Jump to content

AR-15 Regler vd kjøp.


AndyT

Recommended Posts

Bortsett fra den er halvauto er den ikke mere millitært utseende enn en boltrifle med svartstokk og stort magasin som stikker ut.

 

Eks hvem kan "med hjerte på rette staden" :mrgreen: si en molot veper ikke er ett millitært utseende våpen?

 

Den definisjonen er nok ikke myndighetene(DN) enig i. Og hvordan en boltrifle ser ut, spiller ingen rolle. Siden det er militært utseende halvautoer som er forbudt

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det den Mp-15 er ikke lovlig til salg pr i dag. Men jeg mener winge jobber med saken

 

Etter hva jeg husker så stemmer vel det bra. Er vel en tråd her inne et sted som omhandler denne, og at Winge har den inne for godkjenning hos Onkel?

Link to comment
Share on other sites

den gir fremgangsmåte for hvordan erhverve AR-15

 

Men ja, det er sålangt vel kun 2 relativt greie veier å gå dersom man vil erhverve et slikt våpen, NROF eller NFPS.

Jeg skal ikke utdype hvilken vei jeg mener er den "enkleste", men begge deler krever jo at man er aktiv skytter. Det er vel ingen i dag som får innvilget en slik søknad med "koseskyting på hytta" som grunnlag. Man skal kunne godtgjøre et behov, og siden det er disse to forbund som har denne type skyting/våpen på programmet så er det ingen vits i å forsøke seg på noe annet.

 

Men som flere har påpekt tidligere, dette er hva man må igjennom for å få innvilget søknaden for et slikt våpen, og så kan trådstarter like det eller misslike det så mye han vil. Enkelte ganger må man bare innse at sånn ER ting. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, nå har jeg fått svar her! Føler litt på at spørsmålet ble litt dårlig motatt her, men meningen var ikke og gjøre noen irriterte :P.

Men har også fått mange gode svar her! Tusen takk for det! :D

 

Syntes egentlig ikke dette var en feilpost, NM149

Link to comment
Share on other sites

Neida, spørsmålet er ikke dårlig mottatt.

Det er et helt ok spørsmål det, og etter min mening burde våpenet kunne erverves til både jakt og koseskyting. Ingen ting feil med det etter min mening.

 

Nå er det engang slik at du må være medlem av NROF eller en klubb tilknyttet NFPS for å erveve slike rifler, da de kun er godkjent til det formålet. Har du ikke planer om å skyte praktisk så finnes det noen andre artige halvauto der ute som er godkjent til jakt, men jeg skjønner lysten på en Ar15.

 

Snakket med en Winge representant på villmarksmessen i dag, og våpenet har kommet til Norge. Neste uke skal det sendes til Kripos for godkjenning. De håpet å ha godkjenningen i orden til høsten. "Desverre" får de bare inn en utgave, og den er ikke særlig egnet til annet enn standardklassen om du ikke har planer om å gjøre mye med den, men å stasje opp en AR er vel ingen vanskelig affære, bare en dyr affære. Det korte gassystemet rister jo mer enn jeg liker, men det kan jo gjøres noe med. Uansett er det bra at det kommer flere rifler på markedet. Forandring fryder, og jeg skal ikke se bort ifra at jeg bare må ha en selv til standard klassen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror du missforsto min feilpost.

Det var jeg som ved en feiltagelse skrev inn ett innlegg i tråden din som skulle vært en PM til glenn.

For og få fjærnet innlegget skrev jeg inn (feilpostet) for og få slettet innlegget.

Jeg har ikke noe og utsette på tråden din på noen måte.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt hvorfor den skulle være noe mer "ypperlig" til varmintjakt enn en hvilken som helst annen .223, en Mini14 f.eks..?

 

Riflene er mulig å få fingrene i, om man er så kåt på en AR er det jo bare å skyte aktivt i et av forbundene som er nevnt, verre er det ikke. Om det KUN er for å få ervervet en AR15 synes jeg dog man likegjerne kan la være...

Link to comment
Share on other sites

Trenger og trenger fru blom... :)

Nå er AR kun et konkurransevåpen i norge, og slik vil det nok forbli, men hvis jeg kunne valgt så hadde jeg jo selvsagt valgt å bruke AR på det som var lovlig med tanke på kaliberet. Tanken min da er jo at AR er en rifle jeg skyter 4-6000skudd i året i konkurranse, dette er jo en fordel i stedenfor å ha den kun som konkurranserifle, og så må jeg bli kjent med en annen rifle i tillegg til jakt. Våpen er personlig utstyr som krever tid og trening for å fungere sammen med skytter.

Når det gjelder masseslakt, så hadde en av de "skumle" DFS skytterne som betjener bolten raskere enn AG3 skytterne skyter, lagt viltet flatt raskere enn en AR skytter.

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener er at egentlig er AR-15 like nødvending på jakt i Norge som kamphunder ??

 

hvær sin smak er det ikke? jeg formulerte meg kanskje litt skjevt i forrige innlegg.

 

akkurat som en kamphund ser skummel ut ser en ar15 ut som om du har skummle hensikter for uvitende selv om du ikke har det. det ser jo heller ikke fornuftig ut med en "kamphund" som sporer elg gjør det vel? men jeg gjør det selv om det ser helt feil ut. og arbeider mot at de som opplever hundene mine i skogen i jaktsammenheng skal forstå dette og det går meget godt sålangt.

ikke at jeg er imot at man skulle kunne jakte med en ar15. hvis man leser forrige innlegget mitt en gang til ser man at det er utseende jeg sikter til og man bør gjøre sitt beste for at ikke folk skal føle frykt i bruken av slikt akkurat som jeg må gjøre så godt jeg kan for at ikke mine hunder skal skremme noen mer en det som er naturlig for uvitende. derfor mye forebygging. hva folk jakter med er det samme for meg bare jakten utføres med hensyn til human jakt, akkurat som at jeg mener at folk ikke skal ha hunder man ikke egner seg til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...