Jump to content

Ops, hvordan har jeg fått til dette?


Kjetil-A

Recommended Posts

Skulle lade noen 30-06 patroner (første gangen min idag) og fikk dette til på en eller annen måte:

S8302121.jpg

 

Det har skjedd under kuleisettelsen (og jeg la naturligvis ikke merke til det før jeg hadde ladet nesten 50 patroner :oops: ) Hva kan jeg ha gjort feil? Kan hylsehalsen vært strekt slik at jeg egentlig burde trimmet den?

 

(Målte en hylse jeg ikke har satt kule i den er 64 mm)

Link to comment
Share on other sites

setter-dien skrudd for langt ned. Jeg skrur den ned mot en presset hylse til jeg føler kontakt og så en runde tilbake.

 

Takker for svar og tips. Har du et tips på hva jeg gjør om jeg ikke har noen presset hylse å teste med?

 

Ladet du 50 patroner uten å legge merke til det? Hva er det slags presse du bruker?

 

Nesten :oops: Ladet vel rundt 40.

Ja jeg la faktisk ikke merke til det i det hele tatt. Jeg bruker en rcbs presse.

 

Ser at det er viktig å følge med ja. Hva kunne skjedd om jeg hadde skutt med disse?

Link to comment
Share on other sites

Ja, i setter dien er for langt skrudd ned ja, så du har pressa ned hele halsen på hylsa. Jeg finner ut å lang den amo`n jeg ladder skal bli/være. FEKS 83,5 MM, og da setter jeg dien sånn at den setter kula sånn at den setter kula i hylsa på feks 85 MM først(når stemplet er på topp på pressa), og så skrur jeg forsiktig ned den skruen på toppen litt etter litt, og måler for hver gang jeg skrur(med micrometer). Når jeg har nådd 83,5 MM, så er alt klart til å sette kulene i, og fullføre laddinga. Tror ikke du hadde fått disse inn i kammeret, når du hadde pressa hylsa sammen sånn du hadde. Hadde du greidd å fått dem inn i kammeret å fyrt av, hadde det sikkert gått bra tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Du hadde neppe fått kamra patronene, det er for mykje fals nedenfor halsen til det, sånn det ser ut på bildet.

Ellers så hadde det vel neppe skjedd det store, så lenge ladningen er ok, du hadde fått godset pressa ut igjen etter skuddet, så trur det hadde gått bra. Folk skyteformer hylser i andre kaliber, som er mindre enn kammeret, sånn at dei blir pressa ut til det ønska kaliberet. Hylsa er fleksibel, dei gode hylsene går meir sammen enn dei stive dårlige, så enkelte skyteformings prosesser må tas 2 gonger, før hylsa er nok forma.

 

Men det er viktig å sjekke dei første patronene i ein serie ein lader. Sjekke om du har press når du presser kula ned, at det er riktig lengde på patrona, at det ikkje er rifter eller sår i hylse eller kule etter den er ferdig ( kan samle seg dritt i dia, som skader hylse og kule ) Sjekke at halsen ser riktig ut, at lengda på hylsa er riktig etter pressing osv..

 

Men dette har du fått deg ein vekker på no, så då følger du nok litt betre med på neste laderunder. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

hva jeg gjør om jeg ikke har noen presset hylse å teste med?

 

Bruk en av de patronene du har eller en fabrikkladet patron, skru ut kulestempelet så den ikke berører kula og gjør samme justering. Det er ikke kjempenøye, et par tiere klaring er nok, men skrur du ut en runde er du 200% sikker og slipper å tenke mer over det.

 

Hva kunne skjedd om jeg hadde skutt med disse?

 

Ikke så veldig mye trur eg, men jeg må innrømme at jeg er usikker. Kan ikke huske å ha avfyrt slike patroner, selv om det er ting jeg normalt destruerer liker jeg å gjøre slike dumme ting for å lære litt. Jeg er forresten temmelig sikker på at jeg har gjort det (jeg har gjort ekstremt mye mye rart som ikke er lov eller lurt), men at jeg ikke tok noen målinger eller vurderinger av resultatet. Har du råd til å destruere de er det nok det lureste, litt må man kunne sette på tabbekvoten.

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å lese bruksanvisning for pressa, og for diesettet og ladeboken FØR man legger ut på ladefronten. da vet du om du har en kuleisetterdie som setter kula og krymper halsen samtidig , eller om det er egen krympedie til dette. vær bare ekstremt nøye det er ikke mye rom for feil i denne gesjeften.

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å lese bruksanvisning for pressa, og for diesettet

Det fulgte faktisk ikke med noen brukeanvisning på diesettet, selv om jeg kjøpte det splitter nytt fra hjemmelading.no (ladeboken har jeg lest, men ikke sjangs om jeg klarer å huske alt uten noe praksis)

 

Har du råd til å destruere de er det nok det lureste, litt må man kunne sette på tabbekvoten.

Jeg kommer til å destruere dem og kassere hylsene. Kuler og krutt er jo ikke ødelagt så de legges/helles tilbake igjen til de respektive beholderene tenkte jeg :mrgreen: Men hvordan blir det med tennhettene? Det går vel ikke å "gjenvinne" dem på noe vis?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å ta ut tennhetter jeg har satt feil. Gjør det som vanlig med dien, jeg er bare ekstra forsiktig og gjør veeeeldig rolige bevegelser. Vernebriller er absolutt å foretrekke ved en sånn jobb:!: Men ikke gjør det hvis du er usikker. 40 tennhetter til 30 øre stk er ikke mange kronene

Link to comment
Share on other sites

Skulle lade noen 30-06 patroner (Målte en hylse jeg ikke har satt kule i den er 64 mm)
Husker jeg ikke feil er max hylselengde 30-06 63,3mm og trimlengden 63,1mm. Slike kjekke mål står i Ladeboken.

 

Tennhettene kan forsiktig presses ut, men vernebriller er å anbefale, selv om ingen har gått av for meg enda. Har du fått deformert dem under i setting, kast de. Bare juster utstøteren lenger ned, så hylsene ikke presser fast i kalibrerings dien.

Link to comment
Share on other sites

men de er jo ikke den dyreste komponenten på patronen akkurat..
40 tennhetter til 30 øre stk er ikke mange kronene

 

Meget meget gode poenger, noe svinn må jeg jo regne med når jeg gjør slike bommerter som dette. Nei, får gjøre kort prosess så hylsene med hette går i søpla.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg ikke feil er max hylselengde 30-06 63,3mm og trimlengden 63,1mm.

 

Du har nok helt rett i det. Jeg har trimutstyr, men tenkte retten og sletten ikke på å måle hylsene for å sjekke om trim var nødvendig først. Urutinert tror jeg kanskje det kalles for :oops:

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg fikk hylser helt like dine. Det var manglende avgradering på nye (nickel) remington hylser. Presset ble for kraftig slik at hylsen gav etter litt. Dien var forøvrig korrekt innstilt...

 

Bare så du har et alternativ til å være oppmerksom på...

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg fikk hylser helt like dine. Det var manglende avgradering på nye (nickel) remington hylser. Presset ble for kraftig slik at hylsen gav etter litt. Dien var forøvrig korrekt innstilt...

 

Bare så du har et alternativ til å være oppmerksom på...

Jeg lærte opp en kollega i skytterlaget her om kvelden, og vi fikk også kliss like patroner som det der. Jeg så det jo "selvsagt" :lol: etter en patron da. Seater-dien var skrudd for langt ned. Ved å skru denne lenger opp, så ordnet det seg. Merk at du må skru selve dien opp, og den innerste delen lenger ned for å få til den effekten du ønsker. For å være sikker på at seater-dien ikke skviser hylsa, kan du jo teste med en tomhylse.

 

Men det Erikr beskriver her, er vel rett og slett at kanten på halsen er så "kvass" at kula biter seg fast, og ikke blir trykket nedi halsen, men får heng på kanten, og trykker ned halsen til slike utbulinger på hals og skulder. Det har jeg aldri opplevd, men så har jeg ikke ladd med helt nye hylser heller, de har vært fabrikkladet og skutt. I disse tilfellene vil jeg tro at kula er ødelagt, og ikke kan brukes.

 

Forøvrig - en ting som er verdt å sjekke når du skal masseprodusere:

Ta ut tennstempel og fjær av sluttstykket, og test patron nr 1 i ditt kammer. Da får du ingen mekanisk motstand fra sluttstykket når du kamrer patronen, så eventuell motstand vil da være på grunn av for stor eller lang patron. Løsningen er da enten å presse mer, eller å sette kula lenger ned i hylsa.

 

Har hørt om folk som har ladet 600 skudd med en Dillon 1050, for så å oppdage at patronen ikke kamret. Kjipern... 8)

 

Tennhettene kan brukes om, men tøm oppsamleren til brukte hetter først da, og bruk vernebriller og gjerne noen hansker hvis du skal til med dette. Kjedelig å ødelegge synet sitt for 10 kroner...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

102538_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41173/102538.jpg

 

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

 

Her ser dere 2 av patronen til kompisen. Den ene er ekstrem og den andre var mer slik de fleste var. Patronen lot seg selvsagt ikke kamre.

 

Ja dette oppstår når nye nickelhylser (selv engangskutte fabrikkpatroner som er fornicklede) har skarpe kanter innvendig i hylsehalsen. Dette fjernes lett med en avgraderingsverktøy. Jeg og kompisene har iallefall kun vært borti dette på nickelhylser.

 

Nå tror jeg imidlertid ikke at trådstarter har dette problemet, men det var være nyttig for andre å være oppmerksom på dette også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...