Jump to content

Magasinkapasitet for pumpehagle


Myoxocephalus

Recommended Posts

Hei!

Helt ny her, og selv om jeg har søkt litt rundt på forumet, så har jeg ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på (og det jeg har funnet har vært litt forvirrende). Jeg beklager derfor hvis jeg nå starter om et emne som er tydelig avklart tidligere. Nuvel, til saken:

 

Jeg eier to helt lovlige våpen, ei dobbeltløpet hagle (kal. 12, over/under) og ei boltrifle (.30-06). En kamerat av meg som bor borte i junaiten har imidlertid gitt meg et veldig godt tilbud på en Mossberg 590 pumpehagle. Å få importert et våpen til Norge kan jo bli et byråkratisk mareritt uten sidestykke i historien, så før jeg i det hele tatt begynner å lese de mange tusen sidene med lover og forskrifter som måtte gjelde lurer jeg på følgende:

 

1: Har jeg anledning til å eie mer enn ei hagle? (Jeg bor i Oslo, hvis det er av betydning.)

1a: Da jeg skaffet min gamle dobbeltløper oppga jeg jakt og skyting eller noe i den duren som motiv for ervervelse - poenget var at jeg kom til å bruke den til alt mulig. Hvis jeg får denne omregistrert til bare jakt, og søker på den nye som ren banehagle, er det da større sannsynlighet for at jeg får lov? Hvor rigid er egentlig dette feltet angående opplyst bruksområde og faktisk bruk, og hvor presist må det være?

 

2: Er hagla i seg selv lovlig, sånn i teorien? Den har en del tekninske finesser som muligens kan volde litt hodebry... Den har:

a) En relativt røft utseende syntetisk stokk. Den har ikke sånn pistolgrep som det er på automatrifler - det er en vanlig haglestokk, men det har nok et litt "millitært" preg hvis man legger vrangvilje til. Spesielt forskjeftet. Nå vil jeg jo helst ha den slik, men jeg kan få kameraten min til å bytte til trestokk før den sendes hvis dette er nødvendig.

b) Litt uvanlige siktemidler - ghost ring. Digg å skyte med, men store greier som gir den et litt mer krigersk preg enn man ellers skulle foretrekke. Knotete å fjerne (fabrikklevert), men mulig.

c) Av alle utrolige ting: bajonettfeste. Relativt integrert, og vanskelig å fjerne, men også dette skal være mulig, om ikke annet sveise det i stykker eller noe.

d) magasinkapasitet på 8 skudd. Mener å ha hørt at maks er 5 for halvautomater, men gjelder dette også pumpehagler? Vil en eventuell hjemmesnekra plombe av det som beskrives blant jegerne gjøre jobben, eller er det faktum at selve røret er så langt som det er nok til å erklære hagla ulovlig?

Kan jo legge til at våpenet faktisk brukes av hæren der borte, så hvis noen virkelig vil få den erklært ulovlig på grunn av millitært utseende, så har de vel sitt på det tørre - jeg mener uansett hvor mye jeg modder den, så er den vel å regne som "millitært utseende" hvis mekaismen under faktisk blir brukt i strid? Eller?

 

Er det i det hele tatt noen vits å prøve?

 

Mvh,

Myoxocephalus

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt:

 

Ja, du kan eie så mange hagler du vil innenfor jaktvåpengarderoben på 6 våpen.

 

Men å kjøpe en brukt hagle fra USA? Glem det. Du kommer til å bruke så mange timer på å finne ut av byråkrati og lovverk, fylle ut skjemaer, emaile med byråkratiet i Norge/USA at hvis du hadde unnet deg usle 10kr i timen for dette arbeidet hadde du hatt råd til en ny bil istedet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar!

Så bra, jeg kan altså eie to hagler! Det var godt å høre. Videre, jeg kan ha 8 (eller 10 eller 12 om det finnes) skudd i magasinet helt lovlig så lenge jeg er på skytebanen? Og, for å følge opp den: jeg kan plombere hagla med en liten pinne eller noe (dette er enkelt på denne modellen), så kan jeg ta den med på jakt? Jeg trenger ikke å få en børsemaker til å permanent plombere magasinet hvis jeg skulle ta den med på jakt? Det er jo i såfall oppløftende!

 

Da var det bare dette med utseende og funksjonalitet igjen - den er jo litt hårete, og har vel "tactical" som en del av stillingsbeskrivelsen. Er denne hagla for millitær (med eller uten modifikasjoner) til å få inpass her på berget?

 

Angående import, så kan det nok hende at det blir enklere å skaffe den på annet vis. Men siden kameraten min er god venn med en våpenforhandler der, så tenkte jeg at det kanskje var mulig å få den oversendt via denne våpenhandleren og en norsk importør eller noe. Men ja, enkelt blir det neppe.

 

Takk for all hjelp så langt!

 

Mvh,

Myoxocephalus

Link to comment
Share on other sites

Angående import, så kan det nok hende at det blir enklere å skaffe den på annet vis. Men siden kameraten min er god venn med en våpenforhandler der, så tenkte jeg at det kanskje var mulig å få den oversendt via denne våpenhandleren og en norsk importør eller noe. Men ja, enkelt blir det neppe.

 

 

Som nevnt, glem det.

Selve eksporten vil nok koste like mye som ei ny Rem 870 i Norge.

 

Tar du ett søk, finner du nok mange tråder som beskriver jobben.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok regne med noe arbeid ja.... og skal den sendes over, så bør du få den gratis for at det skal lønne seg

 

Eksportpapirer på hagle koster ikke noe i USA.(ikke på den hagla ivertfall)

 

Men som sagt, å sende over en forholdsvis rimelig hagle, vil nok ikke lønne seg

Link to comment
Share on other sites

Videre, jeg kan ha 8 (eller 10 eller 12 om det finnes) skudd i magasinet helt lovlig så lenge jeg er på skytebanen?

 

Det er korrekt.

 

Og, for å følge opp den: jeg kan plombere hagla med en liten pinne eller noe (dette er enkelt på denne modellen), så kan jeg ta den med på jakt?

 

Ikke bare kan, du SKAL plombere hagla slik at det ikke er mulig å få inn mer enn 2 skudd i den. Det vil si at plomberingspinnen må hindre deg i å putte inn mer en ett (1) skudd i magasinet når hagla er med på jakt.

 

Jeg trenger ikke å få en børsemaker til å permanent plombere magasinet hvis jeg skulle ta den med på jakt?

 

Nei, en plomberingspinne som du selv setter inn holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at om du uansett skulle fått hagla hit til Norge finnes det mange hagler her i landet som sikkert er 3 ganger så hårete ;) Og sålenge den er i lovlig stand (total lengde, løpslengde, ikke foldbar stokk osv) og hagla er godkjent i norge (som den helt sikkert er) vil du nok ikke få noen problemer :)

 

Og angående magasinet, de aller aller fleste pumpehagler leveres fra fabrikk/butikk med en magasinkapasitet over 2, og man får fortsatt kjøpt våpenet selvom det står jakt i søknaden, uten problemer :)

 

EDIT: Men skal du faktisk bestemme deg for å jakte med hagla MÅ du sette inn den sperringa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...