Jump to content

.30 BR til feltskyting...


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg har lenge gått og hvert rimelig sikker på at jeg skulle beholde en 22-250 Rem jeg har og bygge den for feltskyting, men jeg må bytte pipe på den uansett. Snakket med en kar her som er dereven i feltgamet og mente at .30 BR var et bedere valg?

Han mente at om den lades med N-110 og en kule på ca. 100-110 grs, så får man skutt flere skudd før pipa blir varm og at pipa ville få veldig lang levetid. Det hadde jo hvert fint med tanke på trening i hvertfall.

Bakdelen slik jeg ser det er vindavdrift.

 

Er det noen som kjenner dette kalibret og kan fortelle om erfaringer med det, kanskje til og med til felt??

Link to comment
Share on other sites

Hvordan børse skal du bytte pipe på? Matingen på denne patronen kan være kranglete. Har ikke erfaring med 30Br, men andre korte tykke.

Poenget med varmt løp er et greit argument hvis du skyter med demper og mye kikkert forstørrelse.

Når det refereres til 30br er det kanskje ofte etter å ha lest det som står på 6mmbr.com om 30BR.

Der brukes det dyre og korte kuler, samt litt uvant løps stigning. Veeldig slapp. 1-17(minnes jeg). Regner med at du har vært innom å lest der.

Sikkert ikke vanskelig å gjøre det på den måten du tenkte, har ofte hatt presise 308 ladninger med disse korte FMJ og HP\V-max kulene.

Jeg har for øyeblikket et løp i 6,5 grendel. Brukte den korte 100g FMJ lapua kula, med det ble fort kluss med matingen. Lange og spisse kuler mater som en drøm.

De fleste standard patronene går fint an å lage presise reduserte ladninger. Feks 308w.

Men vet at 22-250 kan være værre.

6mm Br er en drøm å bruke, men også denne lugger litt i min sako 75 kasse.

 

Må inndrømme at jeg har trua på 30br, men den står ikke høyest på mi liste.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en kar på Gjøvik som har anbefalt den til meg... :wink:

 

Børsa jeg skal bygge om er Mauser 98 av den korte typen. Yugo 48 mener jeg den blir omtalt som. Husker ikke riktig betegnelsen...

Jeg har vurdert å få på lydemper (Hard Core). I følge QL er kruttet 100% (N-110) forbrent rundt 40-45cm. Tenkte å eventuelt kutte til 48cm og sette på demper. Det er veldig lite å hente på de siste 15-20cm i utgangshastighet.

Sesongen i vinter viste at jeg trenger trening...og mye av det... :oops: Derfor virker det for meg lurt å velge et kaliber som jeg kan trene fler skudd med før en bør legge inn en avkjølings pause. I vinter brukte jeg M03 i 6,5x55 og det skal ikke så mange skudd til før pipa blir rimelig varm.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 30 US carabine i ei 22hornet boltkasse? Går som en stråle med 110-125gr spisse kuler. Billige hylser. Kan lades med tungsten ladeverktøy. Pipeliv burde være 30000+ skudd.

 

Sjekk ladedata for 30US i 10" Contender.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke får matchkuler til kaliberet i den rette kulevekta dvs rundt 110-120 gr, så synes jeg dette blir for sært, for meg i alle fall. Hva slags vits er det å spare penger på løpslevetid om det du sparer blir "oppspist", og vel så det, av dyre kuler? Ser poenget ditt ang. varmgang, men de fleste kaliber blir såpass varme at du må ta deg ei lita pause på en varm sommerdag uansett.....Jeg har med meg 2 børser på bana for å løse denne problematikken.

 

Jeg har tenkt samme tanke som deg egentlig, og jeg pratet på det til butikkmannen på Gjøvik, før han fikk seg 30 BR, men han satte ideen ut i livet og jeg slo den fra meg....sånn er det :) Det som var avgjørende for at jeg gjorde det var 1. kulepris og 2. at det er dårlig BC på disse kulene. Er ikke til å komme forbi at på noen dager med frisk vind, selv her på innlandet, så er det en fordel med andre kuler med bedre BC da holdene blir over 130-140m.

 

For min del så spiller det ingen rolle om jeg skyter 6 BR eller 6.5x55 på jaktfelt. Man må gjøre alt riktig med begge børsene om man skal ha 150 poeng men for all del det er artig og diskutere, og det er vel derfor vi har dette forumet også.........la oss høre hvordan konklusjonen blir, og hvordan det fungerer etterhvert, det du kommer fram til.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke får matchkuler til kaliberet i den rette kulevekta dvs rundt 110-120 gr, så synes jeg dette blir for sært, for meg i alle fall. Hva slags vits er det å spare penger på løpslevetid om det du sparer blir "oppspist", og vel så det, av dyre kuler? Ser poenget ditt ang. varmgang, men de fleste kaliber blir såpass varme at du må ta deg ei lita pause på en varm sommerdag uansett.....Jeg har med meg 2 børser på bana for å løse denne problematikken.

 

 

Du får mange matchkuler i disse kulevektene. Sierra 110gr HP er matchkule så god som noen. Ellers har Berger hele skalaen i tillegg til Lapua 123gr hulbase. 30US er en "lettskutt" patron og perfekt for mengdetrening.

 

Skal man ha det enkelt i jaktfelt er det bare å skyte 223 men i denne diskusjonen handlet det om litt sære kalibre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe. Ser Poenget ditt Torf. Er ikke imot sære kalibre jeg. Hadde jeg vært det så hadde jeg skutt jaktfelt med 6.5x55 som 90 % av andre gjør. Føler meg tvert imot eksotisk med min 6 BR :lol: Angrer ikke på at det ble det istedenfor 30 BR. Er klarover at man får matchkuler i kaliberet, men ikke gjennom skytterlaget, til et vettug pris. Skal man skyte mye så betaler ikke jeg mye over 2 kr kula, i alle fall ikke om den har BC som noe fra kondomeriet!

Link to comment
Share on other sites

.30 US hadde sikkert fungert bra om ikke utgangspunktet mitt hadde hvert en Mauser kasse med støtbunn som f.eks .308 Win...

Jeg må få solgt en pistol jeg har før jeg kjøper pipa. Ser det er noen bakdeler med .30 BR, men det er en spennende patron og sikkert en morsomt prosjekt. Prisene på kulene er jo et ankepunkt, men det blir vel normalt ikke så mange hundre skuddene i løpet av en vinter. (Les: Er gift og har barn)

Takk for tips og jeg trekker meg tilbake i tenkeboksen...

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen bakdeler med .30 BR, men det er en spennende patron og sikkert en morsomt prosjekt. Prisene på kulene er jo et ankepunkt, men det blir vel normalt ikke så mange hundre skuddene i løpet av en vinter.

 

bakdelen er (som jeg har funnet ut i praksis da jeg prøvde få tak i matchkuler på 135 grs eller lettere) at match kuler i kal 30 som er lettere enn 150 grs koster nesten det dobbelte (iallefall 50% mer) enn matchkuler som veier 150 grs ++

En anna ting er at matchkuler i kal 30 som er lettere enn 130 grs ofte har mildt sagt elendig BC. I så måte vil en eller annen 6,5 BR patron være et bedre valg. 107-108 grs 6,5 kuler har høyere eller like høy BC som det meste du får i kal 30 (å da snakker vi om kulevekt 150 grs + vanligvis)

 

Skal du bruke børsa til trening eller til konkkurranse, eller beggedeler?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa til trening eller til konkkurranse, eller beggedeler?

 

Det blir eventuelt begge deler også ser jeg det er mye ogivale kuler som kunne passe bra, disse må jo være perfekt til gås og toppjakt... Men, hovedmålet er trening/konurranse.

Link to comment
Share on other sites

Låskasse med låsklakkene bak på sluttstykket er det beste utgangspunktet for å få pålitelig mating med BR-patroner. Årsaken er selvfølgelig den korte avstanden fra magasin til kammer. Rem788 (møkkabørse som fungerer utrolig bra til konkurranse)og Steyr L (ssg magasiner) er bra utgangspunkt.

Jeg testet matingen på noen 6mmbr i en Tikka 55 308 og det gikk tilsynelatende bra. Har ikke prøvd det på ordentlig

 

For å få en M98 til å mate br bør man vel benytte løst enkeltradsmagasin og modifisere materampa slik at man får magasinet så langt fram som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R-93 fungerer med 6mm br.

Sako forester fungerer med 6mm br

sako 75 fungerer, men da må det skaffes 6mm PPC magasin eller magasinboks. Og du får kun 4 skudd i magasinet.

Mitt PPC magasin lugger litt. Det er fordi vangene i boksen kommer borti låseklakkene ved repetering. Men matingen er meget god bortsett fra mer rund nesede kuler.

Å fikse mating på en Rem 700 er ikke vanskelig. Gode bruksanvisninger ligger på 6mmbr.com. Og jeg fikk det til på en kompis si børse, da med litt kortere magasinboks lengde, så patronlengden måtte i dette tilfellet være under 58,5mm.

 

Sikkert mange andre som også passer til patronen. Er bare å prøve, sats på å ha liggende reserve deler som tilbringere korterer magasinfjær og bokser, gjerne et lite utvalg. 308w 22-250.

Kjenner ikke til kassa du nevnte til prosjektet, men det kan lønne seg å satse på et system der magasin eller magasin boksen bestemmer hvor høyt skuddet kommer under bolten. Med mausere er det vel vangene som holder patronen nede. Og noe mer kritisk å slipe\pusse\ bort

Link to comment
Share on other sites

Børsa jeg skal bygge om er Mauser 98 av den korte typen. Yugo 48 mener jeg den blir omtalt som. Husker ikke riktig betegnelsen...

 

Denne er vel litt kortere, men sansynligvis ikke nok? Mener den utgaven av Mauseren har hvert levert i 7,62x39 og det kan vel kanskje tale i motsatt retning... Hmmm, blir et langt opphold i tenke boksen av dette. Det er vel også nesten halve morroa... :D

Link to comment
Share on other sites

tenkeboksen er en grei ting,og her kan du spare myyyye penger. for det første om jeg skulle bygd ei rifle i dag så hadde jeg valgt noe som er bra og mye deler og få tak i at rifla, har selv en veldig dyr remington 700 i 6br .i dag så hadde jeg rett og slett kjøpt med en sauer (fk rifla) og ferdig med det. dem får disse til og gå mer en godt nok til mitt og di fleste andres bruk vil jeg mene. Så klart så skjønner jeg det at det er intresangt og bygge og sette sammen et noe spesielt av en rigg,men om en ser på hva det koster så er det ei bedre investering og kjøpe kuler og krutt og skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 6mm BR hylse liggende og necket denne ut til .30 kaliber, satte i en Winchester Powerpoint så jeg fikk col. på 54mm. Satte den i magasinet og testet funksjoneringen med litt forskjelig antall partoner under... Det funket jo helt smooth, hylsa skled fint opp bak utdrageren... Det gjorde jo ikke valget noe enklere!!!

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa til trening eller til konkkurranse, eller beggedeler?

 

Det blir eventuelt begge deler også ser jeg det er mye ogivale kuler som kunne passe bra, disse må jo være perfekt til gås og toppjakt... Men, hovedmålet er trening/konurranse.

Om du skal konkkurrere, så tenk over om du vil velge en patron hvor du får drawback i vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa til trening eller til konkkurranse, eller beggedeler?

 

Det blir eventuelt begge deler også ser jeg det er mye ogivale kuler som kunne passe bra, disse må jo være perfekt til gås og toppjakt... Men, hovedmålet er trening/konurranse.

Om du skal konkkurrere, så tenk over om du vil velge en patron hvor du får drawback i vær og vind.

 

Enig med det. Men jeg haar jo en 6,5x55 som fungerer som den skal om det skulle være en dag med mye vind også.

Link to comment
Share on other sites

Pga. gode kulepriser og godt utvalg av kuler med forholdsvis høy BC på 100-120 gr så har jeg fundert litt på 6.5 BR, men det har blitt med funderinga foreløpig.......Bør jo få tynt ut noen 1000 sk med ei slik børse. Jeg vil ikke kuppe tråden din, men jeg vet det er folk her inne som har erfaring med patronen. Er litt nysgjærrig på denne og 6.5 Grendel serru :)

Link to comment
Share on other sites

Pga. gode kulepriser og godt utvalg av kuler med forholdsvis høy BC på 100-120 gr så har jeg fundert litt på 6.5 BR, men det har blitt med funderinga foreløpig.......Bør jo få tynt ut noen 1000 sk med ei slik børse. Jeg vil ikke kuppe tråden din, men jeg vet det er folk her inne som har erfaring med patronen. Er litt nysgjærrig på denne og 6.5 Grendel serru :)

 

Henger meg gjerne på den jeg, må jo ikke bli .30 BR...

Link to comment
Share on other sites

Da slapp jeg å komme med forslaget. :lol:

 

Jeg tror 6,5BR er midt i blinken. Jeg bruker 7g Scenar med sånn 32-33 gr krutt. Den fungerer fint med N-140, selv om jeg har endt opp med N-135 fordi jeg får litt jevnere hastigheter. Rakker'n går godt også. Min beste samling fikk jeg på 500m-stevnet nå i vinter. 10 skudd 71mm. 8 av de skudda satt på under 38mm.

Hadde bare de to andre gruppene vært like bra.. det var de ikke, men det var nok sjåførens skyld. :roll:

I ei kongsbergpipe er jeg sikker på at det blir noen skudd før den er utslitt. Jeg er svært fornøyd med patronvalget.

Link to comment
Share on other sites

Må vel nevne grendel`n også da, men med meg bak børsa, gikk min lette vixen i 6,5 grendel dobbelt så dårlig. 7cm samling på 500m men kun 5 skudd.

123 scenar med 32grains norma 19(stappfull hylse) og en utgang på 715 m\s.

Men jeg oppnår ikke det tråd starteren ønsker. Med 14 x kikkert kommer miragen før 15 kjappe skudd skutt uten demper.

Så løpet blir varmt, og treningen må avbrytes.

Nu er denne patronen lett å lade i sub fart. Og sikkert like enkel å lade redusert, men det kan jo en også fikse med 6,5x55èn.

En må nesten velge, ha et spesielt kaliber pga morrofaktor`n eller bruke kronene på å trene\lage ammo.

Nevner sånn kjapt at grenden`n har PPC støtbunn, men den fungerer meget godt med min sako 75 med 308 støtbunn. Har sendt noen DUMMIES til en KAMMERat, han mente de ville fungere i en umodifisert remington. Men jeg kan ikke bekrefte det.

Men har prøvd grendelen i en Kimber M84 med 308 bolt. Det ser ut til at det er lett å fikse.... MEN å få orginale tilbringer eller magasinfjær som er litt kortere(223) virker umulig. Jeg liker ikke å begynne med å trikse med matingen før jeg har litt reserve deler.

Link to comment
Share on other sites

Det er da jaggu grisebra for den riggen. :shock:

 

 

Jeg har hørt at noen med hell har kunnet bruke 6mmBR Redding comp die-sett med større bushinger. Det funka ikke med det settet jeg hadde. Godset i dien var for trangt, altså trangere en .287, som er det jeg bruker på .290 neck.

 

Jeg bruker en ekspander-sak fra K&M, som hører til et sett for dreiing av hylsehalser til å utvide halsen. Da blir det rett, og riktig. Ellers så bruker jeg Redding FL bushing-die i .30BR, med .287 bushing, og en ombygget Forster seater.

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd med grendel`n. Har nu et 40cm sauer løp som er omkamret, ikke helt den supre presisjonen. Samlingene åpner seg opp allerede før 200m. Har hatt et LW og Lilja løp tidligere. De var jevn gode på presisjon. Lilja løpet var lettere å pusse rent.

Sauer løpet var tidligere 50 cm, etter kapping mistet jeg 20 sek i utgang men presisjonen ble litt bedre.

 

Die sett er ferdig og helt standard Forester sett. Bruker i tillegg L.E.Wilson neck sizer med 289"bushing. Da det ikke var andre neck sizere på markede da jeg begynte med grendel`n. Nu får en tak i Redding FL med neck bushing, er det type S de kalles?

Hylsene er mer kostbar enn BR hylsa, men de har nesten evig liv. Har rullert 350 hylser i 3 kammer og de er nok omladet 18-20 ganger. Jeg har aldri prøvd å oppnå max fart med kaliberet, har kun ladet opp til en presisjon jeg er fornøyd med og som erfaringsmessig fungerer godt på vilt(fugl).

 

Som trådstarter`n er også jeg opptatt av å kunne skyte lenge før miragen\varmt løp\varm demper stopper meg, men den kommer fort da jeg bruker demper. Har tapet\krympet\rørlagt og brukt litt av hvert som mirageforebygger både over løp rundt kikkert`n og frakk over hele børsa. Noe fungerer, men mirageband litt vind og 16x på kikkerten merkes fort i form av ekstra bevegelse. En kompis overbeviste meg om at 221 fireball var tingen, og noe av det jeg ønsket ble oppnådd.

Men..... Straks det var litt ugunstig vind følte jeg meg tannløs. Men der er et topp kaliber til rev og ryper. Hvis en kan leve med remington hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...