Jump to content

Accelerator ?


pke

Recommended Posts

Fant en Ballistics Tables fra Remington (fra ca. 1986). Den inneholder 30-30 Win., 308 Win. og 30-06 Accelerator.

Husker disse, men mener at de ikke ble tillatt i salg/bruk i Norge. (30-06 m/V0 på 1243 m/s.)

Etter en rask titt i Våpenloven finner jeg ikke noe om dette. Noen som vet?

Mulig dette er "feil" plass for dette spørsmålet, da får det flyttes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde endel interessante eksperimenter med .30-06 Accelerator en gang i tiden, Men etter det jeg husker var det ikke norsk lovverk som stoppet, derimot var visst ikke FBI så begeistret for kuler uten riflemerker. Skal ikke innestå veldig sterkt for at dette stemmer, men det var den forklaringen jeg fikk servert den gangen da jeg jobbet i bransjen.

Link to comment
Share on other sites

normal_sabotblink.jpg

 

ladet ei v-makskule på 55 grain til hastigheter langt over originalen i ei 308-hylse og prøvde på 70 meter på en 10m luftgeværblink ikke verst presisjon syns no æ med senteravstand på hullene på 10 mm. har også prøvd i 30 30 winchester og har også et sett i 3006 som ikke er prøveskutt enda.

 

må presisere at rifla er skutt inn med norma oryx 180grain på 100 meter og at dette ikke er rørt før testskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har vært testet i 3006 :lol:

 

Sierra 60grs SP kronografert til 1090ms, 3 skudd ca 20mm - 100m.

 

Etter data vi hadde på den tiden var det ingen patroner i .224 som fikk denne kulen opp i disse hastighetene. Funka på kobbehodet.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

når du freser avgårde ei kule i nærmere 1500m/s som eksploderer i viltet, oppnår du flere ting

1. du får 1 hull i pelsen på reven(ikke utgangshull)

2 du får så flat kulebane som originalkaliberet bare kan drømme om

3 du får opptil 3 rifler med deg i skogen bare ved å ha flere typer ammo... 1 elgrifle, du kan ha anna ammo med lettere kuler for rådyr etc, og du får ei ekstrem varmintrifle ladet med sabots for kråker rev og andre skadedyr.

og faren for nedslag etter ei kule på 55 grain som er borte bare men treffer kråka i tretoppen er vesentlig mindre enn om du heiv avgårde ei 200 grain kule fra en 3006 med gjennomskyting. ikke så å forstå at man må gå på kompromiss med sikker bakgrunn etc .. men poenget er der

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

DSC00028.JPG

.30-30 WCF. med Accelerator til venstre, for sammenligning en tradisjonell Winchester Silvertip 170 grain til høyre, også en kule som ikke lenger produseres.

Jeg fikk tak i denne for .30-30WCF tidlig en gang på 90-tallet, jeg har aldri skutt med den siden jeg kun besitter denne ene. Jeg har en Remington katalog anno 1982 hvor oppgitte hastigheter står med denne 55 grain kulen.

.30-30WCF v/0 = 3400ft. .308Win. v/0 = 3770ft. .30-06 Springfield v/0 = 4080ft.

DSC00019.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Svenskene brukte(bruker?) slik ammo i AI AW 308win skarpskytterriflene sine. Disse patronene, produsert av Winchester, hadde tungsten 5,56 kule og skyhøy utgangshastighet. Selv om denne patronen ikke hadde like god presisjon som matchpatroner hadde den likevel fler førsteskuddstreff ut til 1000m enn 308 og 300winmag pga flygetid, vindavdrift og kulebane. (med forbehold at jeg husker feil i detaljene)

 

Har alltid lurt på hva man kunne hentet ut av 338 lapmag med sabotammo. 80gr. 22kal tungstenkule i 1500m/s med presisjon hadde gjort susen. 

Link to comment
Share on other sites

Tror de bruker slike enda, i PSG-90 som det heter hos naboene. Svenskenes ammo er merket spesielt for dem, bunnstempelet har en egen kode som tilsier importert ammunisjon. Finnes med og uten sporlys.

 

Har selv tenkt at .338 med ei 7 mm-kule i sabot kunne gjort susen :-D

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...