Jump to content

Dårlig presisjon br-reflex


ctm-4

Recommended Posts

Noen som har erfaring med reflexdempern? Ble fortalt av et firma i Arendal at d var vanskelig å få god presisjon med br reflexdempernmen anbefalte atec maxma demperen i stedet...noe jeg finner rart dA forSiden på nettSiden deres Advarer mot preSisjon problemer med maxima dempern..jeg ønsker en demper som bygger mest mulig innover...

Link to comment
Share on other sites

Har en br t8 på en 6,5x55. Jeg har ingen dårlige opplevelser med den demperen, presisjonen ble tvert imot bedre.

Samler uten problem 3 skudd på 15-20mm.

Jeg bruker demperen på rifla jeg bruker til åtejakt og hjortejakt etter mørkets fremmbrudd så vekta spiller ingen rolle.

Men skal rifla bæres mye er vekta på demperen ett minus.

 

Men som sagt, jeg er strålende fornøyd med presisjon, balansen i våpene og dempingen.

Link to comment
Share on other sites

Nja,

 

BR Reflexdemperen og andre teleskopdempere har jo en bakre foring/hylse utenpå løpet som IKKE skal berøre pipa, den skal redde munningen fra å bli bøyd ved evt. uhell. Uten krefter på demperen skal det være ca. 1/10mm klaring mellom pipe og foring.

Dersom denne berører, er trang eller tom. berører pipa på den ene siden og ikke den andre (f.eks. fordi et Arendalsfirma har laget gjengene skjeve, eller hatt det for travelt når de laget foringen, laget den skjev osv.. ) Så kan en nok oppleve at presisjonen ikke er det maksimale.

 

Jeg bruker en BR Reflex T8 demper på 3 rifler - 2 av de skyter 1-hulls samlinger på 100m (5 eller 10 skudd), jeg ser 5 og 7mm og slikt når jeg holder børsa rett (sjelden..) , men 10-15mm er hverdagslig.

Den 3. vil helst ikke skyte under omtrent 15mm, men holder seg rundt 20-30 for tiden, den er forøvrig gjenget av "et Arendalsfirma"...

 

T8en bygger omtrent 200mm bakover, dvs. om du har 50 eller 55cm løp så når den nesten helt inn til fortreet på stokken, det må da holde?

neste ulempa med T8en er at den igrunnen er nokså tung.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dårlig presisjon med BR Reflex hørtes ut som tull i mine øre. Jeg har selv hatt den på min A-bolt 30.06 og der fikk jeg også jevne fine samlinger på rundt 15mm (hjemmelada ammo).

 

Men for min sin del ble den for tung så nå blir det en A-tec Maxim på meg. Det var noe tull med første produksjonslinja på denne demperen slik at man kunne oppleve noe presisjonsproblemer, men dette er blitt rettet på. Hadde noe med metallet i innmaten å gjøre, slik jeg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg tør påstå at en riktig montert BR demper ikke gir dårligere presisjon.

Det som taler imot BR er at den er noe tung, og det største argumentet er at den låter som ei kirkeklokke om en kvist skulle slå borti den. Det hjelper noe med tape, krympeslange eller sykkelslange, men ulyden er der til en viss grad fortsatt.

Men den bygger veldig lite fremover, og har et stort bakkammer.

Forøvrig er det ingen aluminiumdemper som slår den på fingrene når det gjelder slitestyrke

.

Link to comment
Share on other sites

presición med demper, kan deles op i 2 aspekter.

1: precicion med monteret demper hvor man udelukkende fokusere på evnen til at holde skud samlet.'

2: Træfpunktsforandring med og uden demper.

 

Når det drejer sig om 1, er der som regel ikke noget problem medmindre at hullet i demperen er for lille i forhold til den kuglestørrelse og kugletype som anvendes.

Her anbefaler mange at hullet er minimum 1mm større end kuglediametren. Dette ud fra en betragtning om at der skal være plads til en vis både skævhed i monteringen, samt at en del piper ikke har centret hul. Der er også erfarring for at visse kugler, specielt lange boattail kugler kan vinkle op til 2grader umiddlélbart efter at de har forladt mundingen. Denne vinkling vil dog normalt rette sig efter en vis flyvestrækning. En vinkling på en lang kugle på 2 grader øger behovet for hulstørrelse med ½-1mm.

Ved for lille klaring så kuglen af en eller anden grund får let kontakt med demperindmaden, kan der både opstå træfpunktsforandringer, og almindelig dårlig presicion.

 

Når det drejer sig om 2: kan den tidligere nævnte for lille klaring i forbindelse med næsten berøring, medføre tydelig og uforudsigelig træfpunktsforandring melem med og uden monteret demper. Det samme gælder ved skævt eller ucentreret montering.

Kraftig indvendig asymetri kan også ved begrænset klaring og visse kugletyper medføre større træfpunktsafvigelse.

 

Disse træfpunktsafvigelser, som ofte fejlagtig tillæges ændrede pibesvingninger, er primært forårsaget af faktorer under 2:

 

Generelt vil en korrekt monteret , symetrisk demper med tilstrækkelig klaring medføre et svagt faldende træfpunkt når man montere demperen. Dette er et produkt af at der monteres en vægt på piben som reelt bøjer piben.

En demper eller mundingsvægt vil normalt medføre at pibesvingningerne bliver mindre, så flere forskellige ladninger og kugletyper vil skyde tættere på hinanden end uden demper.

 

Tilfælde hvor træfpunktet forandres mere ved montering af demper(undtagen lodret ned) end forskellen ved anvendelse af forskellige ammotyper, vil der i de fleste tilfælde enten være tale om : For lille klaring, skævt eller ucentret monteret demper eller demper med klart asymetrisk indmad.

 

 

Da en BR refleks hverken har asymetrisk indmad, særlig tendens til skæv montering eller specielt lille klaring og lang frembygning. Vil udsagnet om dårlig precicion nok kunne henføres under tilfældet hvor sælger forsøger at sælge et produkt han har større avance eller personlig preference for

Link to comment
Share on other sites

Tilfælde hvor træfpunktet forandres mere ved montering af demper(undtagen lodret ned) end forskellen ved anvendelse af forskellige ammotyper, vil der i de fleste tilfælde enten være tale om : For lille klaring, skævt eller ucentret monteret demper eller demper med klart asymetrisk indmad.

Eller skytter med klart assymetrisk rekylopptak eller hold. For en hvis sikter beveger seg loddrett gjennom målet når han puster vil Ignorants betraktning gjelde, om du "tvinger" eller holder så siktene går skrått vil treffpunkt kunne bevege seg sideveis.

 

OG i tillegg til resten, ved manglende eller dårlig bedding eller ulike låsklakker, kan nok endret vekt på munningen flytte treffpunkt sideveis - lurer på hvordan en demper flytter treffpunkt på en Krag?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tilfælde hvor træfpunktet forandres mere ved montering af demper(undtagen lodret ned) end forskellen ved anvendelse af forskellige ammotyper, vil der i de fleste tilfælde enten være tale om : For lille klaring, skævt eller ucentret monteret demper eller demper med klart asymetrisk indmad.

Eller skytter med klart assymetrisk rekylopptak eller hold. For en hvis sikter beveger seg loddrett gjennom målet når han puster vil Ignorants betraktning gjelde, om du "tvinger" eller holder så siktene går skrått vil treffpunkt kunne bevege seg sideveis.

 

OG i tillegg til resten, ved manglende eller dårlig bedding eller ulike låsklakker, kan nok endret vekt på munningen flytte treffpunkt sideveis - lurer på hvordan en demper flytter treffpunkt på en Krag?

 

K

jeg tror dine betragtninger er korrekte, men er formodentligt dækket ind under beskrivelsen af træfpunktsforandringer med forskellig ammo

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Ignorant her, dette lukter uvitenhet eller egeninteresser fra selgers side. Det er ingen grunn til at BR skulle gi dårligere presisjon enn noen annen demper så lenge den er korrekt montert.

 

 

Det var det jeg tengte på jeg også,,,,,,,tror de har en finger med i a-tec

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...