Jump to content

Franchi Falconet Titanum H2O vs Beretta White Onyx


gigafactory

Recommended Posts

Da jeg er av den yngre garde har jeg kanskje en litt annen smak av O/U-hagler enn de som har gått på jakt siden jeg ble født og før, det jeg liker er møøørkt treverk, enkel gravyre og gjerne et litt spisst forskjefte. Browning Cynergy Hunter er vel drømmehagla, men som student er det vanskelig å grave opp 25 lapper for noe sånt. Derfor ble jeg veldig interessert når jeg kom over Franchi-hagla, den skal visstnok være "Beretta-produsert", men om det er en gimmick eller et kvalitetsstempel er åpent for diskusjon. En fordel med Franchi-hagla er at den er meget lett (2,7kg påstått vekt), det er som musikk i mine ører da jeg har trøtnet på å drasse rundt på en Remington 870 på rypejakt til nå. Vekten er vel ikke SÅ viktig egentlig, det er heller det at jeg trives mye bedre med å bære toløpere på støkkjakt da de passer meg bedre ergonomisk sett. Ut fra hukommelsen så veier White Onyx halvkiloet mer enn Falconet Titanium, vil det si at livslengden på Franchien vil være kortere pga. "underdimensjonerte" komponenter? Rekylen betyr ikke noe for min del.

 

Det åpenbare valget mtp et begrenset budsjett hadde jo vært å kjøpe brukt, men jeg har en (sjelden?) sykdom som gjør at falmet tre, riper etc irriterer meg noe grenseløst. Den måtte i så fall ha vært tilnærmet ny. Får den samme ekle følelsen hver gang jeg ser bruktannonser med hagla liggende oppå stein eller når jeg er i hjemlige trakter og spør min far om han har oljet og rengjort B525en i nær fortid. Jeg har så langt til gode å få et ja, så det blir et par timer med det.

 

Så det det koker ned til er om noen har noen erfaringer, formeninger eller gjetninger om Franchien er underlegen Berettaen i kvalitet og finish? Den er vel 3500kr billigere så langt jeg har registrert med dagens tilbud på nevnte hagler, så jeg må svelge det prisgapet pluss et mindre spennende utseende (i mitt syn) om jeg skal velge en White Onyx.

Link to comment
Share on other sites

Skal selv kjøpe en franchi hagle snart, men da en franchi fast black halvauto, dene veier

kun 2,8kg og leveres med 7års garanti, vet ikke om de har same garantien på o/u haglene

sine. Franchi produsesres vel av benelli i samarbeid med beretta, dette skall nok bety at det

er bra kvalitet, har bare hørt skryt om franchi ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kjäre trådstarter.- Du får faktisk det du betaler for!- En Franchi blir ALDRIG en Beretta mtp.KVALITET! De 3500. kr. som skiller i pris, speiler også forskjellen i kvalitet.- En "for" lett hagle er også litt vanskeligere å treffe godt med enn en med mere "normal" vekt-DVS.ca.3,2kg. Husk:Et haglegevär skal veie 96 ganger mer enn patronen du legger i kammeret. -Vil nok uten forbehold rek. Berettan.- Svir litt mere i lommeboka med det samme, men det går gradvis over. - Samme va du velger,:LYKKE TIL! Mvh bobby 8)

Link to comment
Share on other sites

@Bobby. Lurer på hvilke erfaringer du baserer dette svaret på :?: Jeg har vært eier av en Beretta 686 i flere år. Denne ble jeg aldrig komfortabel med og skjøt derfor heller ikke særlig godt med den hverken på jakt eller lærduer tross mye "eksperthjelp". Gikk så til innkjøp av en Falconet S og kan ikke si annet enn at det var som å oppleve en helt ny verden! Nå sitter alle skuddene der de skal og jeg er superfornøyd! Den blir aldri byttet ut hos meg heller :D

Lykke til med valget tfb0412

Link to comment
Share on other sites

Til Griffen.: Mine erfaringer kan vel sies väre de motsatte av dine.- Hadde en Falconet på "pröve" en gang i tiden (tidlig 80 tal), har aldrig bommet så mye med noen hagle som jeg gjorde med denne. Lett,fin å bäre, men vanskelig å treffe med. - Skaffet meg en Beretta 687 som har gått på lerduvebanen, ganske regelmessig de siste 25-26 årene.- Mener at kvaliteten på den er "enorm". Tror nok at om du spör en våpensmed, så kan han bekrefte at det er betydelig mere problemer med en Franchi enn med en Beretta, rent generelt. Kan ikke si at Franchi er mye brukt innom leirduve-miljöet, iallefall ikke här(midt-Norge). At du skyter "bedre" med et såpass lett gevär er forsåvidt ganske uvanlig. I et langt liv (blir snart 66), som har värt fyllt med våpen,jakt,skyting (er også instruktör) så kan jeg varmt rekomendere Beretta-Våpen. Mvh bobby.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hagle du treffer bra med har nok mer med anotomien enn byggekvaliteten, den spiller ikke inn før etter noen tusen skudd. Min anbefaling før du kjøper det ei hagle under trekilosgrensa (kanskje også 3,2) er å prøve den først. I alle fall noen oppkast og kjenne på følelsen, men gjerne gjennom en serie på bane. Jeg synes det blir alt for vinglete med slike lettvektere, og ser ikke for meg annet enn at det for meg vil gjenspeile seg i resultatet. Den vil også være et herk med tunge ladninger. Men smaken er som baken, den er delt i to og endrer seg med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Griffen.

 

Det har jo ingenting med det tekniske i haglen å gjøre. Selv om du bommer mer med en hagle enn en annen så betyr ikke det at haglen er dårlig kvalitet.

Nei, men hva i all hverden skal man med en hagle som aldri går i stykker og ikke treffer stort med? Jeg er fulstendig klar over at Beretta er kvalitetsvåpen, men det vil da virkelig ikke si at de passer for alle.

Uansett konklusjonene her må være at smaken er som baken osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...