Jump to content

Felt teleskop


Joggen

Recommended Posts

Trenger litt råd ang felt teleskop(tror det heter det?, Sånn kikkert en har på stativ, å ser feks på åssen en treffer blinken, eller prøver å finne hjorten oppe i lia.) Har lyst til å kjøpe en sånn, men trenger litt råd om hva jeg bør velge. Hadde tenkt meg en i de laveste pris klasser ihvertfall til å begynne med, så får jeg se hvor mye den blir brukt. Har sett på kikkertspesialisten en Opticron til rundt 2000 kr, om det er brukbart?. Åssen forstørrelse som er lurt å kjøpe til mitt bruk. Ser at de leveres med forstørrelse fra 20 til 60 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Søk på spotteskop, teleskop spottekikkert og lignende ord, eller bare let i Optikk-kammeret. Føler at dette temaet er banket nokså dødt. Likevel:

 

Generelt så får du det du betaler for. Opticron og Nikon er blant de som leverer mer for pengene enn mange, men de er ikke i toppklassen, ikke de rimelige skopene deres iallefall, og de dyre er jo - dyre...

Dog er de rimelige Nikon og Opticron klare innstegsvalg, jeg oppfatter iallefall alt som er billigere enn Opticrons og Nikons rimelige modeller , som skit, og dessuten knapt billigere. Dvs. de gjør ikke det en må kunne forvente av et skop, og en bruker penger uten å få noe fornuftig igjen. Husk: "betal, og gråt en gang"

 

Ellers, les tester og råd på http://www.kikkertspesialisten.no, og på http://www.naturogfritid.no. Dette er seriøse butikker som vil at du skal bli fornøyd

Husk at du må også ha et solid stativ, de pleier å koste 2000,-...

 

Skal du ha det aller beste så er det vel Leica APO Televid som er "state of the art" akkurat nå, hardt fulgt av Kowa TSN883 og Zeiss Victory Diascope.

 

Du sier forresten ikke hva "ditt bruk " er, i helgen spottet vi .223 huller i papir på 500m - i mirage, med en Swarovski AT80. Skal du se på ugler om natta, eller .22LR huller @15m?

Du kan ikke forvente å se kulehull @500m med en "el cheapo" 10-100x65 for å si det sånn. MEn kanskje med en Opticron GA80? NEppe med en Nikon Spotting scope RA 65/80WP - MEN de to er IMO veldig gode kjøp, sålenge du ikke MÅ se så langt ut som overhodet mulig. Tipper de funker i som gull på 300 lenger enn det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Viktig poeng som M67 kommer med her når det gjelder stativ/tripod. Dette må være solid!

 

Kanskje Kiwi kommer med en kommentar omkring sitt stativ som han brukte i helgen på langholdskyting.

Spottescopet var "Top of the Line" (Zeiss) Men stativet var (unnskyld Kiwi) dårlig... Det funker rett å slett ikke da du ikke får holdt scopet rolig.

Det var rett å slett vansklig å spotte med det stativet. Var vel derfor noen av oss diskuterte dette litt (Kiw, undertegn m.flere) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt bruk er i hovedsak, 2 formål. Første er å kunne se hjorten oppe i lia, og det andre blir å bruke den på skytebanen, å se åssen en ligger ann. Både på 100 meter og på lengre hold. Har sett litt på en Opticron til rundt 2000 kr. Vi vente å se hvor mye bruken blir før jeg legger mer penger ut på dette. Er det noen som har erfaring ang åssen forstørrelse jeg bør velge?. Ser en får okkular fra 20-60 ganger forstørrelse. Har sett litt på den Leica saken ja!, den må være kongen på haugen, men så kostet den 38000 kr og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å låne denne tråden litt, fremfor å starte en ny. Jeg har søkt litt omkring på ymse 'kikkertfora'. Det laret til at selv de rimeligste Opticron-kikkertene holder mål sett i forhold til pris.

Etter forrige helgs langtholdsskyting på Meheia, så ønsker jeg meg en spotte-kikkert til slikt bruk. Siden det er snakk om langtholdsskyting en til to ganger i året, og som skivekikkert på 30m med salongrifla, så ser jeg på de rimeligste kikkertene. Jeg ønsker alså noe som er litt bedre egnet enn den 8x42-kikkerten som jeg brukte på skytinga sist. Jeg har sett ut etpar kandidater hos Kikkertspesialisten.no.

 

Den aller rimeligste, er denne til 1395,- Den har ikke utskiftbart okkular, og den er heller ikke nitrogenfylt og vanntett. Altså, må man ta litt mere hensyn i vær og vind, og evt dekke den til når det er fuktig vær. Men, kanskje den er bra nok? -Sett i forhold til at det er den desidert rimeligste (og dermed også kanskje også er den som man er minst redd for å stappe ned i ryggsekken). 5års garanti.

Link: http://www.kikkertspesialisten.no/public.aspx?pageid=36017&catID=17628&GroupID=13865&vat=true&Product=7697

thumb_opticron_40148_piccolo_compact_green_288_0.jpg

 

Den andre kandidaten er denne, til 1595,- pluss okkular (1100,- ) Prisen blir altså den doble av hva den rimeligste koster. Denne er vanntett og nitrogenfylt. 10års garanti.

Link: http://www.kikkertspesialisten.no/public.aspx?pageid=36017&catID=17628&GroupID=13862&Product=7648

thumb_opticron_41010_iswp50_288_0.jpg

 

Den siste her finnes også i vinklet utgave:

thumb_opticron_41011_iswp50a_288_0.jpg

 

Er litt usikker på om jeg bør velge rett eller vinklet. Bruken vil altså være liggende som makkerpar, med spotter og skytter -eller liggende alene som skytter hvor jeg skal se etter treff på skiva selv.

 

Hva tror folket?

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat den Opticron kikkerten som alfa123 viser her jeg har lurt litt på og. Lurer på det det samme som han jeg og. Hvis jeg event kjøper den, om jeg skal velge rett eller 45 graders "kikkehull"?. Det jeg har prøvd og sett av Opticron kikkerter tidligere, har vært veldig gode kikkerter for prisen, så jeg regner med dette og er greie kikkert til mitt bruk?. Så får jeg heller spare og kjøpe den Leica`n jeg så tidligere her til rundt 50000 kr litt senere.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på okkularer til dette teleskopet, så innser jeg at det jo blir mer enn dobbelt så dyrt som det rimeligste (det grønne).

Det er i prinspippet tre okkularer å velge mellom, som er tilpasset dette teleskopet uten bruk av adapter.

disse er:

Opticron IS 20x (800,-) 58m synsfelt

Opticron IS zoom 15-45x (1100,-) 37-17m synsfelt

Opticron IS Pro zoom 12-36x (1600,-) 49-31m synsfelt

 

Edit:

Etter å ha søkt endel mer på nett, så har jeg også funnet en Bushnell 15-45x60 Denne har ikke utskiftbare okkularer, men ser veldig hendig ut. I tllegg har den MIL-dot-retikkel, noe som kan komme godt med i fbm å bedømme avstand etc. Finnes det noen forhandlere av denne her i Norge? Har det noe for seg å velge denne fremfor Opticron?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...