Jump to content

Padle Kvenna


Cpt. Chaos

Recommended Posts

Har gått langs Kvenna (på leting etter en plass å krysse) og vil si den ser kanske slitsom ut å padle motstrøms. Sånn ca 70% av veien vil være på de større vannene, så der er det uproblematisk å padle. Første stykket (fra Argehovd opp til Sandhøl) er det stort sett umulig å padle (hvertfall motstrøms) og terrenget er vel ikke akkurat kjempelett å slape en kano/kajakk gjennom (bratt og mye bjerketrær). Fra Sandhøl bør det gå greit å padle det meste av veien fram til toppen av Vollevann, men der må du bære forbi Honserudfossen (100-150m og ganske lett terreng) fra Honserudvatnet klarer du kanskje å padle det meste fram til Briskevatnet, men det er nok enklere å bære forbi de mest strømsterke områdene og også her er det ett par stryk du er nødt til å bære forbi. Her mener jeg å huske det var ganske kjipt terreng (tett vierkratt og kampesteiner). Mellom Briskevatnet og Gunnleiksbuvatnet går det nok an å padle for en sprek fyr, men blir nok fort noe bæring der og. Opp til Sandsvann må du bære hele veien og over Sandsvann er det vel bare noen få og korte stryk du må bære forbi, men oppover der blir Kvenna raskt mindre og det er lite vegetasjon så å slepe/bære skulle ikke være noe stort problem med store omveier.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del som har padlet Kvenna. Blandt annet min svoger. Men de tar alle slitet inn til Litlos og starter på topp. Selv da er det en tøff tur med kanoen. Jeg vet at det er noen som tilbyr hesteskyss av kanoer og baggasje inn til Litlos. Kanskje noe å tenke på ??

Link to comment
Share on other sites

Vis ikke jeg tar helt feil får du kjøpt fiske kort hos Veidemannens jakt og fiske på Rjukan, eller så står det en kasse der du skal gå på fjellvåken som du kan ordne kort selv. Regner med du ikke skal padle Møsvann inn til Kvenna først. Du kan også pøve og ringe Jarle Nordjordet i Rauland\vinje\vierli, han har utleie hytter ++ oppover der å kan sikkert svare på mye.

Link to comment
Share on other sites

Ikke er jeg noen padler, men har vært mange ganger og fisket i Kvanna(opp til Briskevatnet). Tror ikke det er så lurt å padle motstømms, men det er nå hva jeg tror. Ville heller satset på og få kanoen opp fra Middalsbu opp til Holmavatnet.

 

Mvh

Lawb

Link to comment
Share on other sites

Om ikke elva lar seg padle så må vel Vollevatnet, Briskevatnet, Gunnleiksbuvatnet, Sandvatn, Krokavatni og Kvennsjøen kunne padles? For å være ærlig så har det gått en liten f... i meg, så jeg kommer uansett til å prøve. Takk for svar alle.

 

Kommer sikkert tilbake med rapport etter sommeren. Hvis alt går i dass får jeg heller fortelle om de harde dagene i Kvennedalen, og hvor teit jeg var som ikke fikk frakta kano og utstyr opp til høyeste punkt da. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har du lest Øystein Køhn`s "Kanopadling i Norge", der står Kvenna beskrevet som rute fra Valldalsvatn til Møsvassdammen en rute på 104 km. Hvis ikke du har tilgang til boka kan jeg skanne inn Kvenna ruta og sende på mail.

Den boka er et uvurderlig hjelpemiddel til planlegging av kanoturer.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del ved Holmavass for endel år siden.

Da hadde noen padlere fått dratt inn kanoene med snøskuter på vinteren.

For å høre om dette ta kontakt med Hellik Rabbe på Hardangervidda.as.

Han eier en del fine hytter i området Vivassdalen/Brokafossen samt på Holmavass.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg frisker opp tråden da jeg ble nysgjerrig på hvordan turen hadde gått!

 

I sommer som var, var vi fire naboer som hadde tenkt å padle denne ruten men vi skulle gå fra Valldalen i Røldal, opp fjellet og padle ned til Møsvatn. Av diverse årsaker ble ikke turen gjennomført der, men på Tinnhølen.

Vi har hørt det skulle være litt bæreing men vi er usikkre påhvor mye! Turen frister forstastt, da med Ally kanoer.

 

Jeg minnes at vi forhørte oss om hesteskyss opp på fjellet. Tror de skulel ha ca 4000 kr for turen. Det er jo en vesentlig utgift.

Kan man pakke lett og en bære kano pluss litt og en annen pakke skikkelig i sekken, bør man kunne kalre dette med to kolli, og en tur på to mann?!

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Det er en ganske drøy tur å dra på kano fra Middalsbu, opp Vivassdalen til Holmavatnet. Har vært på reinsjakt innover i området der og en kjenning har hytte ved Holmavatnet som heter Drykjesteinen. Vi fløy inn og gikk ut igjen. Noe som var en drøy tur om en skulle hatt kano i tillegg så om det er ett rutealternativ bør en få utstyret kløvet inn.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Turen opp til Holmavatnet går meget bra!! Ikke noe stress men bare litt slit opp siste kneikene.

 

Har altså padlet denne turen. Vi var fire kompiser som bar to kanoer (Ally 16,5 DR) pluss utstyr opp til Holmavatnet fra Valldalen. Klart det ble tunge sekker (40-50 kilo) men vi hadde med oss to telt, poteter, gulrøtter mm , rødvin og tre-fire kilo med sluker:) Mener vi brukte fire timer opp til vannet og han med tyngst sekk måtte dyttes i gang et par ganger.

Man kan presse vekten ned en del eller bare bære to ganger hvis man ikke vil bære veldig tungt. Det lar seg helt fint gjøre om bruker en dag til dette. Følelsen av å være oppe ved Holmavatnet med mye god padlig og fisking forran seg er bare konge!!

Når det gjelder padlingen var det relativt lite vann (begynnelsen av august) i elvene, men med bakpadling og ok padleteknikk snirkler man seg ned det meste uten å treffe for mye stein. Viktig å synfare strykene først og ikke ta sjanser så langt fra folk. Bæring ble det egentlig lite av, men mellom noen av vannene har man ikke valg. En del av transporten mellom de siste vannene ble sleping av kanoene gjennom myr og litt kratt, men det går relativt effektivt unna.

Bøygen er bare starten av turen med tunge sekker, men ikke la dere avskrekke av dette. Belønningen er absolutt verdt det! Bæring mellom vann eller langs elven er bare deilig når beina har sittet stille i kanoen lenge.

Ellers er det viktig å kunne kommunisere godt ved elvepadling. Hvis dere bakpadler (padler "bakover" for å bremse farten ned stryk) er det den forran som gjør viktigste styrejobben og farten blir mindre og sikkerheten bedre.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Jeg frisker opp tråden da jeg ble nysgjerrig på hvordan turen hadde gått!

Jeg har satt av siste del av juli til turen, bruker den tida jeg trenger. Med ally regner jeg med at bæringene skal gå ok tross slitne knær. Jeg kommer til å reise lett uten

to telt, poteter, gulrøtter mm , rødvin og tre-fire kilo med sluker:)
... Glemte å nevne at dette er en solotur, satser på at opplevelsen "blæs bort stresset og uro frå skrotten min, bære hæll æll medisin"
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
[...] Hva er det jeg ser her?

Der ser du ett helt flatt vann hvor sola reflekteres i små bølger, også blir det litt bøll når kartprogrammet limer sammen flere bilder og noen har solrefleks og noen ikke har det. (med mindre jeg misforsto spørsmålet helt da...)

Link to comment
Share on other sites

Flott ide med den turen.

Har vært til fots innover Kvennadalen selv og sett padlere komme vestfra.

Har også erfaring med kanopadling og bæring generelt.

Om du vil ha det, så er mitt råd å ta turen vestfra, men nå er jeg kanskje litt makelig blitt.

 

(forøvrig - storfisken tok ofte best om natta..)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg får vel skrive et par ord om hvordan det gikk...

 

Det gikk dritt.

 

Knea svikta fullstendig og jeg har blitt kunde i helsevesenet. Uansett så er jeg ikke enig i at det er en så ekstrem tur, som jeg ble fortalt på turisthytta da jeg kjøpte fiskekort. Hvis man synes det er ok å svette og kanskje er to på én kano burde det være overkommelig. Jeg satser på et nytt forsøk når knea er skifta ut og jeg kanskje har funnet noen å dele bæringa med.

 

PS. Takk for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...