Jump to content

Normahylser.


Robinson

Recommended Posts

Jeg lader for min 7-08 og 222. Når det gjelder 7-08en , så har jeg bra tilgang på en gang skutte 308 hylser som jeg omformer. Men jeg tenkte å bestille noen tomhylser av Midway , og fikk bakoversveis. Hvorfor er normahylser så avsinding dyre?? Er de så mye bedre enn foreks. remington hylser?

Link to comment
Share on other sites

Lader .222 sjøl og synes at de hylsene med "best" navn er tyngst å jobbe med, særlig Norma. Merket det spesielt godt sist jeg gjorde en runde ved benken og gangen før det.

 

Hadde ca hundre hylser av ulike merke, og ulikt antall ganger skutt (bare rot...). Noen hylser ga fra seg den brukte tennhetta og lot seg forme i fullsizerdien uten problemer. Innimellom var det noen som var hardere å få ut hetta, og ikke minst var det vanskeligere å få hylsa ut igjen. De "satt" fast mer, mens de andre, Fed, Win, Rem osv gikk lett. Dette gjaldt Lapua, Sako og Norma. Norma var så ille at jeg nesten trodde jeg skulle dra av tennhettenåla i dien! Preparerte noen hylser før jeg tenkte på å se etter navn. Ingen hylser var av de billige.

 

Sist jeg gjorde det, hadde jeg ti Normahylser, ti S&B og ti Federal. Blandet hylsene og startet. For hver som gikk tungt sjekket jeg etter å ha gjettet på Norma (litt underholdende gjettelek må man jo drive med! :lol: ), og hver gang hadde jeg rett. Normaen var "verst".

 

Tipper at Normahylsene er av en ganske god kvalitet kontra andre. Er det tykkere i godset kanskje? Skal ikke mye til før de blir vanskeligere å jobbe med. Har også merket meg at Norma ikke trenger å trimmes så ofte/mye som feks S&B (som vel kanskje er i den andre enden av "kvalitetsskalaen"). Det betyr at de holder endel flere skudd enn billigere/"mykere" hylser. Da kan prisen kanskje til dels forsvares.

 

Dette er mitt inntrykk i hvert fall.

 

Men jeg mener også at Norma i utgangspunktet har litt vel høye priser uansett. Dette gjelder både kuler, hylser og ferdigpatroner. Jeg kjøper aldri ferdigladet lenger, og har til gode å kjøpe både hylser og kuler fra Norma. De få Normahylsene jeg har er enten kjøpt brukt/fått eller skutt første gang som ferdigpatroner fra før jeg begynte å lade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...