Jump to content

dolk = voldsprodukt?


steffen

Recommended Posts

faller dolker under stilett i den utrolig tåpelige kategorien om voldsprodukter.

for de av oss som har en interesse i blank- og middelaldervåpen er denne voldsproduktkategorien særdeles plagsom.

 

2.5.1 Stiletter

Om stiletter har Justisdepartementet tidligere uttalt:

«Med stilett forstår departementet et spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk

med trekantet eller firkantet tverrsnitt. Ved den konkrete rettsanvendelse, hvor det

blant annet blir å legge vekt på vedkommende gjenstands egenskaper, så som

utseende, karakter av stikkvåpen m.v. , vil også lignende gjenstander, f.eks. med

rund klinge, kunne bli å anse som stilett i våpenlovens forstand.»

 

Justisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter.

Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver

ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i

våpenlovens forstand.

 

hva er det de prøver å si her?

dolk = forbudt

brede dobbeleggete kastekniver = lovlig

bajonetter = lovlig

 

nå henger jeg ikke med lengre, hvis en bajonett ikke er en dolk, så er ingenting det.

bare for at den er ment for å montere på en rifle, samt kanskje bare har fingervern på den ene siden av skaftet, så er den ok?

 

er det noen som får noe fornuftig ut av dette og som kan fortelle meg enkelt og greit, er dolker lovlig eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Personlig skulle jeg ønske at noen av de som faktisk sitter og styrer og bestemmer rundt dette kunne klare opp i problemet.

Og selvsagt at folk lot være å tjene penger på produkter som faktisk kan gi kjøperen trøbbel, uansett hvor mye god tro det var.

 

Hadde jo vært kjipt å bli fradømt retten til å eie våpen fordi man hadde en middelalder dolk i antrekket til Middelalder festivalen...

Link to comment
Share on other sites

Nå er dolk og stilett to forskjellige ting.

Det er stiletter som er ulovlige, og de har ikke en funksjonell egg som en tveegget kniv (dolk).

 

Det finnes ikke noe system for samlerlisens på kniv i Norge, og i prinsippet trenger man bare ha en definert samling for å ha kniver som er forbudt av loven (stilett, springkniv, balisong), da forbudet ikke gjelder kniver som er en del av en samling.

 

Loven baserer seg på en vurdering fra politimannen som ser kniven.

Om du ikke blir oppfattet som aktverdig av han vil både skrujern og morakniver kunne bli definert som stilett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til hvordan justisdepartementet definerer en dolk.

I den nye formuleringen er jo veldig mange kniver blitt ulovlige nå...

 

I praksis er det "aktverdig formål" og politimannens vurdering som gjelder.

I tilfellet med middelalder dolk i antrekket til Middelalder festivalen høren gjenstanden til antrekket i likhet med bunadskniv på bunad, så bør ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

I praksis kan nok definisjonen være noe "flytende", da poenget med denne loven er å kunne ta kriminelle før de gjør noe, og ikke å kriminalisere seriøse knivsamlere/interesserte.

 

NKF jobber med å få en klarere tolkning av dette, men det er ingen enkel sak.

 

Skulle noen havne i en problemstilling er den anbefalte framgangsmåten (gitt at man faktisk er en seriøs knivperson) å samarbeide med politiet, men ikke akseptere noen skyld. Forklar dit aktverdige formål (samler på vei til/fra et treff, historisk aktør, medlemskap i foreninger osv).

Hvis man får en (forenklet) forelegg bør man anke (siden man har et aktverdig formål), men det vil alltid være en fare for at man taper da tolkningen av loven til slutt er hos en person som kanskje ikke liker kniv eller forstår konseptet med å leve i et fritt land.

 

Det er trist at det er lover som kriminaliserer folk på denne måten, men det er svært vanskelig å forandre når de først har kommet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg har en bekjent som har ett meget pent komplett eksemplar av en tysk marinedolk fra 2VK. Den er jo av typen tve-egged. Vil denne falle innunder lov/forskrift som det her prates om? Isåfall hvor kan dette livsfarlige redskapet som er verdt noen kroner og som har en enda høyere historisk verdi avleveres for destruksjon? Tror ikke "eier" er så intresert i å bli fengslet/bøtlagt eller miste rett til å jakte/skyte? pga en "fjollete" kniv med politiskt ukorekt motiv .... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kanskje, men.

 

Rart de ikke vil kalle denne kniven et "voldsprodukt"

 

Veit ikke hva som er verst jeg, å bli stikki med stillett, eller høgd med en Buck Frontiersman ? Denne har jeg hatt i nesten 20 år, og vil da påstå at kniv kan være farlig, uansett hvordan den ser ut.

 

 

PS: Flaska på bildet(for å illustrere str på den anvendelige kniven) er plukket opp ute. Noen med lav moral har kastet søppel, etter å ha drukket alkohol. Fy skamme seg.

normal_DSC_0317.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I have a dream....

Om at de en vakker dag begynner å lage lover og forskrifter for å fange opp reelle problemstillinger, ikke hypotetiske senarioer som kun rammer dem som prøver å oppføre seg som ansvarlige mennesker i det samfunnet vi er født inn i.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Folk får drept hverandre om de vill uansett! Tviler på at å forby stilletter og dolker vil hindre en person som er en potensiell drapsmann å drepe noen. Han kan bare kjøpe en jaktkniv, ta biffkniven osv. Det blir å starte i feil ende spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg har en bekjent som har ett meget pent komplett eksemplar av en tysk marinedolk fra 2VK. Den er jo av typen tve-egged. Vil denne falle innunder lov/forskrift som det her prates om? Isåfall hvor kan dette livsfarlige redskapet som er verdt noen kroner og som har en enda høyere historisk verdi avleveres for destruksjon? Tror ikke "eier" er så intresert i å bli fengslet/bøtlagt eller miste rett til å jakte/skyte? pga en "fjollete" kniv med politiskt ukorekt motiv .... :roll:

 

Nå er dette et ganske opplagt eksempel på samlerobjekt, og så lenge den henger på veggen har han ikke noe å bekymre seg for.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at det var hammeren som var Norges mest brukte drapsvåpen om jeg ikke tar helt feil! Jeg vil at vi skal gjøre hammeren forbudt. Du MÅ være snekker for å få tillatelse til å eie en hammer! Spiker også! :mrgreen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=7dE4UgY7lgI

 

Mange kanskje uenig osv, men jeg synes Nutnfancy`s "Dangerous Things" har mye gode poenger! Synes den er verdt å se igjennom!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet har Grønland politistasjon flere skrutrekkere på beslagsrommet sitt, en den nærmeste Jernia butikken i hyllene.

 

Forbudet mot alverdens skarpe gjenstander på offentlig sted rammer bare personen som har penger til å betale boten med, og er nesten prototypen på en lov som i hovedsak bare rammer personer som ikke hadde noen tanke om å stikke, true, sløye eller forsvare seg med en kniv.

Det finnes faktisk en hel del lover som allerede regulerer innbyggernes anledning til å drepe,skade og true hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Poeng

 

Dog giir det politet myndigheten til å beslaglegge gjenstanden inntil vedkommende får skaffet en. (Men nå begynner det å bli tynt...)

 

Og at en slik lovgiving har potensiale til å bli mibrukt ramme "uskyldige" er desverre til stede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...