Jump to content

Kaliber 22 LR kan bare brukes opptil hares størrelse?


Kajakk

Recommended Posts

Heisan

 

"Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare"

Fra: FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

Har lett etter dette på forumet, men ikke funnet noe praksis på dette.

Som nylig ferdig med jegerprøven forholder jeg med til "Feltbok" fra Direktoratet for naturforvaltning.

Der er småviltsarter sålangt jeg kan se oppgikk med størrelse i lengdemål.

 

Oppgitte mål. Sørhare: 70cm og Hare 60cm. (tar utgangspunkt i 60cm)

 

Regner da med at alt småvilt oppgitt i dette hefte med en størrelse til om med 60cm men ikke hare kan felles med 22LR.

Eksempelsvis Mink, de fleste jaktbare fuglarter til og med 60cm mm. (opptil = til og med)

 

Er dette rett forståelse og praksis?

 

Mvh. Rune

Link to comment
Share on other sites

Kajakk: Les i jegerprøve boka di eller vedlegget! Der står alt du trenger og vite!

Det står at man kan bruke 22LR opptil hare størelse men ikke hare!

Det er ingen fasit om hvor stor haren er.

Selv om haren er liten kan du ikke skyte den med 22LR.

Ikke spør meg hvorfor men det er fordi hare er hare.

Link to comment
Share on other sites

Har du lest hele tråden :?:

 

Er faktisk klar over at hare ikke kan skytes med 22LR.

 

Spørsmålet var hvilke andre småvilt som kan/ikke kan jaktes med 22LR. Hares størrelse blir brukt som referanse i forskriften for å avgjøre dette. Kommentaren i forskriften nevner spesifikt noen arter som ikke kan jaktes med 22LR. Videre definerer artshefte hares størrelse til 60 cm. Småvilt i artshefte under 60cm kan jaktes med 22LR. så lenge artene er jaktbare.

 

Flisespikkeri med ville ha dette helt klart for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Hare er hardskutt. Det må jo være derfor den ikke kan skytes med .22 LR?

Ble anbefalt minimun #5 Bismuth på hare... Og da helst relativt korte avstander (godt innenfor 30m)

 

 

-W.

 

Haren er ikke så veldig hardskutt for og si det sånn..

Men du kan ikke gå ut og skyte hare med Leirdue patroner ;P

Jeg har skutt hare på godt over 60 meter med hagle :P Var ikke meningen at det skulle bli så langt hold men det blei det bare.. :oops:

Det var med Yildiz Halvauto med trangborring. Brukte 4'er hagl. første skuddet var på 30 meter men så traff jeg ikke bra, så jeg måtte ta ett skudd til men fikk ikke no skuddmulighet før på det holdet så det var bare og skyte når jeg fikk mulighet..

Hagelen går som faen i børsa.. har snakka med folk som har skyti rådyr på over 50 meter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange grunner til at man har valgt denne regelen? Regner med at den er godt begrunnet (selv om det selvfølgelig ikke _trenger_ å være tilfellet). Mange regler er jo egentlig helt totalt uforståelig... det er gjerne gode regler i teorien, men totalt unødvendige i praksis.

 

Avstand er vel største ankepunktet jeg har, dersom dere mener .22 LR er o.k. på hare. Det er vel sikkert mer enn godt nok opp til 50 meter, men jeg ville ikke skutt på en hare på 100 meter med .22 LR. 22. kaliber blir vel ganske lett påvirket av vindforhold og annet...

 

Ser jo at de i USA skyter hare med luft-gevær.... ser de skyter mot hodet, men ved slike treff - så er de tydeligvis DØD:

Link to comment
Share on other sites

Denne regelen er vel nokre år gammal, kan ein sei. Og eg vil tru at "hares størrelse" vart valgt av praktiske og enkle årsaker for å ha noko å gå ut i frå.

Ein kan sjølvsagt argumentere for kor fornuftig eller ufornuftig dette er, men so altfor gale er det no tross alt ikkje.

 

Ellers so står det vel i eit rundskriv ein plass litt meir om kva for viltartar som blir rekna som mindre enn "hares størelse" og dermed er lovlege å jakte med 22 lr, og kva artar som vert rekna som større enn denne "hares størrelse" og dermed ikkje er lovlege med 22lr.

Dette blir litt fritt etter hukommelsen, so ta det med ei lita klype salt:

Artar som kan jaktast med 22 lr:

Ryper, ender, orrfugl, kråkefuglar (inkl ravn), duer, måker, mink, mår, røyskatt og sjølvsagt alt vilt som er mindre enn dette.

Artar som ikkje kan jaktast med 22 lr:

storfugl, gjess, skarv, hare, rev, grevling (?) og sjølvsagt alle som er større.

Link to comment
Share on other sites

loven er jo litt fornuftig mener nå jeg da. har gjennom årene jaktet småvilt og har self hatt salong i samlinga mi. mange ender etc har tatt kvelden etter et møte med lapua hp. senere har eg brukt 22wmr-( 22mag ). på samme bruks området. denne gamle krigeren av en patron er IKKE ut rangert selvom nye sprengere er ankommet.... 22mag gjør akkurat det lille exstra som eg selv ønsket og som mange andre håper vanl 22 gjør. se på cal 12 i hagle. først 12 67, så 12 70, deretter 12 76 som magnum, og nå er vel mesteparten 12 76. og 12 89 er liks ultimate magnumen. så er det slik at 22 mag ammo er dyrere ja men likevel, 2,10 kr for cci hp er ing stort problem å leve med. skal man trene billegere så anb eg heller å lage seg en pil og bue eller inv i luft gevær. eg vet det er store disk ang 22,22mag,og 17, men 22mag er etter min erfaring en kjempefin trening og jakt børse, er virkelig gla i min cz 452 amerikan m nikon 4 32 sikte. ingen kompliserte tabeller,for og i mot, bla bla bla.. den gjør som sagt alt eg ønsket min salong skulle gjøre. kjempe kaliber og bruks område fra rev og nedover. avstand 100 meter og nedover. over 100 m+ skyter jeg så dårlig på småvilt som aldri står helt stille allikevel at det har eg ikke gamblet med det. håper 22mag blir den nye folke salongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...