Jump to content

Hjelp ang. nytt våpen


silent hunter

Recommended Posts

Hei. Eg skal kjøpe meg ei småviltrifle, men klarer ikkje heilt å finne ut hvilke kaliber. Bruksområdet blir rev, rådyr, rype og ender/gjess på sjø.

 

Våpenet eg kjem til å velge er Remington 700 SPS, med Picatinnyskinne og Bushnell Yardage Pro 3-12x42 (sikte med innebygd avstandsmåler). Skal og sette på ein demper, med håp om god demping grunna revejakt nær andre som sover :wink: .

 

Kalibera eg vurderer er:

 

.222 Rem. (er ikkje sikker på om rem. 700 sps blir levert i 222 rem, men...)

.223 Rem.

.243 Win.

 

Eg lader sjølv, så ammopriser, tilgjengelighet osv. er ikkje relevante.

 

 

Så viss nokon synspunkt ang kaliber eller demper, så berre kom med det

 

 

edit: endra overskriften litt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du kun bruke den til rev/varmintskyting hadde jeg og vurdert 243W, men du trenger nok å teste ut mer enn ei kule til ditt bruk og 243 er ikke så lett å få til alltid. Det betyr mange testskudd og da er pipa di utskutt før du er i mål. 243 brenner løp til 20kr smellen...

Har du vurdert 260 da?

Link to comment
Share on other sites

Med en 243 så har du også en større mulighet til å bytte til ei annen pipe også, hvis det skulle være tema en gang frem i tid.

Det finnes sikkert de som er bra, men jeg har sett flere Remingtoner i 223 som er køddene i matingen sin, og funker dårlig. Et argument er jo at 223 ammo kan være billigere, og å lade så er de greie, men det skal også sies at mye av den billig-ammoen som finnes til 223 er bare dritt, med ofte dårlig presisjon.

Kan være klundrete å få til å gå disse 243'ene også, men det gjelder alle slike "hissigpropper".

Med 243 hylsa som bakgrunn, så kan du fritt velge mellom 22-250, 308win, 260Rem, 358win, osv. i etterkant.

Men eller er det nesten hipp som happ. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle være 2 kr da :oops:

 

Etter 1000 skudd er 243W pipa bra ferdig.

 

Skal ikke si verken det ene eller andre, men det har jeg aldri hørt om. 22-250 skal vel etter ryktene å dømme være "den store pipebrenneren". Ikke engang den skal brenne ut piper så fort. Men ikke vet jeg...

Link to comment
Share on other sites

Uff kom ikke med den jævla 6,5en her da han vil ha 222, 223 eller 243.

 

Selv har jeg hatt alle og erfaring med 2 av de den tredje har jeg ikke fått enda.

 

Men både 222 og 243 win funka fint på det du skal jakte. Nå skal jeg ha 223 men det bare pga våpenet jeg kjøpte ikke kom i 222 lenger.

 

Skal brukes til akkurat det samme som deg. PS 243 er best på større småvilt som rev og rådyr, mens jeg likte 222 bedre på smått småvilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke 223 eller 243 selv, men har flere bekjente som bruker disse!

Selv har jeg en Tikka T3 i 222, som jeg er meget fornøyd med.

222 Rem er et kaliber som tidligere bla. ble brukt i Bench rest, så potensialet for presisjon er absolutt tilstede :wink:

Den er ganske lett å lade slik at den går godt.

De fleste 222 rifler har enten 1:12 eller 1:14 stigning, noe som tilsier at det passer best med ganske lette kuler.

Normalt er det ikke noe problem å få kuler som Norma 4gram til å gå godt, da de er ganske korte i forhold til vekten.

Selv bruker jeg kuler som 30grain Berger og 40grain V-max til "ikke spisbart" og 55grain Lapua SP og FMJ til rådyr samt fugl.

Mange jeg kjenner med 223 sliter med å få tilsvarende presisjon. Dette kan komme av at 223 har en mye kortere hals bla.

Dessuten har FMJ kuler en tendens til å gå litt for fort til fuglevilt. Derfor er det en del som lader den ned til 222 hastighet :wink:

På grund av hastigheten kan en også bli en del plaget av blodslått kjøtt på rådyr.

243 er også kjent for å være "noe kilen" å lade til topp presisjon.

En bekjent av meg sliter fælt med å finne en FMJ som duger til fugl og samtidig gir pressisjon.

Alle 3 er artige patroner å skyte med, moderat rekyl og forholdsvis billige i drift :D

Jeg har gjort mitt valg blandt disse. Andre kommer nok til en annen konklusjon 8)

 

Et lite tips; Dersom du velger en 222 trenger du bare N133 krutt :mrgreen:

222 er også den letteste å dempe (ut fra hastighet og hylsevolum).

 

Lykke til med DITT valg :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv kan du droppe den 222en. Reduserte ladninger til dertilegnede formål, og du har akkurat samme levetida på 243en. Attpåtil slipper du å koste på deg en ekstra kikkert, montasje, fort litt børsemakerarbeid og avtrekksjustering (du er bestemt på remington, og de fleste trenger det for å blir presisjonsdødare). Da har du fort også tjent inn pipebyttet om du kjører fullpupp ladniger hele veien!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då er det vell på tide med ein liten oppdatering på prosjektet:

 

 

Våpensøknad er levert på 243 Win.

Rifla er bestilt, Rem. 700 sps kal. 243 Win

Dier og 700 kuler er bestilt

Leupold Picatinny skinne og A-Tec Maxim demper er bestilt.

 

Våpenet er annkommet butikken, så no venter eg berre på att våpensøknaden skal bli behandla.

 

Bilder kommer etterhvert

 

PS: Nokon som har formeining om kallags løpslengde eg bør ha?

Link to comment
Share on other sites

 

Etter 1000 skudd er 243W pipa bra ferdig.

Hvor i all verden har du dette fra? At 243W kan brenne løp ja er jeg med på, men dette var dyktig snaut lite. Har skutt godt over 1000 skudd med min rifle og den savner godt enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då er det vell på tide med ein liten oppdatering. Leverte inn våpensøknaden den 11. mai, og fikk den tilbake 6. juli, så det er grunnen til att det har skjedd lite. Rifla (Rem. 700 SPS cal. 243 win.) ligger hos ein lokal forhandler, så den blir henta til helga. Eg kjøpte ein brukt Choate Ultimate Sniper stokk av ein her på forumet rett etter att eg hadde levert inn søknaden, det samme med kuler, ladeutstyr, demper, montasje og kikkerten hadde eg liggende. Så til helga blir det innbrekking (forhåpentlig vis med ein litn foto seanse). Våpenet blir mest sansynlig ikkje levert inn til børsemaker før lenger utpå sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Har liten erfaring med 243, ville heller da kjøpt en 260 rem (6,5x51) eller en 6,5x55 istedet. Disse holder også til storviltkravet.

I forholdet mellom 222 og 223 ville eg valgt 223 da du har et stort og god utvalg av ulik ferdig ammo.

Har selv god erfaring med Lapua og Federal AM som går meget godt i mine remington børser (SPS 700 tac og Rem 7 ss).

Foccia fra XXL til 4,49 per skudd fikk god kritikk i JAKT.

Ellers ser eg at Norma har både Jaktmatch og Oryx i 223 win.

Har ellers samme erfaring som Buster at det finnes mye drit fra tidligere øst europa i 223, det smelle men det treffer ikke nødvendigvis det du siktet på.

 

Dessuten er 222 en utdøende parton for spesielt intresserte, som stort sett også vil gå av med døden om noen år. :shock::mrgreen::wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...