Jump to content

Stemmer dette?


Fozzy357

Recommended Posts

Nei, en som skyter 38 kan ikke få godkjent 22 treff. Og det er fakta.

 

Men om jeg ikke husker feil kan en med 22 få godkjent 38 treff, da dette kan skjule hans 22 treff. og tvilen kommer skytteren tilgode (har praktisert dette). Her er jeg ikke 100% sikker på om omskyting etc egentlig skal brukes inn eller ei (har sjekket, denne praksisen er ikke lov).

 

Generelt så blander jeg meg ikke når noen får "gratis" poeng, kun når noen prøver å ta fra meg mine poeng (selvfølgelig noe annet om jeg er funksjonær, da er det rett skal være rett).

I fjor "tjente" jeg i snitt 1 poeng/start, på å følge dommer til poengsum var skrevet ned for hver stage (alt fra feil nedskrivning til oversette treff var normalen). Jeg hadde noen og tyve starter i fjor, så det lønner seg å følge med. Med en skyteleder alene, "tjente" jeg 3 eller 4 poeng på en fin runde. Ved å følge med at ikke nabo skiva ble ført på meg, eller treff ble oversett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står vel noe mellom linjene om dette i 8.25.7.11.2.

En kan få omskyting dersom man skyter mindre kaliber, da et treff kan teoretisk være i hullet fra større kaliber.

Men å få godkjent treff med mindre kaliber enn benyttet kan jeg ikke se at man kan få godkjent på noe vis.

 

Men så kommer jo spørsmålet, hvor seriøst er dette stevnet da, og hvor stor rolle spiller det egentlig om vedkommende fikk et ekstra treff?

Er det tellende stevne av noe art, så kan det jo bety litt, men dersom det er et uaprobert klubbstevne så spiller det like stor rolle som en dau sild.

Link to comment
Share on other sites

"Er det tellende stevne av noe art, så kan det jo bety litt,"

 

Kan nok medføre ikke-medaljeplass på et NM :wink:

 

Og det er jo kjedelig å mistenke at noen har fått medalje - uten å ha skutt seg fortjent til det :?

Kanskje ekkelt for skytteren det gjelder også?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lest meg opp litt.

 

8.25.7.11 Skudd i feil skive

8.25.7.11.1 Skudd i feil skive dømmes som bom.

8.25.7.11.2 Hvis en skytter får skudd i sin(e) skive® fra naboskytter, som skyter

med større kaliber/kuletyper, kan vedkommende få skyte om igjen hvis

treff savnes.

Ved omskyting kan ikke skytteren få dømt inn mer enn det, eller de

skudd som savnes i tillegg til de skudd som allerede er funnet. Ved

omskyting skal skytteren skyte med samme skuddfordeling som ble

brukt ved ordinær omgang.

Hvis skytteren skyter med annen skuddfordeling i omskytingen fårskytteren poengsummen som ble dømt ved første gangs skyting.

Ved omskyting kan ikke skytter få mindre poeng enn det som er dømt

ved første gangs dømming ved å telle treff med skytterens kaliber. Det

kan heller ikke dømmes flere treff enn det som var mulig å oppnå ved

å telle de savnede skudd.

Merknad: Hvis det for eksempel er 3 figurer på aktuell standplass og

det er treff i 2 av disse og det savnes skudd i en figur der det er skutt

med større kaliber enn det som skytes på aktuell skive, så kan det ved

omskyting kun forekomme flere treff på skive der det er skutt 2 kaliber.

8.25.7.12 Anvisning

8.25.7.12.1 Skytterne skal gis anledning til å kontrollere sine skiver.

Byr dette i enkelte tilfeller på problemer for arrangøren, kan dette fravikes.

8.25.7.12.2 Tolker

Alle kaliber skal dømmes med pluggtolk hvor flensen har samme diameter

som aktuelt kaliber, med et unntak. Grovpistol dømmes på samme

måte som internasjonalt, hvor pluggdiameter er likt kalibret som

dømmes og flensdiameter er 9,65mm (kal..38) Ref ISSF 6.3.2.8

Men jeg foretrekker at man gir størra eller likt kaliber som traff, fremfor tidkrevende omskyting i vanlige feltløyper.

Link to comment
Share on other sites

Angående om noen får ett poeng eller to i pluss, er min erfaring at for den som ikke følger særlig med. Så jevner det seg noenlunde ut i forhold til det han/hun taper eller vinner.

 

Omskyting for poenglikhet er nå en ting (den tar man jo til slutt), problemet med omskyting ute i feltløypa. Er jo at man ikke får gjort annett enn å stå og vente på noen skal skyte stagen om igjen. Og så går folk tom for amo, må springe og hente mer o.s.v.

 

Etter mitt syn er det betydelig mere praktiskt å bare godta større kaliber som treff der det er tvil, så sparer en alle for unødigt styr (noe annet når man det er NM og slikt da). Det er svært sjeldent noe slikt vill få avgjørende virkning på resultatlisten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du nevner omskyting - synes jeg at alle like poengsummer på et stevne - skulle avgjøres med omskyting.

 

Da får man trene på omskyting :wink:

 

Eg er på lang veg enig, då hadde kanskje vi som er listefyll fått prøve oss på det òg. :D Men det blir vel i praksis litt for lang ventetid for mange skyttarar, og so blir det jo litt ekstraarbeid for klubbane. Kanskje begrensa det til omskyting for "medaljeplassane" i kvar klasse? :D

Link to comment
Share on other sites

...

Er det tellende stevne av noe art, så kan det jo bety litt,

...

Det er mulig at jeg er spesielt firkanta, men min mening er at det skal dømmes i følge reglementet uansett om stevnet er stort eller lite. Skytteren har rett til å bli behandla etter reglementet uansett. Og ikke minst er det jo greit at både skyttere og dommere venner seg til at reglementet skal følges. Tenk hvis en fotballdommer skulle si "Joda, han var jo i offside men så lenge det bare er 3. divisjon så er det ikke så nøye". DA hadde det blitt ramaskrik da...

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo nødt til å være enige, for hvordan kan man tolke et slikt treff da? Tolken vil jo ikke kunne plasseres i 22 hullet.

Og når man dømmer et treff fra et 38 våpen så skal man vel for f ikke benytte seg av andre tolker enn .38 eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitat "boka";

8.25.7.12.6. Kun skytterens eget kaliber og kuletype godkjenns som treff, dog skal det være hull etter kula i pappen.

En hører folk sier så mye rart runt på feltstevner, så det gjør nok ikke noe om en kikker gjennom regelverket innimellom.

Det siste tullet jeg hørte var at noen fikk poengtrekk for å ha for mange treff ( av samme kaliber)i egne figurer. En annen påstod at det var forbudt med kamo klær i felt :D

Link to comment
Share on other sites

Senest i går ledet jeg et lag gjennom feltløypa. For sikkerhets skyld hadde jeg pistolreglementet i lomma på skytevesten. Og joda, jeg måtte sjekke noe. Ikke fordi det var tvil om en avgjørelse, men fordi det oppsto en "faglig" diskusjon mens vi ventet på den siste skytteren.

 

Uansett, så er det en billig "forsikring" å ta med reglementet når man skal dømme. Jeg klarer iallfall ikke å huske alt som står der selv om jeg har skutt stevner i over 20 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det siste tullet jeg hørte var at noen fikk poengtrekk for å ha for mange treff ( av samme kaliber)i egne figurer. En annen påstod at det var forbudt med kamo klær i felt :D

 

6.4.2.1 Regler for bekledning

Det er skytterens ansvar å møte på banen passende kledd for en

offentlig begivenhet. Det er det juryens ansvar å kontrollere at så

skjer. Klær laget av kamuflasjestoff er forbudt.

 

Dette er hentet fra ISSF pistolreglemang. Jeg kan aldri tenke meg at dette gjelder for feltskyting i norge, da kunne det blitt et helsikens rot om en eller annen leverte inn en protest :lol: Men det kan tenkes att det er her han har det ifra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...