Jump to content

30-06 Nato ?


pang pang

Recommended Posts

Per S har nok rett her. 30-06 har ikke hatt "nato-betegnelse" som 7,62X63 Nato elLer 30-06 Nato.

Selv om mange har (feilaktig) kalt noe for et navn, blir ikke navnet riktig for det.

 

Selv om det finnes 30-06 med nato nummer, så betyr det ikke at kaliberet har "nato" i navnet.

(jeg har hatt noen kasser med 6,5X55 RANO SUPER med natonummer på kassa, er det da 6,5 Nato?)

Link to comment
Share on other sites

For at en ammunisjon skal være Nato kvalifisert må den være produsert etter en bestemt spesifikasjon som er fastlagt i en standarsiseringsavtale. Test og kontroll av ammunisjonen skal foretaes etter bestemte prosedyrer og på en slik måte at den fungerer i alle Nato nominerte våpen. Disse kravene finnes i et dokument som heter "Manual of proof and inspection". I tillegg skal ammunisjonen testes med jevne mellomrom til den blir brukt eller går ut på dato.

Når ammunisjonen har bestått disse testene får den et godkjenningsmerke som finnes på emballasjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Per-S har fullstendig korrekt her.

 

Men jeg tror de fleste mener 308 og 30-06 når de uttaler det nato og evt lang nato. Dette har bare blitt en betengnelse på jeger/skyttermunne om overskuddsammo som har kommet fra militæret og over i sivilt eie/bruk...

 

Iallefall omtaler alle mine 308 venner det som " næ har nå liggand no nato ammo i skapet..." :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...