Jump to content

Lengde på to fot?


Joggen

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe Harris tofot til Saueren min, å lurer på å spørre dere her inne om råd ang lengde. Ser de selges i div lengder, og jeg er ikke helt sikker på hva som er lurt å velge. 6-9 fot er en mod og 9-13 er en annen. Blir mest brukt til liggende skyting på banen, men hadde ikke vært dumt om den 9-13 var sånn at på laveste kunne en bruke til liggende, og på høyeste feks til sittende skyting. Hva mener dere åssen to fot jeg bør kjøpe. Lurt å høste av andres erfaringer, har jeg lært.

Link to comment
Share on other sites

13" er 33 cm, så den lengste er nok i korteste laget for sittende skyting. 9" som den er på det korteste er 22,8 cm, så da får du prøve å legge noe under forskjeftet og se om dette gir deg ei god skytestillng. Blir det for høyt må du på den laveste.

Den lange kommer til sin rett om du skal bruke børsa utenfor banen, slik at du må løfte børsa ut av lyngen eller skal sikte på sortfugl i topp...

Link to comment
Share on other sites

Dette er faktisk stikk imot min erfaring..

 

Har en MCM A3 stokk, med en rem 700 oppi. Har 56mm sikte. Om siktet hadde vært 50mm haddde det ikke utgjort noen forskjell for meg.

 

Hadde først 7-9" Versapod, som var håpløst lav, selv på banen på betonggulvet.. Har nå en 9-13" som jeg synes er meget fin, den lar meg skyte i nedoverbakke på standplass, og svakt motbakke. Skal du så lavt ned at du får brukt den mindre tofoten, selv på bane, vil du få en svært krapp knekk i nakken, samt et rekylopptak som kommer oppå skuldra i stedet for i skuldra. Det vil du merke på skytinga, tro meg, jeg har prøvd endel...

 

Det kan være forskjell på tofotene fra Versa-pod og Harris i praktisk høyde. Nå er det vel også lengden på bena som oppgis, ikke høyden oppunder?

 

Fikk satt i en pinne i fortreet til stokken nå, og det kortet ned høyden med ca 10-15mm. For min del hadde jeg helst sett at det ikke gjorde det... Den ble nesten i laveste laget nå etterpå om jeg må skyte litt svakt oppover.

 

Når det gjelder skyting i felt, så vil jeg anbefale deg en skytestokk med tre ben. Har en teleskopisk en a la den Roe har i tråden fra skottland. Fungerer utmerket, og er et must der det er undervegetasjon. Der får du ikke brukt tofoten uansett, 13" eller ei.. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er, om det er brukbare disse Harris "kopiene" som selges?. Ser en nettbutikk som selger noe som er identisk med Harris sine bortsett fra at prisen er nesten det halve. Tror merket heter Sunoptic?. Kjøpte en liten to fot fra Deal Extrem for en stund siden, og den lignet litt på Harris, men annen type innfestning og spinklere. Kostet bare 120 kr, og var for spinkel for Saueren, men passet bra på salongen da.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du lurer på å kjøpe kopi?

 

Det er med tofot'er som med alt annet. Du får hva du betaler for. HAr leste endel på andre forum, hvor de billigste variantene fort ryker. De som har kjøpt en PH, Versa-pod eller Harris er fornøyde, og slipper å handle mer enn en gang. Noen ganger er det dyrt å spare...

 

Her snakker vi noen skarve hundrelapper. Det er ikke snakk om hundretusenvis av kroner som når man skal kjøpe bil..

 

Kjøp deg enten en Versa pod eller en Harris, så er du ferdig med det!

 

Jeg hadde en Harris 13,5-27 med vugge. Denne fikk jeg konstant for høye treff med kontra uten, så den ble raskt solgt. Nå har det blitt Versapod, og jeg er meget godt fornøyd med den. Virker som den svikter mer i rekylen, og våpenet får en mer lik bevegelse fra gang til gang, med eller uten tofot.

 

Hvorfor bruke tofot når man sitter? Jeg synes det var veldig vanskelig å finne en stilling som ikke førte til at jeg flyttet siktepunktet mitt, og i praksis flyttet treffpunktet i samme slengen...

Med en trefot som er fri fra våpenet, får du som oftest flere stillingsmuligheter, samt et mer normalt rekylopptak og treffpunkt.

Man får tilstrekkelig støtte fra en slik trefot til langhold, og har slik sett ikke så mye å tjene på å ha en tofot man sitter med. Det er litt reklamens makt som er ute og går?

 

For min del har jeg øvd litt på å skutt sittende bak pakkrammesekken min med anlegg på toppramma. Det blir også ganske bra. Til liggende skyting kan man legge an direkte på sekken. Da trenger man ikke tofot i det hele tatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei hadde vel tenkt å kjøpe Harris, tenkte bare å høre litt ang "kopier". Var inne på sidene til jaktfall(som har reklamert for Harris), men fant bare to fot kopier der. Ser at de fleste anbefaler den i 9-13 lengde. Hvem selger Harris i Norge. Har vært inne på div jaktbutikker, men finner bare "kopi" tofoter jeg.

Link to comment
Share on other sites

versapod er litt vanskligere å montere feste, enten om du fester det på reimfestet eller feller det inn i forskjeftet, men etter det er det veldig lett å ta den av eller på, men du har da enten en klump eller en stang stikkende ut av skjeftet...

 

kjøper du harris gå for den med "notched legs" eller hakk i beina på godt norskt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...