Jump to content

Prøver igjen, Frankonia Gladius


Marve Almar

Recommended Posts

Jeg skal som sylfersk jeger gå til anskaffelse av en hagle. Tror jeg velger en Frankonia Gladius, fra jaktdepotet i Drammen. Har prøvd å finne god info om denne hagla, men det er særdeles vanskelig. Synes vekt, samt 5 choker som medfølger er viktig. Er det noen som har erfaring med denne hagla, eller tilsvarende hagler i samme prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste når du skal finne en hagle er at får ei hagle som passer til deg, kroppen din og lommeboka.

En star til 3000 og en Beretta til 20.000 er begge i bunn og grunn to rør som pælmer en ladning med bly(alternativer) i rettning av viltet / leirdua.

Jeg tror ikke det er noe galt med den hagla du har tenkt på (Mistenker at det er en hagle produsert under lisens for det tyske markedet) men det er umulig å si om den er bra eller dårlig sammenlignet med andre hagler i samme prisklasse. Jeg tipper den blir på nivå med de andre "nybegynner" haglene som andre forettninger fører.

Sankk med betjeneingen, hold i forskjellige hagler og prøv oppkast til slukderen, hvordan føles den, kan det tilpasses deg osv. Er det en lett hagle for halvfeite has beens (Som meg) eller klan du bære tungt? HAr du behov for å skifte choke? Masse spærsmål...

Del gjerne med oss hvilke tanker du har om haglekjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å prøvd den og den satt greit. Skal jakte due så fort jeg har kjøpt hagla. Har en kollega, som bor på gård og duene blir betegnet som skadedyr. I tillegg blir det skogsfugljakt til høsten. Når det gjelder vekt, så veier denne godt under 3 kg, i motsetning til en Star som veier godt over. Synes det er greit at hagla er lett når man skal rusle rundt i skogen hele dagen. Den vant også en kåring i villmarksliv i 07 om jeg ikke tar feil, men den artikkelen har jeg ikke funnet. Ikke sikkert sånne kåringer betyr allverdens, jeg vet ikke. Synes dog det er rart at den er så lite omtalt og at så har erfaring med denne hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen på dette forumet som har noe å meddele om denne hagla? Har tenkt til å kjøpe denne på jaktdepotet i Drammen i juni og vil gjerne høre negative/positive opplevelser. Lettvektshagle, vet ikke nasjonalitet, men den vant en kåring for noen år siden. Hadde vært hyggelig med respons. Den koster 6000, og jeg vet ikke om så mange lettvektere i den klassen.

 

 

Slo sammen de to trådene dine om samme tema. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett har en bare ei hagle til jakt, nettopp pga at det er så viktig at du kjenner den godt for å skyte godt med den. Jeg vil derfor anbefale å heller spare litt lengre, og kjøpe ei skikkelig kvalitetshagle med en gang. Om børsa koster 6000,-, 10000,- eller 17000,- betyr lite når en deler kostnaden over en lang periode. Aner ikke hvor gammel du er, så jeg vet ikke hvor lenge du kan forvente å bruke den, men jeg antar at du har igjen noen år! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å spørre importør hvem som produserer den!99%sikker på at den er Tyrkisk.Kan hende den holder noen år til ren jaktbruk,men skal du skyte lerduer og kanskje tusen skudd i året eller mer,så er den nok fort ferdig..har sett nok av problemer med disse billig haglene dessverre.. :(

Link to comment
Share on other sites

Kan hende den holder noen år til ren jaktbruk,men skal du skyte lerduer og kanskje tusen skudd i året eller mer,så er den nok fort ferdig..har sett nok av problemer med disse billig haglene dessverre.. :(

 

Huff, får man smaken på å skyte duer så går det fort 1000 skudd i måneden, da blir det dyrt å kjøpe en slik hagle.... Og noen duer bør en skyte før det jaktes.

Link to comment
Share on other sites

Marve,

 

sjekk testen fra Deutsche Jagd Zeitung som det er linket til i innlegg over.

 

Bemerk at denne haglen er veldig framtung på grunn av vektbesparelsene på mekanisme. Det kan påvirke hvordan du vil lykkes med skytinga, og det er det som er viktig.

Kolbekappen får ikke skryt, og løpsvelger (manglende?) kommenteres også.

"Gravyren" er lik på begge sider av kassen ser det ut til, det er ikke så staselig syns jeg, når det er figurativt motiv...

Det er en jungel av produkter og ikke lett å få oversikt. Lurt å bruke kammeret å spørre seg for.

 

(Min SKB 705 er jeg veldig fornøyd med, koster ca 15000, forresten sjekk Finn.no)

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er importør og selger av varen håper vi det er greit vi svarer.

 

Pr idag kaller vi den Classic light - samme produsent - samme utstyr, men med stokkprogram der vi kan levere stokker med ulikt drop slik at alle kan få noe som fungerer for seg.

Hagla kan leveres med følgende stokker

32-50-370

35-55-370

37-57-370

32-50-340

og links 37-57-370.

 

Ser flere kjenner til tyrkiske hagler bedre enn vi gjør - siden det er bare sorgen. Ja det har uten tvil vært hagler fra Tyrkia som har vært sorgen. Omtrent samme situasjon som det var fra Spania f eks for 25-30 år siden.Vi kan nok også nevne merker vi har vært borti som har ligg unna status fram til det skjer noe. Men når samtlige store konsern på kloden som jobber med våpen kjøper hele eller deler av sine produkter fra Tyrkia er det merkelig at alt skal være bare dritt. Om en skal ta antallet reklamasjoner som en pekepinn på feil og feilkilder hadde vi i 2009 dobbelt så mange reklamasjoner på Beretta som Classic Light/Frankonia Gladius. Henholsvis 2 og 4 stk på hele seseongen. Men vi solgte 10 x så mange av den sistnevnte. Er beretta bare dritten - nei selvfølgelig ikke. Bra vare med litt småkludder med manglende tilpassninger og kanskje litt manglende sluttfinish.

 

En Frankonia/Classic/Yldiz som er samme våpenet bedre enn en Beretta 686 - nei. Beretta'n er lager av bedre materialer, har sikkert bedre slitestyrke osv - men den rimelige vil gjøre særdeles god nytte for seg i mange mange år fremover, om en skal se på feil og problemer. At våpen til doble og 4 doble prisen er bedre er en selvfølge og gitt i prissettingen.

 

De som lurer mer kan få tak i testen fra Villmarksliv i 2007 der hagla var desidert beste kjøp av samtlige bestselgere i landet. Der ble også innvendig finish og funksjon vektlagt.

Link to comment
Share on other sites

Bare en alternativ tanke :

 

Remington 870 12/90 synt.

 

Ingen gravy, bare en rein skytemaskin,

fungerer, fungerer, fungerer .............

 

Min har vel nå skutt over 15 000 skudd,

går fremdele som hakka møkk.

 

Kjøpe en slik, begynn å spar til en Baretta etter på.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg vet om de som skyter 50tusen duer i året og..selv har jeg trappet ned,blir for dyrt å skyte hver uke!

 

38 serier i uka i 52 uker altså. Jeg vet at Harald Jensen og Tore Brovold ikke skyter fullt 50 000 i året.

 

Tror noen bløffer deg litt.

 

Med snittpris 70 (for å vere snill) blir det 2660 kr i uka. 138 320,- i året.

 

Men for all del, det kan hende, men da må de vere dårlige å skyte siden det ikke er de to nevnte. Med det treningsgrunnlaget bør en faktisk oppnå noe.

Link to comment
Share on other sites

De viktigste ankepunktene fra artikkelen Rådjursjagaren lenker til er at hagla er merkbart fremtung og at rekylen slår med alle andre ladninger enn de letteste. Selv om artikkelen omtaler luksusutgaven, så regner jeg ikke med at dette er særlig annerledes på en rimeligere utgave.

Kolbekappen kan skiftes og manglende merker på løpsvelgeren blir du vant med eller fikser.

 

Resten regner jeg med at Jaktdepotet står for.

 

Skjønner godt at du vil ha mindre vekt å dra på, men faren er at du kommer til å betale for det hver gang du løsner skudd. Det er ikke noe problem isolert til Frankonia Gladius, men er faktorer som gjør lettvektsvåpen vanskeligere å gjøre rett.

Jeg har prøvd en Franchi på 2,7 kg som skjøt som en drøm, men prisen lå "litt" over 6000,-.

Har også hatt den tvilsomme fornøyelse å jakte rype med en Miroku i samme vekt/prisklasse - der var balansen god, men det smalt i begge ender...

 

Vil anbefale å få skutt litt med den før du kjøper. Det kan jo være at du og hagla passer sammen.

Var jeg i samme situasjon, så kunne jeg godt kjøpt Frankonia, men med 3-400 gram ekstra vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd broderns Franchi hagle og den hadde ikke avskrekkende rekyl. Mye mulig Frankonian har det, men slike ting har jeg ikke greie på. Er det slik at lettvekterne gjerne gir deg en hardere trøkk i skuldra? Har det mye å si at den var noe fortung? Var også fornøyd med svaret fra jaktdepotet. Er ikke allverdens i tysk, så jeg prøvde å oversette det, uten særlig hell. Skjønte jo noe av det, og det er også nevnt av enkelte andre her. Jeg kommer aldri til å skyte tusen skudd i måneden, det har jeg ikke tid til. Den hagla jeg kjøper kommer ikke til å bli skutt vanvittig mye med fra sesong til sesong. Kommer til å jakte due og skogsfugl, først og fremst. Hvis man behandler hagla bra, smører den inn, oljer og lar den stå i våpenskap, så bør den da holde en stund?

 

Vil ellers takke for mange gode svar og at folk tar seg tid til å lete etter info.

Link to comment
Share on other sites

Pussige greier... Når det gjelder rifle, er det mange som mener at man er mer "mann" jo grovere kaliber og heftigere rekyl. Skyter samma folka med hagle, nei da skal det ikke være rekyl...

 

Gå for Frankonia du! Den koster ikke skjorta, og om du finner ut at jakt er det helt store, så går det an å kjøpe seg en finere på sikt. jeg kjøpte en liten Yildiz på 2,7 eller 2,8 kg. Slår og sparker gjør den, so what? Bryr meg katta... Vanesak. Skyter ikke bedre med noe annet for det.

 

Jeg ville se om jakt var noe for meg før jeg tråkket oppover på "rangstigen". Nå ser det vel egentlig ut som om jakt IKKE er noe for meg, da jeg ALDRI har jaktlykke slik at jeg blir drittlei etter kort tid (joda, turen og opplevelsene er det viktige og bla bla, men til slutt går en lei av bare turen og opplevelsene, man vil jo ha en fugl i blant og kanskje litt flaks...), men Yildizen er fremdeles i skapet den. Bytter ikke den ut på en stund. Billig tyrkerdritt i følge mange (særlig de som ikke har tyrkerhagler har jeg inntrykk av), men den funker for meg. Trenger ikke hagle til 15 000,- for å bomme jeg. Koster mindre å bomme med en til 4 500,-!

 

For å si det sånn, jeg er IKKE bitt av Berettasjuken. Jeg skal ha en 60 år gammel Merkel neste gang, i et "ukurant" kaliber (16), bare fordi jeg vil!

 

Begynn i det små, og øk på etter hvert sier jeg! Dersom du ikke kommer til å jakte likevel, pga et eller annet, om noen år eller tre, ja da taper du jo ikke så mye likevel når du selger den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...