Jump to content

Imponerende naturfotograf


Jørgen

Recommended Posts

Nå bare dele en link med dere!

Her er en Estisk naturfotograf som heter Sven Zacek! Er ikke så veldig ofte jeg føler jeg bare MÅ legge ut en link, men har var det en del bilder som bare er helt utrolige!! Og et mangfold uten like!

 

Er blandt annet en del flotte rådyrbilder der.

 

En side det absolutt er verdt å bruke litt tid på.

 

http://www.zacekfoto.ee/

Link to comment
Share on other sites

Pene bilder, men blir dessverre ikke imponert av bilder som dette lenger da 99% bli fikset på i diverse bildeprogrammer, og hvem som helst ta slike bilder som dette så lenge man har et "greit" bilde å gå ut i fra.

 

Trist at man aldri vet hvem som faktisk er dyktig lenger i denne digitale verden. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Pene bilder, men blir dessverre ikke imponert av bilder som dette lenger da 99% bli fikset på i diverse bildeprogrammer, og hvem som helst ta slike bilder som dette så lenge man har et "greit" bilde å gå ut i fra.

 

Trist at man aldri vet hvem som faktisk er dyktig lenger i denne digitale verden. :cry:

 

Det ser ut til at folk tror at bearbeiding av råmatrialet (biledfilen) er noe som har kommet med den digitale tilnærmingen, men de fleste av

funksjonene i billedbehandlingsprogram er "kopier" av tekniker som kommer fra det gamle mørkerommet tilpasset det digitale.

Det var og er nok like mye etterarbeiding med analoge bilder som digitale, forskjellen er at det nå er gjort tilgjengelig for hvermansen i og med at det kan gjøres på datoren hjemme

Link to comment
Share on other sites

Pene bilder, men blir dessverre ikke imponert av bilder som dette lenger da 99% bli fikset på i diverse bildeprogrammer, og hvem som helst ta slike bilder som dette så lenge man har et "greit" bilde å gå ut i fra.

 

Trist at man aldri vet hvem som faktisk er dyktig lenger i denne digitale verden. :cry:

 

 

Melk! Du er helt på jordet! 100% av bildene har helt sikkert vært innom Photoshop. Fotografene har i all sin tid "redigert" bildene sine i etterkant, bare før het det mørkerom ;)

 

Når en ser på disse bildene til Sven, så er det ikke mye som er redigert. Så om du hadde sett på bildene før og etter en runde i photoshop, så hadde det ikke vært den store forskjellen tror jeg.

 

Jada, hvem som helst kan ta slike bilder! Du må bare ha en et godt øye for komposisjon, riktig utstyr, og kunne bruke det, masse kunnskap om artene du fotograferer, tenke lys i forhold til der du tror dyret vil komme, massevis av tålmodighet. MASSEVIS! -og har du dette er du i mål!

 

Vå vis meg gjerne dine bilder! Regner med du har massevis av "greie" bilder å legge ut! Hvis ikke kan du jo få litt hjelp til redigeringa, så kan vi helt sikkert få gitt ut en del fotobøker også! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke på jordet for 21 august tror jeg... 8)

 

Men jeg er jo klar over at det meste blir fikset på i Photoshop da :)

Jeg er kanskje litt "old school" digger gode bilder rett fra bingen. :roll:

 

Til innlegget under, /ignore

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føler meg ganske sikker på at han her er dyktig..

 

pilt1944.jpg

:roll:

 

Melk, hva er det han har gjort i Photoshopen på dette bildet mener du?

lagt på snøflekkene forran vingene?

strekt ut og frosset bevegelsen i vingene?

etterjustert belysningen?

 

Photoshop er et kjempeverktøy, men det gjør ingen til en god fotograf.

 

Last ned et av bildene til denne fotografen, se på infofila, og lær!!!!!!!

 

PS, jeg venter også spent på de "ubehandlede" bildene dine, og finner du de, så er jeg spent, for som flere her sier, så har bildene alltid vært justert, enten manuelt eller automatisk i fremkalleren.

Link to comment
Share on other sites

Æsj, føler ikke for å diskutere dette.

Tydlig er du ute etter å lage kvalme.

 

Selv er jeg ingen proff fotograf... Tvert imot faktisk.

Men kjenner 3 stk som er det, og det er de jeg har dette fra.

 

Men bildene er flotte, ingen tvil.

 

God påske!

 

Lang kjøretur forran meg.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg ble oppfattet som en som vil lage kvalme, de trådene har det vært mere enn nok av her på forumet.

Det jeg reagerer på er din noe bombastiske uttalelse om at "alle" naturfotografer" i dag jukser, og at du nærmest sier at bare man behersker Photoshop, så kommer alle blinkskuddene av seg selv.

 

kanskje burde du ta en prat med dine fotografvenner, og få avklart hva de mener. Tror nok at når dine 3 proffer har sagt at 99% av bildene har vært behandlet i ett eller annet bildebehandlingsprogram, så har nok det en kjerne av sannhet, men da for å fjerne støv, justere lys og beskjære. Altså godt gammeldags mørkeromsarbeide.

Og hvis du regner det for juks, så er det jo bare negativen eller raw-fila som er fotografens orginalbilde.

 

Tenk gjennom det, og se om du fremdeles mener at gode fotografer er de som behersker Photoshop best.

 

God påske,

kjør forsiktig og ta masse bilder. :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen mistenker vel noen for å lage kvalme? :) Tenk, Melk, på hvor mye fantastisk Mozart hadde klart å komponere hvis han bare hadde hatt en ordentlig synthesizer! Jeg skal for øvrig skrive Den store norske romanen ™, bare jeg får råd til å kjøpe meg denne!

Link to comment
Share on other sites

OT: Åh, det bildet ja!

 

omega-haha-01.jpg

 

Det er varmt i rommet der jeg sitter og skriver på romanen min. Svetten siler, og jeg måtte ta av meg litt klær. Jeg har fått til den første setningen, men jeg kommer liksom ikke så mye lenger:

 

  • Det eneste tegn til liv var røyken fra krematorieovnene.

 

Trenger nok en sånn mac, ja. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jobber innen grafisk, og vi har noen ganske fete "printere" til ca 4-5 millioner kr stk. Tilsammen har vi ca, tja, 15 eller 17 tror jeg. Men 3 av disse er ganske konge.

 

Men som han ene operatøren sa, (disse er tilknyttet en vanlig pc og div photoshop etc programmer) Det hjelper ikke med en fet "printer" når bildet er ræva.

 

Det kom noen jenter (døtre av noen som jobber hos oss) og skulle ha noen utskrifter i A3. Var fine bilder, på skjermen til en mobiltelefon. Blei ikke heeeelt det samme i A3. Det ga ordet LEGO enda litt mening :)

 

Et godt bilde er roten til en god fortsettelse :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode naturfotografer ute i det daglige.

Min personlige favoritt og "forbilde" må egentlig være Tom Schandy.

Han bor i Drammen og tar noen fantastiske naturbilder. Beundrer dyrebildene mest.

Han har tatt noen vakre tiurleik bilder og som han vant noen priser med tror jeg (?)

Samfoto kjøper bildene hans. Han er medlem av NN Norges Naturfotografer eller noe slikt.

 

Du kan da sjekke ut siden hans: http://www.tomschandy.no

Direkte til bildegalleriet : http://www.tomschandy.no/photoalbum.asp?pageid=3262

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kom noen jenter (døtre av noen som jobber hos oss) og skulle ha noen utskrifter i A3. Var fine bilder, på skjermen til en mobiltelefon. Blei ikke heeeelt det samme i A3. Det ga ordet LEGO enda litt mening :)

Et godt bilde er roten til en god fortsettelse :)

Det kan være tøft uansett oppløsning og teknisk kvalitet faktisk. Et av de bildene jeg har tatt av dyr så er dette en av de jeg liker. Det er uskarpt som faen, tatt med lukkertid på 1/8 sek, og i ISO4000, f2,8 - 200mm.

Det suger teknisk, men jeg liker det for det og tror det hadde vært kult i stort format.

elg1.jpg

Definitivt et flott bilde med en form og teknikk som setter tankene i sving på en helt annen måte enn knivskarpe og lytefrie naturbilder. Jeg jakter primært de skarpe og klassiske motivene, men av og til kan uskarphet være veldig fint.

Tok et bilde en gang (ut gjennom vinduet på et helikopter) og glemte innstillingene et øyeblikk. Det ga et motiv som jeg faktisk selger endel av hvert eneste år: http://www.barentsmedia.no/PixelPost/in ... howimage=2

Moral - bryt reglene en gang i blant, det kan gi spennende fotoopplevelser :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...