Jump to content

Blodspor, ikke blodspor?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har en valp på nesten fire mnd som jeg har store planer om å bruke som rådyrbikkje etterhvert. Så sliter jeg litt med å bli enig med meg selv; Skal jeg ettersøksgodkjenne hunden eller la være...

 

Jeg kommer primært til å jakte steder der det allerede er inngått ettersøksavtaler.

 

Noen som har noen tanker rundt dette med kombinert rådyr og ettersøksbikkje?

 

- Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en strihåra dachs, den ble godkjent som ettersøkshund før den var et år, og bruker den på drev på rådyr, hare eller rev.

Men ser vel ut som lysta på ettersøk har gått ned etterhvert som den har fått jage, mere morro det.

Jeg lot min slippe til i skogen fra den var 6-7mnd, og fikk sitt første jag på rådyr 7 mnd gml, så har nok preget han der.

 

Så tenk deg godt om, før du tar en avgjørelse. PS: Hva slags hund har du?

 

Ønsker deg i allefall lykke til.

:D

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Sako 35:

Det er en blading av petit basset og korthåret dachs :)

 

Eies:

Det er der jeg også har hørt, men er her usikkerhetsmomentet mitt kommer inn. Jeg kunne tenke meg å sleppe henne i skogen snart før båndtvangen trer inn, og i tillegg er jeg lysten til å ta å ha henne med på jakt til høsten. Hun er jo fire mnd nå, og jeg bør vel begynne skogstreningen snart. Til høsten når rådyrjakta med hund starter er hun jo ni-ti mnd.

 

Hva bør jeg vektlegge når jeg eventuelt tar avgjørelsen på godkjenning/ikke godkjenning?

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel båndtvangen gjeldene over hele landet

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Men som de andre skriver, ta blodspor trening/prøve før du slipper. Det er og en fin måte å skape kontakt + at hunden får være i skogen. :D

Lykke til med treningen

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vil du rekke. Du kan få hunden din godkjent når den er 9mnd gammal. Det er god latin å starte med blodspor og deretter trene ferskspor. Problemet med å nytte løs på drev halsende hund mykje som ettersøkshund er at du då får ein svært god ettersøkshund og ein heller noko under middels løshund. Dersom du nyttar den fyrst og fremst som løshund er det ikkje noko problem.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, så jeg kan få henne godkjent på blodspor eventelt midt under jakta :lol:

Jeg tenker jo på ettersøksgodkjenningen som "kjekt å ha i tilfelle", og siden en slik godkjenning muligens vil skape noen utfordringer med tanke på høstens rådyrjakt er jeg fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tja, eg ser ikkje heilt problemet. Tren hunden din på blodspor til du kjenner deg trygg på at du har lært hunden å kjenne ... deretter brukar du den på jakta slik du har lyst til, tar prøva straks det byr seg eit høve. Ikkje noko problem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være så inn i helv... vanskelig å ta den blodsporprøva etter at en har sluppet hunden i skogen, hva da med treninga vi bør fortsette med etter at hunden er godkjent og brukt som drivende hund? Er ikke enig, rett og slett. Dette handler om målrettet trening og ikke minst opprettholdelse av hundens innlærte egenskaper, også etter at den er godkjent. Er ikke mye nytte i en godkjent ettersøkshund 4 år etter godkjenningen, om vi ikke har drevet en del vedlikeholdstrening. Kan jo nevne at sist års NM-vinner på blodspor også er drevpremiert for et par år siden. Skutt masse rådyr og noen hjort i los for den er det også. Er dessuten brukt som ettersøkshund for kommunen med masse praktisk erfaring på både ferskspor og blospor. For ordens skyld, hun er ikke min, men jeg har flere som har gått til 1. pr med HP etter at de er mye jakta med og drevpremiert.

 

Dette handler mer om at det du tror er vanskelig, det blir vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, Jeger'n, det meste vil nok fungera. Med ein god hund og ein god førar så er det mange vegar som fører til målet. Men viss ein nybegynnar i faget spør etter eit godt råd, så er uten tvil rekkefølgja: 1. blodsporet 2. sleppa hunden på søk etter vilt i skogen.

 

Men har du tolmodigheit og startar på mange nok blodsporprøver (som du må betala for), så vil mange klara ei omvendt rekkefølgje også. Då gjeld det at føraren er flink nok til å motivera hunden for blodsporet.

Link to comment
Share on other sites

En hund som er godt brukt på jakt har da ingen problem med å følge et blodspor,handler bare om å kikke den med no ordentlig i andre enden. Jeg gikk et kort spor med masse blod hunden kikka på meg detta blodet er ikke det samme lissom, men surra nå i vei og kom til enden og der var det et rådyrhode! Da blei han helt vill selfølgelig. Venta noen dager så gikk vi prøva og gikk rett til en 1 pr.

Det er like viktig med en fører som er trygg og lærer hunden sine tegn og ikke minst helst ha litt jakterfaring.Har sett folk med dyktige hunder som ikke er dyktige selv og da blir hunden fort usikker.Tror skal du bli en god ettersøksjeger så er det en stor fordel med en del jakterfaring på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt nybegynner innen blodspor, har en dachs som jeg har vært på blodsporskurs med og trent spor etter det også. Henne har jeg ikke fått til, mye grunnet fordi hun har jagd tidligere har jeg blitt fortalt. Når vi sporer og hun finner ferskspor går hun rett over på fersksporet og blåser en lang marsj i blodsporet. Hun vil/klarer heller ikke å ringe om hun mister sporet.

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A prøv å ha noe i andre enden som er skikkelig morro og kikk hunden skikkelig opp. Hvis den er god til og jage følger den et blodspor også uten problemer,men det kan være vanskelig når en krysser ferske spor underveis har lett for og bytte hvis dette er ferskere enn det du følger.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet so går det meste an. Og det fins eksempel på at folk og hundar har fått til det meste.

 

Eg vil (som dei fleste andre) råde deg til å få unna grunntrening og godkjenning som ettersøkshund før du begynner å trene den som drevhund. Det er lettare å motivere hunden til å trene på "kjipt" storfeblod dersom den ikkje har vore borti for mykje action med ferske viltspor. Det er og lettare å få den til å gå reint og få bestått prøva då.

 

Når du so har fått papira i orden, kan du begynne å tenke på jakttrening og jakt. For ein hund som skal brukast til praktiske og reelle ettersøk er det berre ein stor fordel med god jakterfaring, etter mitt syn.

 

Du vil nok få det til uansett korleis du legg det opp. Men eg trur det går enklast ved å ta blodspordelen først.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du primært skal bruke hunden som drevhund på rådyr ville jeg vært litt forsiktig med å trene mye blodspor.

Mange hunder får ødelagt søket av veldig mye sportrening i band. Resultatet kan fort bli at du får en skopusser som du må gå rundt med selv til du krysser et ferskt spor. Et godt søk i en rådyrhund er en av de viktigste egenskapene etter mitt hode. Du finner fortere dyr, og unngår å værstøkke dyr i uttaket.

Jeg ville brukt energien min på å motivere den andre hunden din til å gå blodspor. Dette kan forsøkes med å legge små belønninger underveis i sporet. I og med at den sporer ivrig på andre ting er det godt mulig dette vil funke.

Hvis ikke det er aktuelt, ville jeg prøvd noen få korte blodspor med den nye hunden. Hvis det ser ut som at hunden tar dette raskt, ville jeg fortsatt til hunden gikk noenlunde greit et helt spor, for så å gjøre et forsøk på prøven.

Hvis det ser ut til at du styre veldig for å få den til å gå blodspor, ville jeg latt det være, for så å prøve neste sesong.

Som andre har skrevet så er det noen hunder som blir utmerkede spor og løshunder. Men jeg hadde ikke gamblet med løshund egenskapene for å få en ettersøkshund hvis ikke jeg var avhengig av dette.

Link to comment
Share on other sites

Er også mulig å få godkjent ettersøkshund til "bruk på eget lag" uten blodspor. Da må du få den jaktpremiert på rådyr og gå ei ferskspor prøve, står vel noe om dette på NKK sine sider. Virker som det kanskje kan være en mulig løsning for deg?

Lykke til med hunden, uansett hva du velger! :)

Link to comment
Share on other sites

Simplex:

Hvis du primært skal bruke hunden som drevhund på rådyr ville jeg vært litt forsiktig med å trene mye blodspor.

Mange hunder får ødelagt søket av veldig mye sportrening i band.

 

Hei simplex hvilket grunlag Bygger du påstanden på?

Jeg har en godkjent ettersøkshund for eget lag og vurderer og trene opp yngste mann på blodspor

Link to comment
Share on other sites

Hei simplex hvilket grunlag Bygger du påstanden på?

 

Kun på erfaringer fra oppdrettere jeg kjenner og hunder lokalt der jeg kommer fra. Mest fra småhunder.

Selv har jeg også gått veien om drevprøve og fersksporprøve for å få hunden godkjent i eget lag.

 

Tror nok at hvis du er oppmerksom på hundens oppførsel at det går bra i mange tilfeller å trene blodspor med en tiltenkt løshund. Faren er hvis du må terpe veldig for å få dette i boks.

Link to comment
Share on other sites

synes alle hunde eiere burde prøve å få godkjent hundene sine. enten til eget jaktlag eller offentlig godkjent.elghunden min startet jeg for sent med blodspor så den er ikke så interresert, vil helst ha nesen i været og løpe på godlufta. så jeg er enig med dem som vil starte så tidlig som mulig med blodspor. men jeg gikk ferskspor og gikk jaktprøve så da ble den godkjent til eget jaktlag. holder det, :?:?:?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg hele tiden trodd at jeg har ødelagt søket på dachsen med for mye blodspor trening.

Mine to første dachser trente jeg opp med blodspor (til godkjente ettersøkshunder) før jeg slapp de løse og drevtrening. Hadde en anseelig mengde spor, ikke bare noen få! Disse hadde dårlig søk, til stor irritasjon for meg. Helv.... blodsportrening tenkte jeg da.

 

Min tredje hund skulle jeg prøve å ikke trene blodspor i starten, men kun tenke jakthund.

Ble dårlig søk på denne også!!! Så da fikk teorien om "blodsportrening - dårlig søk" en ripe i lakken.

Går nok mest på at man tar drevtreninga med veeeeeldig stor tolmodighet. Ut i skogen og sitt i ro!!

Hadde det nok for travelt med å jakte selv, vinne over mest mulig terreng på en hektisk jaktdag.

Den "tredje" hunden startet jeg med blodspor da hu var 7 år gammel, gikk til 1pr m/hp første sommern.

 

Nå er jeg igang med en unghund (nå ett år og 2mnd) igjen. Stoler ikke på noen teorier, så jeg har kombinert drevtrening (sist høst og i vinter) og blodsportrening. I håp om at dette blir det beste.

Ser fort at jeg sliter litt mere med blodsporet når hunden har vært vant til å drive "levende spor" og syns dette er langt morsomere.

Men jeg har nå en hund som har "jaktidiot" egenskaper, og søket er supert så langt!!

Har ikke tidliger hatt en sånn jaktlyst og iver på en hund, så det ligger nok fantstisk mye i genene også!

Men ut ifra det jeg har lært så vil jeg anbefale at man må være litt mere fokusert på å gjøre ting riktig med drevtrenignen når hunden har gått i sporline hele sommern. Og kanskje som jeg gjør, slite litt mere med blodsportreninga og kombinere med trening til det hunden faktisk skal brukes til. Sluttresultatet som ettersøkshund på reelle ettersøk er jo hovedmålet - ikke å bestå blodsporprøven på enkleste måte. Kvaliteten på "sluttproduktet" tror jeg ikke har noe med rekkefølgen å gjøre.

 

Ja ja mye teori og noe selværfart - man blir aldri klok på dette :) !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...