Jump to content

Ny på kaliber og fuglejakt, trenger råd og svar !


lars`æn

Recommended Posts

Er kliss ny på kammeret akkurat nå, hei kammerater !

Tok jeger prøva i fjor sommer, så er forholdsvis ny i gamet og har lagt ned beskjedent med vilt.

Har jaktmuligheter der vi har hytte(nore&uvdal)på fugl. Har gått noen turer med 12èrn, 0 skudd men sett 7-8 storfugl og 3-4 ryper pr tur som er på rundt 1,2 mil. Muligens for mye bråk og for "langt" skuddhold :wink:

Så spørsmålet er om dette er mye fugl for en sånn tur, sikkert noen jeg har gått på flere ganger men må vel være måte på at den akkurat skal lande på den veien jeg går ?

Et annet spørsmål er sikkert mange lei her inne etter hva jeg har sett, har jo søkt en del men har ikke finni akkurat det jeg lurer på !

Skal kjøpe meg rifle ! Skal bruke den på rev,ravn,skjære,kråke,nøtteskrike,trost,måke og topp-jakt å en sjelden gang et rådyr.

Ikke elg,hjort,dyrene i afrika og denslags. Kun det nevnte ! Har hørt med den lokale sheriffen i våpen-bodegaen og han anbefaler en 22-250 howa 1500 varmint.

Jeg har selvfølgelig googlet dette til gangs, å dette er eter løp og dyre kuler ! Skal buke ferdigrulla som det så kult heter.

De fleste svarene jeg har kommet til er gamle og noen snakker om billigere nå til dags !

Noen som har bra selvopplevde erfaringer omkring dette ? Er såpass blank at når folk snakker kal cm g oz snus unz skjønner jeg ikke bæret, kan forskjell mellom hagle og rifle bare sånn stort sett ! Så jeg er lettlurt i butikken !!

Skal oxo nevne at jeg ikke skal bo på skytebanen, men sånn rundt 4-500 skudd i året bør jeg vel ha !

Takker på forhånd for alle svar !

Lars`æn

Link to comment
Share on other sites

Gå for 22-250 om tilbudet er godt. Har selv brukt den på gås, orrfugel,bever,rev,hare og mye rådyr med Norma sin blyspiss ferdigrulla med bra resultater. Har enda til gode å skyte i stykker noe vilt som er skutt med denne. I tillegg har Federal god rådyrammo.

Remington UMC er rimelig treningsammo om ikke du lader selv. Har enda tilgode å se noen tegn til løpsslitasje i Remingtonen min og der er det gått mye skudd igjennom. Og selvfølgelig er den helt topp til all ravn,trost,måke osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja det finnes vel ca 100 andre tråder med andre problemstilling, så du kan da ikke ha søkt så nøye ;)

 

Men for å å si det enkelt, hvis du ikke skal lade selv, så kjøper du 223, 6,5x55 eller 308.

Disse har best og billigst utvalg i ammo, med unntak av 223 kan du jakte alt med de andre to kalibrene her i landet.

Til din jakt ville jeg valgt 223 evt 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

.223 er billigst å skyte med. Gjør akkurat det samme som .22-250, bare i et litt langsommere tempo. .222 er også et godt alternativ, men har noe dyrere treningsammo enn .223. .22-250 har størst "splætteffekt"! .222 er det minste tillatte på rådyr.

 

Når du skyter 4 - 500 skudd i året med disse kalibrene, finner du at du blir bitt av basillen, for de er morsomme å skyte med, og da kan du snuse på hjemmelading etter hvert og, for da kan du skreddersy patroner til det du ønsker. Her er det store muligheter for å finne gromladninger i børsa og med akkurat den kula du har lyst til.

 

Har selv .222 da jeg falt for kaliberet i en kombi jeg hadde, og hadde en liten haug hylser og diesett attpå. Da ble det .222 igjen, men om jeg skulle begynt på nytt, uten å lade selv, hadde det nok blitt .223.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :D . hm interessant men vanlig dilemma. Jeg velger å tro du kansje kan gjøre best i å gå for en 6,5x55 av den enkle grunn at det er et veldig fint startkaliber med en overkomelig pris på ferdirulla ammo og lett tilgjengelighet. Pluss at du da har mulighet til og jakte større ting hvis du skulle få lyst og tilbudet noe som ikke er helt usannsynlig :mrgreen:

 

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Takk for utrolige kjappe svar og ikke minst gode svar :D

Har bestemt meg for å ha under 6,5*55 å det der.

Så hadde satt pris på hvorfor jeg evt ikke skal eller skal kjøpe en 22-250 !

Noen som har noen svar på det med fugla ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke, men tror kanskje 22-250 vil gjøre litt ugang med fugelen.....

Siden du ikke vil ha 6,5x55, er som sagt tidligere her 223 et greit valg....

Har ikke selv noe veldig erfaring med rifle på fugl, men treffpunkt teller nok en del her også...

Link to comment
Share on other sites

Med rette kula er det ikke noe problem å skyte fugl med .22-250. Har gjort dette selv mange ganger uten at det har blitt rot i skrotten. Norma levere med en helt kurant blyspiss og med Oryx. Federal leverer med TBBC.

Eneste ulempen jeg ser med dette kaliberet kontra de andre er evt pris.

Link to comment
Share on other sites

Flotte svar fra dere 22-250 svar, også dere andre. men er jo selvfølgelig mest int i de som har dette fra før !

Hvor er den ekstreme fordelen med å ha et slikt våpen, altså varmint til slikt bruk !

Er som sakt ikke bruke det prim.set til kjøttjakt, men heller skadedyr sånn sett ha det beste til slikt bruk !

Skal jeg på storvilt jakt har jeg muligheten til å låne større kaliber !

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha den til å sprenge skadeyr er 22-250 tingen,og ladd med 30gr berger til nermere 1300 m/sek kan du sjå at fugelen blir sprengt i lufta før siktebildet blir forstyrret av rekylen.Men til mat nyttigt vilt ville jeg satset på 223 rem, og med et våpen med krapp riflestigning.1-8 eller 1-9 er pipa du bør ha,både i 22-250 og223rem.Da kan du skyte med lette kuler til skrap vilt og kjøre tunge kuler til seriøs jakt på gås,storfugel,and og rådyr eller presisjons skyting på laaaange avstander.

223 har lettest tilgang på ammo og har dei billigaste skuddene. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gå for 22-250 om tilbudet er godt. Har selv brukt den på gås, orrfugel,bever,rev,hare og mye rådyr med Norma sin blyspiss ferdigrulla med bra resultater. Har enda til gode å skyte i stykker noe vilt som er skutt med denne. I tillegg har Federal god rådyrammo.

Remington UMC er rimelig treningsammo om ikke du lader selv. Har enda tilgode å se noen tegn til løpsslitasje i Remingtonen min og der er det gått mye skudd igjennom. Og selvfølgelig er den helt topp til all ravn,trost,måke osv.

 

Høres bra ut Synes du det er noen ulemper med dette kaliberet evt noen fordeler ?

Link to comment
Share on other sites

22-250 er en typisk "laserpatron" som går veldig rett de første hundre meterne, som gjør at du ikke trenger å holde over osv... ulemper er at ammo er dyrere enn lillebror 223[/quote

 

Hvor mye koster det med trenings amo til de forskjellige kaliberene ?

Link to comment
Share on other sites

Ulemper med 22-250: Blir fortere slitasje i løpet en på en 223 pga mere krutt og høyere

utgangshastighet, har også hørt at den kan hvære noe kresen på ammoen, og som sagt tidligere

er prisen på ammo relativt høy i forhold til 223. Vile godt for en 223 når det gjelder finkalibret

rifle. Har skjeket prisforskjelen på treningsammo som du spør om, en remington umc treningspatron i

223 koster 6,46 kr pr skudd mens same patron i 22-250 koster 11,46 kr pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tja, der jeg kjøper UMC til .22-250 så betaler jeg 120,- for pakka med 20 skudd.

 

Takk !

Høres ut som du har en del erfaring og gode tips å komme med G-larson !

Har som sagt ikke noe særlig greie på rifler og patroner å slikt, derfor blir det ferdigrulla skudd frem til jeg evt får dilla og skal lade selv. Har muligheten til å lade hos en kammerat, hvis det skal li på i lengden.

Når du klarer å skaffe skudd til halve prisen av andre, så kan du sikker formelen ang pris hvis jeg skal lade selv oxo ?

Og hvor kjøper du dine UMC skudd ? Hva syns du er fordelen med 22-250, hadde du valgt det igjen hvis du sto uten rifle ?

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen til forumet! :D

Jeg solgte min 22-250 i fjor, og har akkurat kjøpt meg 223. 22-250 er et flott kaliber, men ulempene overgår fordelene synes jeg. Den eneste forskjellen er at kula går 100 m/s fortere med 22-250 enn 223 med 55 grains kule. Det vil si at du på normale jaktavstander har marginalt flatere kulebane. Det er snakk om et par cm eller så, ikke en forskjell som jeg klarer å utnytte på jakt i alle fall! Det du betaler for å oppnå dette er:

* Mye dyrere ammo. Du får helmantel 223 ammo til 3.50 per skudd. Dersom du skal skyte 500 skudd i året og ikke lade selv, og får 22-250 til 6.- per skudd, vil det si 1250.- i året. Eller 6250.- på 5 år...

* Pipa blir mye fortere utslitt.

 

I tillegg, dersom du vil ha litt høyere hastighet i 233 bruker du bare lettere kule. Men jeg ser ikke poenget. Er det reelt sett forskjell i kulebane eller effekten i viltet om kula går ut i 1000 m/s eller 1100m/s? Dersom du skyter varmint kule, som V-max, pulveriserer du kråker ved anslag åkke som...

 

Det står forresten litt mer om 223 her http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/53-kuletest-223-remington

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OK folkens, da har jeg bestilt en 223 howa houge varmint med leupold 4,5-14*50 og dansk tmd demper !

Valget kom etter hva de fleste sier, pris pr smell og at den har bare fått positive svar i denne tråden.

Takker alle som har bidratt til oppklarende svar og tips :D så er det bare å vente på at søknaden kommer tilbake !!!

Link to comment
Share on other sites

OK folkens, da har jeg bestilt en 223 howa houge varmint med leupold 4,5-14*50 og dansk tmd demper !

Valget kom etter hva de fleste sier, pris pr smell og at den har bare fått positive svar i denne tråden.

Takker alle som har bidratt til oppklarende svar og tips :D så er det bare å vente på at søknaden kommer tilbake !!!

Takker for at du legger ut bilder etter første testskyting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...