Jump to content

Ultra light haglemodeller


Tiurjeger

Recommended Posts

Hadde en sabatti jakt lettvekter. Oppgitt vekt på 2,7kg. Ble aldri helt fornøyd, virket noe framtung, balansen var litt "off"..

Gikk brukbart på raske skudd, men bomma mye når jeg hadde god tid.. :roll: Henger ikke helt med i svingen med så lette hagler, men det er vel en treningsak.

(Med tysk sideligger går alt så meget bedre :) )

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med Beretta UltraLight i kal. 12, men synes den føles vinglete sammenlignet med de suverene balansen i en standardvekt Beretta. For min egen del endte jeg opp med å heller kjøpe standard i kal. 20, da er vekten den samme, men balansen og proporsjonene stemmer. Jeg er av den uglesette oppfatning at med mindre du skal jakte sjøfugl og/eller rådyr med haglen er kal. 20 klart å foretrekke, kal. 12 er bare ekstra vekt og volum :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

 

Jo kaliber 20 frister, men blyforbudet gjør at jeg vurderer en ultra light forran en kaliber 20.

Hadde det ikke vært for blyforbudet hadde jeg garantert valgt kal 20.

Synes utvalget i god ammunisjon i kaliber 20 er dårlig, og stål i 20 som i utgangspunktet har trangere skuddbilder en en kaliber 12 gjør vel skuddbildet trangere en det som er hensiktsmessig??

Er jo en del som har ultra light, er det ingen som er fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Er jo en del som har ultra light, er det ingen som er fornøyd?

 

Er fornøyd med våpenet, men det er beregnet for å være lett å bære på, og den jobben gjør den utmerket. For det offrer man skyteegenskaper og balanse, så sånn er det bare. Balanse handler om fordeling av vekt, og med liten vekt blir det mindre balanse (og mer rekyl) :)

 

Så til en jakttur hvor man skal bevege seg mye er det flott med en lettvekter. Til postering og aktiviteter hvor skytingen er det primære så finnes det mer egnede våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har en vanlig beretta, den bruker jeg til all vanlig haglejakt.

Men har lyst på et lettere våpen siden jeg liker å ha med rifla litt ut på høsten, og da er det greit å spare vekt der det er mulig.

Har lyst på en ny beretta ultra light, men liker ikke at de kommer bare i 12/70 når det finnes modeller som leverer sine ultra light i 12/76.

 

Ser litt på Browning sin light, den kommer i 12/76

http://www.nordskog.com/index.cfm?tmpl= ... kid=709947

Link to comment
Share on other sites

Har en beretta ultra light lux. Den veier vel 2,8 med 71 cm løp. er en drøm å ha i skogen på lange turer osv. På banen blir den veldig vinglete, men jeg syntes balansen er veldig bra til å være så lett.

Rekylen er rimelig frisk selv med 12/70, så at det ikke er i 12/76 gjør meg ingen ting. Trur ikke dyra hadde dødd noe særlig fortere med 12/76.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

40 år på støkkjakt. Startet med en Winchester pumpe, deretter en Miroku o/u og da jeg ble litt mer pirkete på unødvendig vekt: en Beretta Ultra Light ! Har hatt den i ca 15 år og har ikke angret ett sekund. Ingen problemer, men så tar jeg også godt vare på våpnet. Frisk rekyl ok, særlig etter 40, 36 gr. skudd på skytebanen for å finne ut hvilke patroner som gikk best. Lerdueskudd ikke noe problem og i "bushen" er det så mye adrenalin at rekylen er det siste jeg tenker på. Synes den har fin ballanse og ikke mer "vinglete" på banen enn jeg kan leve med. Den er jo tross allt for meg en rendyrka jakthagle !! 12/70 holder ellers i masse vis til allt som er lovlig vilt på forsvarlig hold. Tror ikke jeg klarer å slite den ut, her har du en hagle for flere generasjoner !

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for en i kaliber 20/76?

Holder du riktig, så gjør de akkurat samme nytta.

Kjøpte 2stk. Beretta i 20/76 for noen år siden og den ene veide 2507gr. den andre 2511gr.

Det var en stor forskjell for en som var vant med en gammel russer på 3,8kg.

 

Ps. Børse nr.2 var til kjerringa.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med Beretta UltraLight i kal. 12, men synes den føles vinglete sammenlignet med de suverene balansen i en standardvekt Beretta. For min egen del endte jeg opp med å heller kjøpe standard i kal. 20, da er vekten den samme, men balansen og proporsjonene stemmer. Jeg er av den uglesette oppfatning at med mindre du skal jakte sjøfugl og/eller rådyr med haglen er kal. 20 klart å foretrekke, kal. 12 er bare ekstra vekt og volum :mrgreen:

 

 

Dette var min oppfatning også en stund, men så gikk jeg på den smellen og selge min 20" Beretta og har angra som en hund siden.

Drasser for tiden på en 682 som veier 3,2kg og den er fantastisk og skyte med, men en 20" Beretta er helt nydelig og ha og hvis jeg kommer over en

jeg syntes er pen så kjøper jeg den med en gang.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...