Jump to content

Velge retikkel, hjelp


M67

Recommended Posts

Funderer meget sterk på å kjøpe en Vortex Razor HD 5-25x50 siktekikkert, kan tenkes at jeg faller for en SuB eller Hensoldt også, men det er enda dyrere, og tilbyr ikke mye mer, såvidt jeg kan se.

 

Jeg klarer (som unnskyldning for å ikke bare svi kortet..) ikke å bestemme meg for retikkel. De har EBR 2, som inneholder et slags juletre, for å kunne både holde over og til siden, noe jeg har hatt bruk for ved raske skudd/målveksling på langt hold i vind, og ved skyting ut over det siktet kan stilles opp (med 36mrad - not bloody likely), men likevel, jeg har skrudd sikter opp og holdt X mil over og Y mil til siden, nøyaktig, nei - Enter EBR -2... Ikke dumt hva?

ret_razor-hd_ebr-2.jpg

 

MEn, jeg er litt redd for å gå i surr, bli forvirret eller noe lignende, av juletreet, alle strekene og prikkene og at tallene står ute på sida. EBR-3 ligner til forveksling IORs MP-8 retikkel som jeg etterhvert liker veldig godt - igrunne liker jeg std. mildot også. MEn det er jo som å prøve å få tak i en hestedrosje

ret_razor-hd_ebr-3.jpg

 

Så, ærede langholdsguruer, synsere, og 338 skyttere i særdeleshet. Hvilket retikkel skal jeg velge, og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje det at eg verken er langholdsguru, eller har brukt sånne retikkel til det dei er berekna på, men eg hadde valgt det nederste retikkelet, kontra det "juletreet" som er øverst. Jo mindre ræl i vegen for det du sikter på, er ein fordel etter min meining..

Link to comment
Share on other sites

:D Har lest bruksanvisninga, mange ganger

løser ikke juletreet noe som ikke det andre gjør, og dekker heller mer av synsfeltet

Juletreet løser en eneste ting, EDIT 2 ting,

 

forlegging for vind, når en samtidig holder over istf. å stille opp, evt. forlegging for bevegelig mål når en samtidig forlegger opp. Det er igrunnen kun virkelig nyttig når en skal beskyte flere mål på forskjellig avstand, knappast en sivil aktivitet...

 

og, som Leon sier

hvis formålet er rent langhold gir juletreet fordelen av mer presis spotting av nedslag

Den der er faktisk ikke dum, det er mer enn en gang jeg har SWAGet nedslag som er ute både i side og høyde. Og spotting igjennom kikkert med ordentlig retikkel (eks. P4) gir mye mere presise tilbakemeldinger til skytter. Nå, blir det neste spotteskop med retikkel - Swaro må da ha et okular med det i ?

 

Spørsmålet er vel hvor ofte en har bruk for det kontra å ha det i siktebildet hele tida... Kjekt å ha? KAnskje flere har synspunkter i morra.

 

K

 

Og Mildot, du skal få en halvliter i Royalty for den vind-tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...