrå og prøveskyte før jeg presser opp resten. Dette er jaggu en interessent hobby!

Link to comment
Share on other sites

Lite friflukt er etter mitt syn overvurdert som presisjonsfremmande tiltak for patronar til bruk i vanleg bane- eller feltskyting. Kravet til funksjon er større enn kravet til ekstrem presisjon i slik skyting. Det kan nok ha noko for seg i benkeskyting der kvar tidels millimeter i betre samling er gull verdt, men for bane- og felstkyting er det viktigare at kula sit godt i halsen.

 

Prøv Winchester hetter - dei er lettare å setja i.

Link to comment
Share on other sites

Støtter HK. Den erfaringen jeg har med å lade 6.5x55 tilsier at friflukt er det enkelt og greit bare å drite i. Lad patronene til de lengdene som er anbefalt av Norma eller DFS. Jeg har prøvd, og i mi børse får jeg bedre presisjon med både Rekrutt og DL om jeg setter den til anbefalt lengde enn med kort friflukt! Har inntrykk av at det er slik i de fleste børser i 6.5, at de ikke har noe imot lang friflukt. Dette sikrer jo også funksjonering så det er i grunn lettvint. 6.5x55 er en takknemlig patron og lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I min Sauer betyr patronlengden lite eller ingenting for presisjonen, jeg bruker 77.5mm for det gir solid hold i kula og det er det. 10-12mm samlinger @ 100m

81mm går helt sikkert fint i Sauer 200STR og uansett patronlengde så setter en jo greit kula med sluttstykket (soft-seat bruker jeg i andre rifler) - så om patronen ikke går i kammeret så det ikke patronlengden som er feil.

Hylsene dine er ikke presset/sizet nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I min Sauer betyr patronlengden lite eller ingenting for presisjonen,

 

Helt enig. Og etter min mening er hovedårsaken til dette kuleskråningen som brukes for 6.5x55, det er ingenting å hente på å sette kula i bommene, dessuten blir det stort sett for lite kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...