Jump to content

Ny pistolsizer fra LEE?


evert

Recommended Posts

Her om dagen hørte jeg noen rykter fra en eldre herremann, om at LEE hadde laget en ny sizer for pistolhylser. Denne skulle være av typen som fungerer på samme måte som kulekalibreringsverktøyet fra lee- hylsa dyttes igjennom dien med et stempel. Dermed sizes hele hylsa helt ned, slik at den nedre delen av hylsa en vanligvis ikke når med en vanlig sizer, skulle klemmes ned.

 

Men-jeg finner ikke noe info om dette produktet på LEE's offisielle nettside- er dette bare rykter?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt noe slikt rykte, men det slår meg at det umulig kan fungere med koniske hylser (9mm etc.) eller hylser med rand. For helt rettveggede hylser kan det vel fungere, men hva blir da forskjellen i forhold til en helt vanlig sizerdie med utstøternålen fjernet? Kanskje større åpning i toppen for å tillate push-thru, slik som mine gamle Pacific-dier?

Link to comment
Share on other sites

Star Machine Works har laget slike til sine presser, også i 9mm, i en årrekke. (W.K) er forhandler her på fjøla.

Endel av de bedre (oldisene) innen millitær felt i NSF, har nettopp ladet på slike siden "middelalderen", så at det ikke skulle virke i 9mm er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

factory crimp die lar ikke kulen bli dyttet gjennom. Den er nesten som vanlig crimp med primer utstøter hvor utstøter pinnen er borte. For meg så ser det ut som eneste forskjellen.

 

I Lee sin deluxe die set følger det med factory crimp die.

Link to comment
Share on other sites

Denne: http://www.midwayusa.com/viewproduct/?p ... ber=882261

 

den skrues tydeligvis inn i en factorycrimp-die, og erstatter den vanlige innmaten. ikke noe for bruk på progressive presser dette her, men noe for å size utblåste hylser før lading på vanlig utstyr.

 

Egentlig en litt tvilsom praksis, om man ikke veit hvorfor den akutelle hylsa er bulet.

Link to comment
Share on other sites

Joda.. Jeg har factory crimp die jeg og på turret pressen, men har 4 hulls topp så den står rett etter decapping uniten.. Så hylsa tar en tur gjennom der før man går videre til krutt/expanding die for så å sette i kula med krymp. Eneste må være om man ønsker å ha en single press også kjøre gjennom bøttevis med hylser i forkant?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noe slikt Lee factory crimp die også gjør?.. Den krymper hele hylsen helt ned så den blir tilnærmet "fakbrikk" størrelse. Det adapteret som man kan kjøpe sette opp på toppen av Lee factory crimp die så hylsen kan presses gjennom toppen. Var sånn jeg skjønte det ihvertfall når jeg leste

 

Eller er det så at denne har også en innvendig sak som presser på innside og?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det benytter man en vanlig factory-crimp tilpasset det aktuelle kaliberet, og kombinerer denne med "bulge-bustern'" slik at man får kjørt hylsa igjennom dien, og dermed får kalibrert hylsen enda lenger ned enn om man bare hadde bruk factory-crimpen. Har fått inntrykk av at man bruker sizer-ringen som sitter i factory-crimpen, men det er mulig jeg tar feil.

 

funderer på å bare dreie meg et stempel som kan monteres i pressa, og forsøke å kjøre hylser igjennom en vanlig lee-sizer, eller ei factory-crimp die.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Får ikke bulkete hylser av Glock19 men er vel kanskje helst i 40 og 45 at dette blir ett problem? Har hørt noe om dette i 40-piper fra Glock. Noen som vil dele erfaringer?

 

Det jeg egentlig spør om er om det er noen kaliber som er værre utsatt for dårlig støtte i kammeret enn andre (på Glock)? Har noe med skråning på materampe og hvor mye plass denne "stjeler" fra kammeret, har det ikke?.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk etterhvert kjøpt meg et Bulge Buster kit, men har hittil bare fått brukt det i 45 auto.

Jeg finner ikke det helt store behovet der, men jeg observerer et større(muligens estetisk) behov i 9x19.

Det jeg mener å observere er varierende dimensjoner på hylsehodet på 9x19-hylser, som ikke er forårsaket av skyting, men av fabrikantenes varierende produksjon. Dette kommer til syne ved bruk av Lee's Factory Crimp, som gir en liten kant nederst på endel hylser, og man ser tydelige forskjeller mellom produsenter.

Det er selvsagt også påvirket av hvor hardt trykk hylsa har vært utsatt for, og hvilket kammer den har vært i, men jeg ønsker uansett å forsøke å "Bugle Buste" 9x19-hylsene mine for å sikre kamring. Factory Crimp gjør en god nok jobb, men jeg lar meg irritere av den vesle kanten som oppstår på noen hylser...

 

Dette nødvendiggjør ifølge LEE innkjøp av en 9mm Makarov factory crimp die da denne skal være korrekt dimensjonert for nederste del av 9x19-hylsa, 9x19 kan ikke "Bustes" i en vanlig 9x19 FC da denne ikke er sylindrisk.

 

Noen som har testet "Bulge Busting" av 9x19 med Makarov Factory Crimp?

Link to comment
Share on other sites

Studentbolig, studentøkonomi... trenger vel ikke si mer :wink:

 

Jeg ser absolutt fordelene i rulle-sizing, men i min situasjon, og ved lavere volum (typ 100 hylser i uka) er en ny maskin er ikke aktuelt når man kan kjøpe en die til en presse man allerede har...

Link to comment
Share on other sites

Budsjett tipset er dillon 38 super die før du "necker" halsen med 9mm die den tar mye av basen, uten å bulke den.

 

Mine 9mm er en slags kort 38SC i praksis ;)

 

Jeg får basen jevnt over ned 0,05? var det vel, må sjekke notater, gjør iaf at de blir i praksis nesten rettvegga, ikke kone, stacker bedre, og jeg får 29/30 i mag.

 

Uansett om du bestiller case pro, betyr ikke du får som jeg har erfart, står stadig på den berømte ventelisten.

 

Skjønner ikke at 9x18 makarov FC die skal funke som bulge buster da det jo er større kulediameter, og ca samme base som en 9mm, men prøv gjerne og kom med tilbakemelding, 38super er også laga for .356 ikke .355 så litt avhengig av diemerket får du nok/ikke nok neck tension, derav 9mm die for å necke nok.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke bulkete hylser av Glock19 men er vel kanskje helst i 40 og 45 at dette blir ett problem? Har hørt noe om dette i 40-piper fra Glock. Noen som vil dele erfaringer

Har nå skutt de samme Blazer-hylsene 7-8 ganger i en Glock 21 (gen 4), og har ennå tilgode å få den berykta bulken. Det har da vært snakk om relativt friske ladninger N350 under 230gr Frontier belagte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med en 40 glock med orgpipe ;)

 

14000PSI til hjelper godt på bulgen.

 

 

Ref dier, jeg satt å drodlet litt i går og så over hva jeg hadde og hva som var mulig, lee 38 super FC die ser veldig lovende ut, den er en smidge trangere enn org 9'ern i bunn og.

 

Har både Lee 38 super sizer die og Udie fra EGW på vei også.

 

 

 

3906d1361719071-reloading-glock-23-gen-4-need-some-advice-40.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...