Jump to content

Hjortejeger* 5


Tommy Tikka

Recommended Posts

Jeg må bare riste på hodet....er melder i en skremmende sak selv, som politiet nå bare har henlagt. Er det et tema jeg gjerne vil at NOJS engasjerer seg i så er det nettopp politiets prioriteringer og valg av "kampsaker" (eks hjort*5 og Balestrand). Hvordan skal vi tolke/forholde oss til dette? Jeg klarer ikke å forstå det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

har da set på videoen som han skaut de 5 hjortene. ut fra den situasjonen der så syns jeg at det faktisk var forsvarlig iogmed det at han syns at alle skuddene satt der dem skulle og at dyrene stod stille.

jeg syns da straffen er altfor høy for han. hadde godtatt om man hadde fått ei lita bot men å få inndratt våpen pga at du skyter 5 hjorter på noen sekunder syns jeg er alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Helt sykt spør du meg.Ser ikke problemet med denne skytinga har sett ting som er mye verre enn dette.

Dette kan fort føre til at folk som er uheldig og skadeskyter vegrer seg for og melde ifra om dette.

Utrolig at politiet bruker ressurser på dette og ikke prioriterer kriminaliteten rundt i landet. Har meldt ifra om innbrudd flere ganger,men kommer bare brev i posten at det er henlagdt. Har tilogmed levert med beviser som er lette og spore,men tror ikke di gidder å sjekke dette en gang :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det vi ser her er nok et bevis på at det er pressen som styrer Norge. Etterforskningen ble satt i gang på grunnlag av pressedekningen, og jegeren blir dømt etter lovlig jaktutøvelse fordi folk uten innsikt i skyting og jaktutøvelse oppfatter det de ser som "cowboy"-oppførsel.

Det er det samme vi ser når det kommer nye lover og forskrifter - de er motivert av å blidgjøre pressen - "Se, vi gjør noe med alle disse forferdelige våpnene", ikke av å bekjempe kriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skulle sagt det selv HighPower.

 

Jeg synes det er helt på bærtur å gi bot for det jeg så på den videoen. Jeg husker div. jakt som er vist på NRK som etter min mening har vært ganske så mye verre en dette. Husker er godseier på østlandet på elgjakt, noen damer på elgjakt, en gjeng nordlendinger som vistnok var verdens beste elgjegere (i egne øyne) og noe reinsjakt med en riking fra Holmenkollåsen. I alle tilfellene satt jeg måpende og så, helt greit at man viser slike ting men der bør legges på noen kritiske kommentarer til endel ting, ellers så kan mange få den oppfatningen at dette er greit.

For meg virker det som om det kun er ved hjortejakt ting blir kritikkverdig mens man på elg- og reinsdyrjakt nærmest kan gjøre som man vil fordi man har tradisjon for det, ikke vet jeg??

Tilslutt vil jeg si at når han med de 5 hjortene kan dømmes for brudd på §19 (?) så må vel over 90% av all drivjakt på hjortevilt i Kongeriket være brudd på nevnte paragraf? For ikke å si all storviltjakt, der er jo til enhver tid fare for skadeskyting. Og det var vel utifra denne påståtte faren han ble bøtlagt?

Link to comment
Share on other sites

Endel av problemet er at allmuen tror kjøttet lages på rema, kiwi etc......Hva får barn lære på skolen om slakting,jakt osv ??

Slakting foregår i det lukkede rom idag, det slaktes nesten ikke på gårdene lenger untatt ved jakt...Og jeg husker de natur og jaktprogrammene som ble vist på nrk, der vi fikk se elgen komme springende , før vi fikk se bare trær, hørte skudd, og så fikk vi se en død elg...Dette er grov sensur , og en kan lure på hvorfor de ikke kunne vise en skuddsene?? Folk blir fremmedgjort av slikt, og derfor får vi slike hendelser, at når skuddsener er sensurert på nrk, og folk får se virkeligheten på reell jakt, ja da har de ikke noe å sammenligne med, de vet ikke mange at det er slik jakta er, og politietaten vet vi jo hvordan de kan trenere og oppføre seg i noen situasjoner....

Link to comment
Share on other sites

Tommy Tikka har heilt rett! Dette fenomenet vert også kalla "fremmedgjøring" eller "framangjering". Og dette vil me kjempa mot.

 

Men korleis takla dette i praksis?

 

Kvar og ein må finna sin metode. Å leggja ut videoar frå jakt på nettet er ein metode. Men då risikerer me altså å bli melde og dømde slik som denne karen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...