Jump to content

Bytting av deler i Production


Recommended Posts

Har grublet litt over dette med utskifting av deler i Prod. Ser at en del bruker feks aluminiumsgrep fra CZ på SP-01 eller bytter til lettere avtrekk på Glock. Reglene sier jo følgende:

 

Original parts and components offered by the OFM as standard equipment, or as an option, for a specific model handgun on the IPSC approved handgun list are permitted,

 

Betyr dette deler fra alle våpen på lista eller kun for den aktuelle modellen? Og holder det at produsent lager delene for bruk på et våpen eller må våpenet kunne leveres fra fabrikk med disse?

Link to comment
Share on other sites

Yes. You can personally install drop-in Magazine Catch-Extended (Part #1981) from Glock.

 

If you want to use the Magazine Catch-Oval (Part #3294) from Glock, you must have it fitted by the factory, because it requires a frame modification.

 

Slide stop'en er også lovlig sålenge den lages av Glock

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For ikke å lage en drøss med nye tråder så legger jeg det her. Jeg har en SigSauer p226 og vurderer og prøve meg på praktisk etterhvert. Har sett på midway at de har mac gar magasin som jeg har lest mye positivt om. Eneste er at de er 17 skudds og orginal magasin er 15 skudds, etter det jeg har funnet ut så bygger de ikke no lenger ut enn orginal magasinet. Stemmer dette? Det jeg lurer på er om disse kan brukes, eller om jeg må ha magasin med orginal kapasitet?

Link to comment
Share on other sites

For ikke å lage en drøss med nye tråder så legger jeg det her. Jeg har en SigSauer p226 og vurderer og prøve meg på praktisk etterhvert. Har sett på midway at de har mac gar magasin som jeg har lest mye positivt om. Eneste er at de er 17 skudds og orginal magasin er 15 skudds, etter det jeg har funnet ut så bygger de ikke no lenger ut enn orginal magasinet. Stemmer dette? Det jeg lurer på er om disse kan brukes, eller om jeg må ha magasin med orginal kapasitet?

 

Sig leverer orginalt tilbehør til 226 et 20 skuddsmagsin både i europa og i usa, det stikker ca 3 cm ut.

 

Hva betalte du for din sig 226, er det standard 226 eller er det x-five allround som er lovlig i produktion.

 

Vurderer selv standard sig 226 eller HK P30.

 

Edit: i følge et innlegg på Sigpro.com så stikker 20 skuddsmagasinet ut 1,75" = 4,445 cm iflg min Nokia.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Mr Pinto ble godkjent til PD med standard magasin og ikke det lange. Kan derfor ikke brukes, på samme måte som Glocker ikke kan bruke 31sk magasinet. Prøver du å bruke 20sk i PD på Bali blir du bumpa til Open. Står seff fritt å forsøke en Arbitration, men den taper du.

Link to comment
Share on other sites

Da er det på høy tid at det blir tatt en STOR opprydding i "approved" lista til Prodution divisjon. Når noen kan ha 20 skudds magasin og andre ikke. Det ble jo ryddet for noen år tilbake men det tok ikke lange tida før de snudde på hæla. Nei samkjør regelverket for IPSC prodution og IDPA SSP (stock service pistol), da skulle det bli:

 

9 mm min, årsproduksjon på minst 2000 pistoler, max 39 oz vekt, og boks 8 ¾” x 6” x 1 5/8”, DA på første, 10 skudd (økes til 15 skudd i ipsc).

Link to comment
Share on other sites

Sålenge du ikke må endre på sleiden, kan du bytte til hvilket som helst åpen sikte.

 

 

Hvorfor ha boks/vekt hvis du også setter en fast grense på maks antall skudd man kan ha i magasinet?

Må bli enten boks eller grense på antall skudd.

 

Edit: Og selv om man evt går for en boks, må man opprettholde dagens praksis med hvilke deler og jobber man kan gjøre med pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ha boks/vekt hvis du også setter en fast grense på maks antall skudd man kan ha i magasinet?

Må bli enten boks eller grense på antall skudd.

 

Boks hindrer at "upraktiske" våpen får delta. Overnevnte boks sikrer at det er våpen beregnet for daglig bæring og bruk som kan godkjennes. Det er f.eks få politi som bærer rundt på Glock 17 (populær i forsvaret på "låret" men ikke i belte) men Glock 19 er jo svært populær fordi den er "passe" stor til å være "praktisk" å drasse rundt på.

 

(full sice versjonen av Sig 250 vil også være for stor 6,1" mot lovlig 6" (=det skulle være 2,54 mm for stor))

Link to comment
Share on other sites

For ikke å lage en drøss med nye tråder så legger jeg det her. Jeg har en SigSauer p226 og vurderer og prøve meg på praktisk etterhvert. Har sett på midway at de har mac gar magasin som jeg har lest mye positivt om. Eneste er at de er 17 skudds og orginal magasin er 15 skudds, etter det jeg har funnet ut så bygger de ikke no lenger ut enn orginal magasinet. Stemmer dette? Det jeg lurer på er om disse kan brukes, eller om jeg må ha magasin med orginal kapasitet?

 

Sig leverer orginalt tilbehør til 226 et 20 skuddsmagsin både i europa og i usa, det stikker ca 3 cm ut.

 

Hva betalte du for din sig 226, er det standard 226 eller er det x-five allround som er lovlig i produktion.

 

Vurderer selv standard sig 226 eller HK P30.

 

Er en standard p226 i two tone version. Gav 9900,- tror kanskje du kan få den noen hundrelapper billigere hvis du sjekker rundt. Jeg ville helst handle lokalt, og siden det var en forhandler i nærheten som hadde en på lager, så slo jeg til.

Link to comment
Share on other sites

Faksen, pointet med PD er ikke å være en "concealed carry" våpen divisjon.

Skulle man hatt en boks, måtte den være stor nok til typiske tjenestevåpen som Beretta 92 og andre slike våpen.

Vil du skyte med små våpen, kan du skyte i Sivilpistol 2

 

 

Og G17 er populær å ha i belte. Hvor mange tusen politifolk bærer ikke på en G17/22, M92, P226 etc.

Link to comment
Share on other sites

Jowi, Hvordan synes du grepsstørrelsen er i forhold til en glock 17. Jeg har ganske små hender og det trekker i rettning av HK P30.

 

Synes ikke grepsstørrelsen er no problem, og jeg har også forholdsvis små hender. Har ikke skutt med Glock 17, men har holdt og fikla med flere. Etter min mening er det et mye mer behaglig grep på Sig`en. HK 30 har jeg ikke vært borti. Tror ikke det er så mange Sig`er som blir brukt til praktisk, men hvis jeg skal prøve meg så blir det med den ihvertfall. Hvis man blir bitt av basillen så kan man jo heller kjøpe no mer egnet.

Link to comment
Share on other sites

Faksen, pointet med PD er ikke å være en "concealed carry" våpen divisjon.

Skulle man hatt en boks, måtte den være stor nok til typiske tjenestevåpen som Beretta 92 og andre slike våpen.

 

Enig. Hmmm, hva med en regel om at våpnet må være i bruk i et antall av minst 2000 politi/forsvar/offentlige myndigheter for at den skal være approved. bare tankespinn.

Link to comment
Share on other sites

Faksen, pointet med PD er ikke å være en "concealed carry" våpen divisjon.

Skulle man hatt en boks, måtte den være stor nok til typiske tjenestevåpen som Beretta 92 og andre slike våpen.

 

Enig. Hmmm, hva med en regel om at våpnet må være i bruk i et antall av minst 2000 politi/forsvar/offentlige myndigheter for at den skal være approved. bare tankespinn.

 

 

Må innrømme jeg ikke helt ser pointet med ett slikt antall.

kriteriene for å komme på godkjentlisten forutsetter jo nesten at dette er innfridd. I utgangspunktet skal jo pistolen være på markedet i ett år før den blir godkjent.

 

USPSA Limited har jo krav om min. 500 produsert og en regelen er vel ikke spesielt populær...

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme jeg ikke helt ser pointet med ett slikt antall.

kriteriene for å komme på godkjentlisten forutsetter jo nesten at dette er innfridd.

 

Hvilken "praktisk" bruk har sig x-five allround, CZ-01, husker ikke navnet på tanfoglio og spinx variantene. Alle disse er konkurransepistoler i forkledning, greit nok at sig 226, cz75, spinx3000 er i bruk men da ikke i den konfigurasjonen som er godkjent i prodution. Det har medført et våpenkappløp og dermed kostnadsspiral. Nei rydd aproved lista og behold smørbrød modellene (jeg tenker ikke da på danske smørbrød men mere vanlige matpakke utgaver).

Link to comment
Share on other sites

SP-01 er lagd på oppdrag for politi og ikke IPSC.

Hvis Allround og Tanfonen er rene konkurransevåpen og dermed "best" hvorfor skyter ikke de beste PD skytterene med dem da? :wink:

Adam Tyc, CZ

Angus Hobdell, CZ

Dave Sevigny, Glock...

 

Så de mest konkurransedyktige i PD idag er nok Glock og SP01. Personlig foretrekker jeg M&P fremfor Glock.

Link to comment
Share on other sites

SP-01 er lagd på oppdrag for politi og ikke IPSC.

Hvis Allround og Tanfonen er rene konkurransevåpen og dermed "best" hvorfor skyter ikke de beste PD skytterene med dem da? :wink:

Adam Tyc, CZ

Angus Hobdell, CZ

Dave Sevigny, Glock...

 

Så de mest konkurransedyktige i PD idag er nok Glock og SP01. Personlig foretrekker jeg M&P fremfor Glock.

 

Spons, kanskje, noen som ikke bare betaler bare hobbyen men også smør på brødskiva. Disse er så gode at om de skyter med pistolen opp/ned og lillefinger på avtrekker så er de å finne på øvre halvdel av ressultatlista.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig litt sponsing med i bildet på toppskytterne.

 

Nå mener jeg å ha lest, enten på nettsiden til CZ eller i en katalog fra de, at de har laget SP-01'en for IPSC.

 

Mener helt klart at det burde vært en opprydning i denne klassen(og ikke innføre obligatorisk magasinskift som løsning)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Men hvis den er laget spesifikkt for IPSC skal den da vel være ulovlig i bruk i production!?

 

Den er lovlig. Men at en pistol er laget til klassen, er litt imot klassens "ånd"

 

Det finnes jo eksempler på pistoler som har blitt godkjent, og som har blitt tatt av listen etter en stund. Nå tror jeg ikke det vil skje med SP 01. Men boksen vil nok komme i production.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Hmmm, hva med en regel om at våpnet må være i bruk i et antall av minst 2000 politi/forsvar/offentlige myndigheter for at den skal være approved. bare tankespinn.

 

SP01 er ikke laget for IPSC, men for tjenetebruk, og både den og Sphinx 3000 er solgt til politi og forsvar i langt over 2000 eks:-) Tanfoglioen er nok laget med IPSC prod om utgangpungt, men det betyr ikke at den er uegnet som tjenestepistol.

 

Jeg er forøvrig også av den oppfatning at noe må gjøres for å rydde litt i prod reglene.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Enig. Hmmm, hva med en regel om at våpnet må være i bruk i et antall av minst 2000 politi/forsvar/offentlige myndigheter for at den skal være approved. bare tankespinn.

 

SP01 er ikke laget for IPSC, men for tjenetebruk, og både den og Sphinx 3000 er solgt til politi og forsvar i langt over 2000 eks:-) Tanfoglioen er nok laget med IPSC prod om utgangpungt, men det betyr ikke at den er uegnet som tjenestepistol.

 

Jeg er forøvrig også av den oppfatning at noe må gjøres for å rydde litt i prod reglene.

 

/D

 

Kan v el være enig i at den "orginale" SP 01 er det, men hvis man leser i brosjyren om Shadowen, så er jeg uenig i at den er laget til tjenestebruk..... :Dhttp://www.czub.cz/katalogy/katalog_en.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
For ikke å lage en drøss med nye tråder så legger jeg det her. Jeg har en SigSauer p226 og vurderer og prøve meg på praktisk etterhvert. Har sett på midway at de har mac gar magasin som jeg har lest mye positivt om. Eneste er at de er 17 skudds og orginal magasin er 15 skudds, etter det jeg har funnet ut så bygger de ikke no lenger ut enn orginal magasinet. Stemmer dette? Det jeg lurer på er om disse kan brukes, eller om jeg må ha magasin med orginal kapasitet?

 

Drar opp denne tråden igjen. Fikk tidligere svar om at disse magasinene er tillatt. når jeg leser i regelverket blir jeg i tvil igjen.

 

Appendix D4

"19.2 Base plates and/or any other devices which provide additional ammunition capacity (e.g. “+2” magazine

extensions), are prohibited".

 

I tillegg står det følgende på en spørsmål/svar tråd på IPSC.org:

 

"Can Glocks compete using +2 baseplates or +1 followers? Can I use a Glock 17 magazine in my Glock 19 or Glock 26?

 

No, to both questions. See Point 19.2 of Appendix D4 in the January 2009 Edition of the IPSC Handgun rulebook. All guns are approved with the standard magazine capacity quoted by the OFM, not with larger capacity magazines as may be supplied by importers or dealers in some markets"

Her handler det riktignok om Glock, men Mec-Gar magasinene jeg sikter til har jo en mindre follower for å tillate fler skudd.

 

Så langt ser det jo ut til at det ikke er tillatt, men så leser jeg litt lenger nede i regelverket.

"20.1 Aftermarket magazines which match the external dimensions of standard magazines offered by the OFM

for the approved handgun are permitted.

 

Hva er OFM? Noen som kan si med sikkerhet om magasinene er tillatt eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Leste litt lenger nede i spørsmål/svar tråden på IPSC.org, og der fant jeg svaret. Magasinene er tillatt.

 

I have found that there are after market magazines available for my approved Production Division pistol. These magazines have the same external dimensions as the original factory magazines but they sometimes hold more rounds. Can I use these magazines in Production Division?

 

Yes. See Point 20.1 of Appendix D4 in the January 2009 Edition of the IPSC Handgun rulebook.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Så lenge du ikke maskinerer sleiden

 

Hvordan stiller det seg da til å maskinere sleiden slik at det kan monteres sikter som på NÅVÆRENDE modeller leveres som standard/opsjon, mens på de eldre modellene IKKE kunne leveres?

Pistolen er jo "den samme", og godkjent i prod, men det er fysiske forskjeller i forsiktet på ny og gammel modell.

 

Slik jeg forstår det så KAN jeg da faktisk maskinere sleiden til å passe de nye siktene, siden de nå blir levert som standard på dagens modeller. Am I right? :)

Link to comment
Share on other sites

Siden maskinering av sleiden er spesifikt forbudt, så kan nok ikke det gjøres. Spiller ingen rolle om man maskinerer så den blir lik en nyere modell

Løsningen for meg, og evt. andre i samme situasjon, blir da "å kjøpe ny" (les:maskinere den gamle til å være lik de nye) sleide med de nye siktene.

 

Men, hvem skal kunne avgjøre om jeg har byttet sleide eller maskinert min gamle? :roll:

Noe sier meg at regelverket for production ikke var tiltenkt annet enn "production" pistoler, uten noen som helst endringer av sikter eller annet. :?:

blackops, du har vel noen formeninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...