Jump to content

Optimal forstørrelse under skumringsjakt?


Erik B. Hoksvold

Recommended Posts

Så lenge en er ung, og greier å utnytte lys åpningen på kikkerten. Har hørt at 56 mm, er best for 45 år og nedover. Så blir det mindre og mindre lysåpning en greier å utnytte jo eldre en blir. Står en artikkel ang kikkertsikter i portalen på kammeret, og der er en oversikt over alder vs kikkertstørrelser som er best. Har faktisk sett noen med 72 mm på toppen av ei jaktrifle, og det så diiigert ut.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde trådstarter en 3-9`er, og antar han/hun vil "aktualisere" den.

 

Så svaret som ble gitt av M67 - er et godt svar :)

 

For egen del - t.o.m. når jeg hadde "syn under 45" - har jeg stort sett latt kikkertene mine stå på 6x.

 

56-kikkertene har jeg kvittet meg med - da jeg ikke ser bedre i de - enn de mindre utgavene med 50.

Link to comment
Share on other sites

For å utnytte et kikkertsikte optimalt må det lyset som treffer objektivet ledes inn i øyet.

Forstørrelsen på kikkerten bestemmer diameteren på "lysstrålen" som kommer ut av kikkerten og inn i øyet.

Dersom du deler diametern på frontlinsen med forstørrelsen på kikkerten får du diameteren på lysbunten som skal inn i øyet.

En kikkert med 72 mm lysåpning må derfor ha mye høyere forstørrelse for at alt lyset skal komme inn i øyet enn en kikkert med 40 mm.

Maksimal diameter på pupillen i øyet varierer med alder. Jo mindre pupill i øyet, jo større forstørrelse må kikkerten ha for at lyset skal komme inn i øyet.

Derfor finnes det ikke noe standardsvar på spørsmålet ditt. Avhengig av din alder og lysåpning på kikkersiktet kan du finne en forstørrelse der du utnytter alt lys som kikkerten samler inn, men generelt gjelder at en støre frontlinse krever større forstørrelse for at lyset skal samles i en diameter som tilsvarer maks pupilldiameter.

Link to comment
Share on other sites

8x56 gir en utgangapupill på 7 som er noe av det meste en ungdom klarer å utnytte. Regnestykket er enkelt, du tar objektivdiameteren og deler på forstørrelsen, så får du utgangspupillen.

 

Med din klikkert får du maximal utgangspupill mellom 5 og 6 gangers forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...