Jump to content

Skyteteknikk


Truls

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne vite hvordan dere skarpskytterne egentlig gjør det når dere treffer innertreff fra stående stilling? Jeg klarer fankern ikke å holde rifla såpass stille at jeg kan finsikte inn en innertier når jeg skyter stående. Beveger dere våpenet sånn at siktet glir inn i sentrum, og trekker av akkurat idet trådkorset passerer sentrum?

 

Hva slags teknikk bruker de beste?

Link to comment
Share on other sites

tja jeg kan da si hva jeg gjør,noe som er viktig er beinstillingen din når du stiller deg opp,når du står riktig med beina så skal pipa di komme naturlig rett ned i DI skive. dette er viktig for at du skal få riktig rekylopptak og at fokuset ditt er på topp i det du skal gjøre avtrekk.når jeg har plasert beina riktig så har jeg opp børsa og setter den orndtlig i skuldera ca 2-5sek etter orderen klar og da sikter jeg med begge øya oppe til jeg er nede i skiva så lukker jeg venstre øye og på ca 3sek så må skudde gå.det pleier og passe for meg,andre står og sikter leeengi før skudde går men da er det lettere og veive ut for min del,blir jeg ståene for lengi uten at skudde går så er det bare og ta ned og byne på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Trådkorset mitt danser litt rundt det også. For meg er det om å gjøre å trekke av når det er innafor eller på tur inn. Og så må man fullføre skuddet. Jeg har av og til en tendens til å slappe av 0,1 sekunder før skuddet går. Da blir det alltid lavt treff.

 

Når det gjelder skytestilling, så tror jeg du bare må trene hjemme i stua for å finne den stillingen du er roligst i.

Av og til så står jeg og trener til det brenner i skuldrene. Jeg sikter og klikker selv om hele kroppen rister. Inbiller meg at dette hjelper meg til å bli sterkere og roligere i de forskjellige musklene som brukes under stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne vite hvordan dere skarpskytterne egentlig gjør det, når dere treffer innertreff fra stående stilling? Jeg klarer fannkern ikke å holde rifla såpass stille at jeg kan finsikte inn en innertier når jeg skyter stående. Beveger dere våpenet sånn at siktet glir inn i sentrum, og trekker av akkurat i det trådkorset passerer sentrum?

Nå må jeg starte med å presisere at jeg skyter som ei ræv på stående, og det ville ikke falle meg inn å skyte stående på jakt - untatt muligens på elg på under 50m hold.

I min ungdom var jeg derimot ikke dårlig - med luftgevær

 

Det andre som må presiseres er at ingen kan holde rifla helt stille, alle har sitt vingleområde, på ligg og på stå. Med diopter kan en jo ikke engang se innertieren.

Jeg tviler på om noen kan "holde" i innertieren på ei DFS-skive stående.

Man kan jobbe for å redusere vinglingen sin, men en må akseptere at en har den, og finne ut hvordan en skal få den minst mulig når det skal skytes. For min egen del er f.eks. kaffe (iallefall mye) helt ødeleggende, selv på ligg. Fysisk aktivitet er også forstyrrende. Som regel (stå) vingler en endel idet en løfter børsa, før det avtar for så å øke igjen. Om du lar skuddet gå i tiden du vingler minst vil du treffe innenfor vingleområdet, om du ikke napper da :wink:

De aller beste har kanskje et vingleområde som er 0.1-0.2mrad, altså et opptil par cm @100m, liggende. Stående er det kanskje 0.5mrad eller mer, for de beste. Mitt eget vingleområde på kne og stå varierer noe enormt fra dag til dag.

 

tja jeg kan da si hva jeg gjør,noe som er viktig er beinstillingen din når du stiller deg opp,når du står riktig med beina så skal pipa di komme naturlig rett ned i DI skive.

Dette er helt nødvendig

 

Korrekt framgangsmåte, og den som fungerer best i lengden er å holde rifla som best en kan i ro - slik at sentrum er midt i vingleområdet, og starte avtrekket og vente på at det smeller, mens en holder som en mann... (foran kommer jo høyden, pust langsom ut osv..)

En modifisert måte er å trekke bevisst av når en vingler "ytterst", da vinglingen har minst fart akkurat da - men da må en som regel stille siktet mellom ligg og stå. Det er også fort å få napp, men det funger ok med svært lett avtrekk, dette er vanlig i silhuettskyting tror jeg.

 

Jaktfeltstående med "lang" arm, utføres som beskrevet først her- av de beste, av de fleste gjelder vel mer å få rifla over blinken, senke mens en puster ut slik at rifla senkes mot blinken - mens en tar avtrekk og håper det smeller idet en passerer sentrum med minst mulig fart - vanskeligheten her er ofte å klare å holde skudddet om inngangen ikke er bra nok. Prøver du her å dytte opp igjen fordi noe var galt, så treffer du et helt annet sted - begynn på nytt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flere veier til Rom :) Jeg er enig i mye av det de andre sier, men jeg har en litt annen vri. Jeg har samme utgangsstilling, og er nøye med å ha børsa godt i skulderen. Jeg glir også inn i blinken ovenfra, men slipper meg gjerne forsiktig gjennom sentrum før jeg presser opp igjen og trekker av. Tidligere hadde jeg en tendens til å slippe skuddene for lavt på stående, men dette har bedret seg. (Jeg sa bedret seg, og det gjelder ikke hver gang nei :) )

Ellers er det mye mentalt her også. Jeg mistet alltid mye poeng på stående tidligere, og sa etterhvert til meg selv at "stående er vanskelig, og du er ikke så god, så det er ok å miste noen poeng her". Nå er innstillingen en annen. Jeg skyter faktisk ganske bra stående, og mistet kun en innertreff på NM Øyer. Og dette har jeg klart å overbevise meg selv om. (noen ganger i allefall 8) )

Ellers kom en kompis med et godt tips: "Ikke tenk at du skal treffe innerblinken. Tenk at du skal treffe midt i innerblinken".

Det er en liten forskjell der.

 

Det å stå å sikte og klikke mot små mål, har for meg også vært en fin trening.

Link to comment
Share on other sites

Når du blir bevisst på det med beinstilling skal du se at resultatene bedrer seg. Jeg vil påstå at beinstilling og naturlig nullpunkt i stillingen på stående, er det viktigste av alt. Hvis man står å "styrer" rifla i så vil skuddet nesten alltid sitte ut til sida. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Fysisk styrke og mental styrke, evne til å kunne konsentrere seg er veldig viktig for å kunne skyte mange innertiere.

Metodene varierer fra person til person, og her må du finne en løsning som passer for deg.

Viktig er det at utgangsstillingen blir rett.

Kort fortalt: Kroppen nesten vinkelrett på skyteretningen, liten svikt i ryggen, vekten mest mulig på begge ben, unngå svikt i knærne.

Ha en så avslappet stilling som mulig. Må du bruke muskler for å holde stillingen vil du ganske fort få en overbelasning i muskelen å få skjelving som resultat.

Konsentrasjonen skal være så god at du nesten ikke merker at andre på banen skyter...

En kjent skytter har skrevet at under siktingen vil du oppleve at du en kort periode holder siktet rolig midt i blinken, det er da skuddet skal gå....

Å "nappe" av skuddet når blinken sklir forbi vil aldri gi deg mange innertiere. Du kan trene til du blir en gammel mann, men mange på rappen blir det aldrig.

Trening og atter trening er det som skal til.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Det aller viktigste er nok riktig trening.

 

Aller best er det å trene mye med luftgevær eller 22lr. Hvis du har mulighet til å trene på elektroniske skiver er det aller best. Årsaken er at du da ser konsekvensene i hvert eneste skudd.

 

Hvis du skal skyte jaktfelt/løpende elg ville jeg skaffet meg en 10m luftbane og et bra luftgevær med kikkert og trent skyting med lang arm. Det er meget viktig at du starter å tene med riktig teknikk. Derfor må du få instruksjon av noen som beviselig er kompetent til dette. Hvis du blir god til å skyte løpende kommer stående automatisk etter.

 

10000+ skudd pr år i en 2-3år legger et grunnlag til å flyte på i årevis etterpå med et årlig treningsgrunnlag på en 2-3000skudd. Hvis du legger et slikt grunnlag med luft, 22lr og grov rifle vil du få en "feeling" med våpnene som sier hvor skuddene tar veien. Jeg er ikke best til å skyte det jeg driver med men jeg er en jævel til å si at "det var en 8-er ned til høyre" før anvisningen viser akkurat det. Denne "kompetansen" bruker jeg også til å "lure" skudden inn i senter.

 

Når du er på vei til å bli god finnes det noen snarveier til å skyte bedre enn man egentlig er. Det viktigste er er å lese regler og praksis på utstyr som faen leser bibelen. Jeg ser utrolig mange skyttere som kaster bort poeng med utstyr som ikke passer dem. Et lite eksempel er retikkel i kikkert. De aller fleste skyter med kors eller liten dot på jaktfelt. De aller fleste skyter bra med dette på trening. Hvoe mange er det som taper mange poeng på i konkurranse med slike kikkerter pga nerver? De spesielt nervøse hadde garantert fått fler poeng hvis de hadde skutt med grove stolper og tysk no.1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...