Jump to content

Moms å toll å sånn


kjetilh

Recommended Posts

Nå er jeg sikkert fryktelig dum, men er man usikker så spør man:

Må handle meg kikkert snart, og har veldig lyst til å handle fra theopticzone pga meget hyggelige priser, men er litt reservert da jeg ikke ønsker flere overraskelser etter handel fra utlandet, tenker da på regninger fra tollpost som PLUTSELIG dukker opp en måned etter at jeg har fått varen.

 

Fant noen tråder ang handel fra theopticzone, der det sies at totalprisen er omtrent salgspris i $ + frakt i $ og moms når man henter på posten. Får jeg enda en regning fra tollpost, og hvor høy vil denne være hvis varen koster 720$??

Link to comment
Share on other sites

Inn til Norge betaler du moms for varer over en viss verdi. Toll er en ekstra skatt på visse varer, som eksempelvis tobakk og alkohol. Du betaler ikke toll på "vanlige" varer som DVD filmer og annet utstyr.

 

Moms må du betale på varer over en verdi av 200 kr.

Er varens verdi under 200 kroner betaler du ikke moms, selv om totalprisen er over 200 kroner inkludert frakt. Eksempelvis så har du kjøpt en DVD til 199 kroner, og betalt 50 kroner i frakt. Totalprisen er da 249 kroner, men du betaler ikke moms.

 

Er varens verdi over 200 kroner må du betale moms, uavhengig av frakkostnader. Eksempelvis så har du kjøpt en DVD til 201 kroner og betalt 48 kroner i frakt. Totalprisen er da 249 kroner, men du må betale moms pga en vareverdi på over 200 kroner. Du må også betale moms på fraktkostnaden.

I dette eksempelet må du da betale; Vareverdi inkludert frakt (249 kroner) + 25% moms (62,25 kroner) = Sum 311,25 kroner.

 

Du må normalt også betale et gebyr for tollbehandlingen. Posten Norge tar 109 kroner for tillbehandling av varer under 1000 kroner i verdi, og 218 kroner for varer over en verdi av 1000 kroner.

 

Et kikkertsikte du kjøper for 350 USD inkludert frakt må du da betale følgende for, ut over hva du betalte for kikkerten.

 

Moms på vareverdi på 350 USD (1 USD er 6kr) = 525 kroner + 218 kroner i tollbehandlingsgebyr = 733 kroner.

Link to comment
Share on other sites

ok. så hvis kikkerten koster, si 700 dollars som idag er 4497,- inkl frakt og evt. kredittkortgebyrer fra selger, så er det kun momsen på 1124,- som kommer i tillegg?? da havner jeg på 5621,- som er nesten halv pris i forhold til hva Norma vil ha.

stemmer dette?

 

dette gjelder forøvrig bushnell elite 6500 2,5-16x42 T, mildot

Link to comment
Share on other sites

ok. så hvis kikkerten koster, si 700 dollars som idag er 4497,- inkl frakt og evt. kredittkortgebyrer fra selger, så er det kun momsen på 1124,- som kommer i tillegg?? da havner jeg på 5621,- som er nesten halv pris i forhold til hva Norma vil ha.

stemmer dette?

 

Som tidlegare nevnt, i tillegg eit par hundrelappar i fortollingsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

Du legger varen i handlekurven hos theopticzone. Du går videre til "chechout". For å finne prisen legger du inn at shipping og billing til Norway. I tillegg må du huske å legge inn rabattkode. Du får da opp det du skal betale theopticzone i dollar. Dette tallet kan du gange med 6,5 for å finne beløpet i nok. I tilleg kommer mva. Den finner du ved å ta (varepris + fraktpris) x ,25 x 6,5 = momsen. De siste 3-4 gangene har jeg ikke betalt noe fortollingsgebyr. Varens sendes med USPS og Posten.

Link to comment
Share on other sites

rabattkode?

 

Ja, hvis du leser på forsiden har de en eller annen rabatt nå, som de ofte har hatt i løpet av våren. 6-7 %. Du limer/ skriver inn rabattkoden i bestillingen, og ber samtidig forhandleren påse at rabatten blir trukket fra vareprisen ved bestilling.

Link to comment
Share on other sites

Får du det sendt, poste restante, til Sverige, må man betale EU-landets moms. Koster varen mer en 6000,- er det ikke lov å ta den med til Norge. Man må være i utlandet mer en 24 timer, for å ta med seg en vare som koster inntill 6000,- uten å betale moms. Jeg mener at det er maks 3000,- på en kort harrytur.

Link to comment
Share on other sites

. Koster varen mer en 6000,- er det ikke lov å ta den med til Norge.

 

Litt upresis Amatør?Det er vel fortsatt lov å ta varen med til Norge, men da skal det betales moms. Dog så kan man muligens få refundert svensk moms om man stoppe ved Tollen (Usikker på rutiner her, tar gjerne i mot tips) slik an man slipper å betale både EU og Norsk moms. (på den andre siden kan man vel da få det sendt momsfritt rett hejem fra eu...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...