Jump to content

SVI Infinity vs USP Expert 9mm


OIH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en brukt brukt SVI Infinity og må da selge min USP Expert. Nå begynner jeg å angre litt, for mens USP'n hadde god presisjon med nesten hva som helst, så har jeg enda ikke fått en virkelig bra serie med SVI'n selv om avtrekket er under 1 kg (holdt med 860g men ikke med 1000g). Regner med det krever litt tilvenning. Jeg prøvde 4 foskjellige typer ammunisjon (CCI 115 grains, S&B 115 grains mantel, S&B 115grains bly og hjemmeladet 147 grains winchester) og med en type fikk jeg en samling som ville gitt 45 poeng, men jeg opplevde "fluer" i nesten hver serie. Nå har jeg skutt mye med USP'n, så jeg har nok et slags "hukommelsesavtrykk" i hånda, samt at jeg kjenner avtrekket godt, men jeg opplever også rekylen mer tydlig med SVI'n. Tydelig at 2011-ramma ikke absorberer rekyl likt som USP-ramma. Munningsvippen er nok mindre med 2011, men med 147grains hjemmeladet litt sprekt, så var det nesten så det beit i handa. Opplevde aldri at USP'n beit. Må få skutt litt mer med SVI'n, og byttet bladfjæra for å få opp avtrekksvekten til 1,4-1,5 kg, men det er tydlig at jeg ikke kan kjøpe meg tiere... Noen som skyter SVI 9mm og som har tips om ammunisjon/ladedata? Alt mottas med takk. Tenkte å bruke den på Bommestad 1. mai, men jeg trenger å tro på redskapen, ellers så tuller hodet mitt med meg. - Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er presisjonsforskjellene som gjør at Experten kanskje ikke det aller beste våpenet i militærfelt. Det er nok mer totalopplevelsen hvordan den er å skyte med som gjør at mange synes at f.eks. Pardini eller noen 1911/2011 er bedre.

Den interne presisjonen (heter det ikke det?) til Experten er sikkert mer enn god nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pistolen er satt opp for praktisk. Jeg skrev jo i teksten at jeg skal bytte bladfjæra for å få avtrekksvekten opp til tillatte 1,4-1,5kg for feltskyting...

 

Uansett så hadde jeg større forventninger til presisjon. Grunnen til at jeg nevnte nåværende avtrekksvekt var for å illustrere at på tross av lav avtrekkevekt, så slet jeg med å få til gode samlinger med ammunisjonen jeg hadde.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Min SVI går bra med mye, men ikke med alt. Har brukt Rem og Win 115 HP, samt 121 HAP og Rainier 124 HP med godt resultat, men avhengig av ladning og patronlengde. Er det en SVI oppbygget fra fabrikk, eller børsemaker bygget, i Norge? Har prøvet Fiochi, magtech og CCI fabrikk ammo i min, men det var jeg ikke fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Er det en SVI oppbygget fra fabrikk, eller børsemaker bygget, i Norge? Har prøvet Fiochi, magtech og CCI fabrikk ammo i min, men det var jeg ikke fornøyd med.

 

Takker for nyttig svar! Ser ut som om jeg må teste litt flere typer fabrikkammunisjon.

 

Tror pistolen er slik den var fra fabrikken (Om SVI kan kalles en fabrikk) (Fulgte med typisk amerikansk "ikke gjør noen ting for vi tar ikke ansvar for noen ting"- litteratur, samt hvordan man kan skifte støtbunn.), men såvidt jeg forsto på tidligere eier, så har Flemming Mark Pedersen på Capsicum hatt fingrene i den. Ringte dem nettopp for å høre om de kunne skaffe en bladfjær med en drøy halvkilo mer avtrekksvekt, men han som tok telefonen kunne ikke svare, men skulle ringe opp igjen.

 

Er forresten rekylfjæra på din også ganske slakk? Hadde en Gold Cup i .45Auto før, og den var mye hardere.

 

Bør man velge lengre a.o.l (magasinene er lovlig romslige, selv om de fungerer helt utmerket - tror jeg får .38 super patroner oppi uten problem.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Gold Cup´en er vel satt opp med standard rekyl fjær for .45 ammo og 9´ern for 9mm ammo, så det virker logisk at det er mindre motstand i SVIen. Magasinene er nok både for 38 super (og avartene av den) samt 9 mm. Har ikke noe mateproblem, selv om det er god plass i magasinet. Regner vel med at det er "Bakern" som har vært borti den. Ad fjæra, kan du bøye på den og få rett avtrekksvekt, eller du kan kjøpe ei ekstra og bøye på den til ønsket vekt. Regner med at avtrkket er reint og kort forøvrig. Fjær bør du kunne få flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at Winchester 115 gr HP. Kjøpte endel fra Hjemmelading.no som jeg bruker i konkurranse i min SVI (1911 6" single stack). Men jeg får også 120 gr TC kula til Lee til å gå bra.

 

Har hørt at HP kuler generelt er mer presise enn TC/RN/SWC kuler og har bestilt en 125 gr HP støpeblokk som forhåpentligvis er i posten nå.

Link to comment
Share on other sites

Anng. avtrekkervekta; som andre nevnte så må du nokk jobbe litt med bladfjæra selv. En ny fjær er ikke ferdig "kalibrert" til forskjellige vekter. Det avhenger litt på hvilke hane og sear den skal jobbe med. Så den skal bøyes og jobbes med likevel, så du kan like godt beholde den gamle.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp en hyggelig telefon fra Flemming Mark Pedersen på Capsicum. Han sa at den originale sear-fjæra til SVI ikke var kraftig nok til å få avtrekksvekten opp til 1.4kg, så han sender meg en ny. Gratis. Jeg har kjøpt våpenet brukt, så jeg hadde ikke forventet den grad av service.

 

Ringte mange andre steder for å få tak i en sear-fjær, men ingen hadde det inne. Kunne bestilt selv, men jeg har dårlig tid, så jeg hadde glatt betalt det dobbelte hjemme av hva jeg måtte ha gitt på nettet...

 

Capsicum står ihvertfall høyt på lista neste gang jeg trenger noe.

 

- Øivind

 

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en bulkpakke med Winchester 115 grains ammunisjon, og plutselig samlet SVI'n både bra og meget bra. Type 3 treff i samme hull og 2 ikke så veldig langt unna. Skal nok bli venner med SVI'n allikevel. Hvis nå bare noen ville kjøpe USP Expert'n min...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...