Jump to content

Lade 30-338 win mag, friflukt....


HK416

Recommended Posts

Eg har fått meg ei Rem.700 i 30-338 win mag som eg skal lade litt til. Når eg måler max patronlengde kjem eg til 88mm, og ser at i dei få ladedataene eg har funnet på nettet opererer dei med ei max lengde på 83,5. Kva bør eg gjere i dette tilfellet? Holde meg til 83,5mm eller gå opp mot max lengde?? Ønsker så klart så bra presisjon som mulig.

 

http://www.accuratepowder.com/data/PerCaliber2Guide/Rifle/Standarddata(Rifle)/308Cal(7.82mm)/308%20Norma%20Magnum%20pages%20270%20and%20271.pdf

Link to comment
Share on other sites

Den max patronlengden du har målt, er dette for magasinet eller kammeret?

 

Du må også kjenne friflukta med den kula du skal bruke, kan fort hende at kammeret ditt takler kortere lengde enn magasinet.

Sett ei kule løst i ei hylse (uten hette og krutt), sånn at det sitter langt nok ut for å ta i bommene i pipa. Lukk bolten forsiktig over den, slik at kula skyves inn i hylsa. Max patronlengde med den aktuelle kula vil da være ca en millimeter kortere enn patrona du da tar ut av kammeret.

 

Jeg vil da tro at du havner på tall nærmere ladedata, hvis ikke får de med bedre kompetanse enn meg komme på banen.

Link to comment
Share on other sites

Njaaa fatdog, det der funker ikke alltid. Det hender at kula setter seg litt i bommene, og henger litt på vei ut slik at du i realiteten måler lenger friflukt enn det er... Den sikreste metoden er å presse kula mot bommene og markere det i munningen med en strek på pussestaven, så markere en strek for tomt kammer. Da har du COL for denne kula, i ditt kammer. Jeg har sjekket dette mot "kula litt løs i hylsa" metoden, og det hender det blir forskjellig...

for min del irriterer det meg når det er magasinet som setter grensen. Vet ikke hvorfor, er bare sånn

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd begge metodene og kjem til lik lengde, og dette er altså kula eg skal bruke no i første omgang. Eg venter på stokken min så eg har ikkje fått testa max lengde i magasinet enda (AICS stokk), så det er mulig at svaret gir seg selv når magasinet ankommer.

 

Hvis det er folk som sitter på gode ladninger til dette kaliberet eventuelt 308 Norma mag så tar eg gjerne imot dette, gjerne både tunge og lette kuler. Ser for meg at børsa vil bli brukt både til seljakt og stål/papp på litt langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Fossdal! Sprit tusj, to- tre langsgående striper, og da en hylsehals som er "finsjustert" til å klemme så mye at jeg akkurat såvidt klarer å dra kula ut igjen med fingrene er min metode. Da klarer jeg kjapt å gjenta målinga flere ganger.

 

Hvis jeg skal være skikkelig pirkete begynner jeg forøvrig med å måle lengden på en ti-femten kuler i pakka, velger meg en av den lengden jeg har flest av, og bruker den som referansekule for den aktuelle kulepakka. Hvis målekula mi er 32,33mm bruker jeg ei kule som er 32,33 mm neste gang jeg skal justere seateren, eller en som er så nær dette målet som mulig, og justerer for forskjellen. Jeg har testa denne metoden med 0-friflukt, og da med sprittusj for å måle merkene etter bommene, og etter alt jeg klarer å forstå fungerer det utmerket.

 

Jeg har gjort diverse eksperimenter både med 0-friflukt, og vesentlig mindre kulehold en kulediameteren, og spesiellt det siste har jeg begynt å bry meg mindre med. For eksempel i 300Winmag er det jo strengt tatt ikke mulig å få mer en (hvis ikke jeg husker feil) rundt 6-7mm kulehold. Jeg bruker ofte patroner med rundt 5mm kulehold, og det kan fungere greit hvis kuleholdet er ok. Kronografen forteller om man får ugjevne hastigheter eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis jeg skal være skikkelig pirkete begynner jeg forøvrig med å måle lengden på en ti-femten kuler i pakka, velger meg en av den lengden jeg har flest av, og bruker den som referansekule for den aktuelle kulepakka.

 

For de som eventuelt ikke har tenkt på det, vil gjerne hullspisskuler variere mer på lengde, uten at det sier noe om avstanden fra kulens ende til der den går over fra full diameter til kon mot spiss - settedybde blir dermed lik selv om kulens totallengde varierer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...