Jump to content

Hvem bør eie en jakthund?


IvoRei

Skal alle kunne eie en jakthund?  

152 members have voted

  1. 1. Skal alle kunne eie en jakthund?

    • Alle har rett til å eie hvilken som helst hund, så lenge de tar godt vare på den.
      75
    • Jakthunder kan eies av både jegere og aktive friluftsfolk.
      32
    • Jakthunder skal eies av jegere og KUN jegere.
      45


Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vil begynne med å si at dette er ikke for å erklære krig eller banne i kirka. Jeg vil også understreke at jeg har veldig liten erfaring med hund og har bare lest faktabøker som supplemang. Jeg skal på ingen måte påberope meg noen erfaring med hund.

 

MEN, det er noe jeg vil ta opp her på kammeret, for det er noe jeg syns går igjen og igjen i flere tråder, der man er inne på temaet, men aldri diskuterer det.

 

Jeg mener personlig at de jakthundene vi bruker i Norge idag, er jakthunder er avlet, formet og skapt for jegere og kun for jegere. Hunden er født med et jaktinnstinkt og en jaktlyst som ikke kan undertrykkes eller skjules. Jeg er av den oppfatning at alt for mange hunderaser er "vannet ut" til å bli utstillingshunder, selskapshunder og kosedyr for mennesker som ikke har noen intensjoner om å bruke hunden til det man i utgangspunktet har brukt flere generasjoner på å avle fram.

 

Jeg vil gjerne vite hva kammerfolket mener om dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er en jakthund da? De aller fleste hunderasene har en opprinnelse som bruks- eller jakthund. De bittesmå bikkjene ble brukt til rottejakt f.eks. Pudler er jakthunder. Mynder er jakthunder. Portiser er jakthunder. Terriere er jakthunder - og da tenker jeg ikke bare på tysk jaktterrier men airdale terrier, bullterrier, bedlington terrier osv. Så du må nok definere jakthund mer spesifikt - ellers så blir det ikke mange som er egnet til å ha bikkjer nei ;)

 

Jeg er av den oppfatning at en hund kan bli eid av hvem som helst som evner å bruke hunden til noe aktivt; være seg det er jakt eller agility eller lydighet.

Link to comment
Share on other sites

hunder fra oppdrettere som har spesifikt avlet hunder for jakt bør jo helst brukes til jakt og derfor havne hos jegere som de oftest gjør. hybrider etter tjuvparring synes jeg alle kan ha bare de gir hunden det hunden trenger og fortjener.

jakthunder har jo som nevnt stort jaktinnstinkt og jeg synes det blir feil av folk som ikke skal bruke hunden til jakt og velge nettopp en jakthund. mener det er tilstrekkelig av raser og velge mellom så å velge en jakthund blir for dumt og et uannsvarlig valg for de som ikke gir hunden det den vil trenge. er man et meget friluftsaktivt menneske vil jeg alikevell kunne si det er greit og velge en jakthundrase dersom man er spesielt tiltrukket av den rasen..

 

men så var det det med at alle hunder har jaktinnstinkt da..

 

min personlige mening er at en hund er en hund de har bare forskjellige bruksommråder og sterke sider. man skal velge den som passer best til det du ønsker og ha hunden til. det er det som blir det riktige til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg selvsagt jakthunder som er lovlig å bruke på jakt i Norge. Myndene nevner du, men de er like mye vakthunder som jakthunder, i tillegg til at jaktformen er hets - som er ulovlig i Norge.

Puddelen som du nevner, er så til de grader utvannet av selskaps- og utstillingshysteri at det sier seg selv at den blir vanskelig å ta med i sammenligningen - i tillegg er det en apporterende hund.

 

En brukshund er en brukshund - en jakthund er en jakthund.

 

Og ja, jeg skal definere jakthund: en hund som er blitt avlet fram av den eneste hensikt: å jage! Om det så være en puddel, mynde eller terrier.

Link to comment
Share on other sites

Reknar med du har dei beste intensjonar med å reise denne problemstillinga, men du bommar nok ein del er eg redd. Ta til dømes ein Springer Spaniel, glimrande jakthund, bomnehund, narkohund etc. etc. Eller kva med labrador nytta både som jakthund, førerhund, lavinehund etc.. Svært mange av jakthundrasane kan nyttast til meir enn berre som jakthundar. Strihåret vorsteh f.eks. glimrande trekkhund når ikkje kulda vert for stri.

Likevel, eg er samd i at det er ein fordel at nokre blodsliner vert haldne innanfor eit jaktmiljø og seriøse oppdrettarar er seg nettopp dette bevist. :)

Link to comment
Share on other sites

Synes alternativ 1 og 2 i grunnen går ut på det samme, og alternativ 3 blir litt for bombastisk på en måte. Selv om jeg ser at det er ut i fra de beste intensjoner. :) Det kommer også an på om folk vil avle på hunder som ikke brukes til jakt, eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en jakthund da? De aller fleste hunderasene har en opprinnelse som bruks- eller jakthund. De bittesmå bikkjene ble brukt til rottejakt f.eks. Pudler er jakthunder. Mynder er jakthunder. Portiser er jakthunder. Terriere er jakthunder - og da tenker jeg ikke bare på tysk jaktterrier men airdale terrier, bullterrier, bedlington terrier osv. Så du må nok definere jakthund mer spesifikt - ellers så blir det ikke mange som er egnet til å ha bikkjer nei ;)

 

Jeg er av den oppfatning at en hund kan bli eid av hvem som helst som evner å bruke hunden til noe aktivt; være seg det er jakt eller agility eller lydighet.

Vi snakker om nåtid regner jeg med?Dette er bare nonsens!De beste og mest brukte jakthundraser i dag er avlet på med ett formål:JAKT!Det ligger enormt mye arbeid bak disse hundene,som er blitt bedre for hvert tiår.Å selge en Fuglehund,eller drivende hund f.eks,med topp jaktlinjer til en som ikke skal jakte,er etter mitt syn forkastelig!Skjønner heller ikke hva vanlige folk som ikke jakter skal med en hyperaktiv jakthund som trenger enormt med mosjon..Har en kompis som har hatt 3 jakthundraser fra fuglehunder til Beagle,ingen er blitt jakta med!Skjønner ikke vitsen..

Link to comment
Share on other sites

Får vel ta utgangspunkt i min egen rase - Beagle. Litt for mange lar seg friste av dens skjønnhet,

og allt for mange av disse ender opp som omplasseringshunder :( Da eierne for sent skjønner

at de ikke klarer å ta seg av og gi hunden det den trenger. Ikke kjøp hund som ikke skal få

lov til å gjøre det den mest av allt ønsker å gjøre :!: Nemlig jage :D Man skal da ha glade og

lykkelige hunder, skal man ikke :?:

Link to comment
Share on other sites

@Taiko

Tror du ikke at en Beagle som får være med "tolleren sin" og jakte på smuglevarer hele dagen er like lykkelig som bikjene dine som brukes 1/3 av året?

Er hundene dine ulykkelige utenfor jaktsesongen?

Hva gjør du eventuelt for at hundene skal ha det bedre den dele av året det ikke er jakt?

Kan du eventuelt også gjøre dette når det er jakt om det skulle være noe i vegen for at hundene kommer til skogs?

Link to comment
Share on other sites

På en måte er problemstillingen intressant. Hvem bør ha en jakthund?

For meg blir det litt som spørsmålet "hvem bør ha en hund?".

For meg blir det riktige svaret at en som er i stand til å ta seg av hunden, gi den det stimuli den trenger, gi den nødvendig mosjon, gi den det den trenger av plass, utemiljø, osv kan ha hund.

 

Men jeg ser kansje (hvor jeg tror) du vil dra diskusjonen. Jeg tror du vil dra det til "at bare jegere skal ha jakthunder" for at ikke jakthunder skal havne hos noen som ikke blir å bruke de på jakt.

 

Da vil jeg spørre: er det bedre at en jakthund(feks en grå elghund) havner hos en jeger som ikke gir hunden annet stimuli enn at den får dratt på jakt en gang eller to i året men resten av året står på kort kjetting i hundegård å omtrent blir mata med høygaffel, eller at samme elghund havner hos et eldre ektepar å aldri blir brukt på jakt men får bra pleie, mosjon og stimuli hver dag hele året?

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om nåtid regner jeg med?Dette er bare nonsens!De beste og mest brukte jakthundraser i dag er avlet på med ett formål:JAKT!

Slik generalisering har lite føre seg. Det stillast ei lang rekke andre kriterium og til jakthundar som skal brukast i avl, som mellom anna handlar om eksteriør, gemytt, helse etc.. Dei aller, aller fleste hundar, som vert nytta under jakt, lever som familiehundar det meste av året og lyt difor og kunne fungere godt slik.

 

Sjølv om eg har jakthundar, som eg nyttar til jakt heile året, er mitt overordna krav til hunden at den er trygg ovanfor andre menneske. Barneborna mine skal trygt kunne gå inn i hundegarde og leike med dei og hundane skal vise vennleg og fortruleg åtferd. Vert eg usikker i så måte kvittar eg meg med ein slik hund, då kan den vere så god jakthund den berre vil; der finnast likevel ikkje plass for den.

 

Kva du legg i ”en hyperaktive jakthund” veit eg ikkje, men min definisjon på ein slik er "jaktidiot" og slike gjev heller dårlege jaktopplevingar og ikkje mykje å satse på. Du vil vel ha ein hund som jaktar saman og for deg … jaktidiotar jaktar mest kva det skulle vere, berre det rørar på seg; slikt er lite hyggeleg. :wink:

 

Elles er eg samd i at ein jakthund skal ha mykje mosjon og leve eit liv der den får bruke og nytte sine ferdigheiter som jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Men har jakthunder det best hos jegere? Hvor mange jakthunder er det ikke som står alene ute i kjetting? Som ikke blir noe særlig mosjonert før de 2 siste ukene før jakta? som aldri er inne i et hus? Eller de jakthundene som blir mosjonert jevnlig, er med familien over alt, sover godt og varmt, for være med inn i stua, men blir ikke brukt til jakt. Jeg vet ihvertfall hvilken hund jeg ville ha vært.

Link to comment
Share on other sites

Mine hunder (3stk)Jakter sammen med meg,alle har god kontakt.Det jeg mente er at en Setter f.eks,den er mer krevende å eie enn en Berner Sennen.Den har mer energi,jaktlyst og trenger å løpe!Og den bør brukes til det den er skapt for:å finne fugl og ta stand på dem!Mine hunder brukes ikke bare til jakt nei,de er med på fjellturer,fiske,skiturer og er aktive hele året,er innehunder/familiehunder da jeg har små barn.Jeg mener når det er hundrevis av hundraser som ikke er jakthunder,hvorfor da kjøpe jakthund når den ikke skal jaktes med?

Link to comment
Share on other sites

Men har jakthunder det best hos jegere? Hvor mange jakthunder er det ikke som står alene ute i kjetting? Som ikke blir noe særlig mosjonert før de 2 siste ukene før jakta? som aldri er inne i et hus? Eller de jakthundene som blir mosjonert jevnlig, er med familien over alt, sover godt og varmt, for være med inn i stua, men blir ikke brukt til jakt. Jeg vet ihvertfall hvilken hund jeg ville ha vært.

Tror nok dette var mer vanlig på 50 tallet enn i dag..

Link to comment
Share on other sites

Var nok mer vanlig før, men jeg har da sett et par elghunder som står på kort kjetting bak huset å som kun får kontakt med mennesker når de mates.... å 14 dager i jakta.

Det jeg har sett av slikt,så er de eid av jeger over 75 år..men alltids unntak.De burde ikke ha hund!Også jakthunder har behov for mosjon,kjærlighet og dressur utenom jakta!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mange oppfatter det som at jeg ikke regner en apporterende hund som en jakthund? Det er feil oppfatning! Jeg mener så absolutt at en apporterende hund er en jakthund.

 

 

 

Edit: selvmoderering. Begynner å lære nå :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener når det er hundrevis av hundraser som ikke er jakthunder,hvorfor da kjøpe jakthund når den ikke skal jaktes med?

Stundom vanskeleg å få gjort noko med dette, likevel freistar fleire og fleire seriøse oppdrettarar av jakthundar å selektere hundekjøparar ut frå kva hunden skal nyttast til. Likevel, ein har liten eller ikkje nokon kontroll med avl utanfor dette miljøet. Ei stund syntes eg det var ille å sjå alle dei små og spinkle Gordon Setterane som gjekk rundt med eigarar som nok ikkje hadde denne hunden til anna enn eit misforstått smykke. Vel, det kan vere lurt å velge sine frustrasjonar med noko større omhug; plagar seg sjølv mindre då med slikt ein likevel får gjort lite med.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har hatt vekselvis 3 og 2 gråhunder i hvertfall 30 år nå. De er brukt på jakt i den tiden det trengs, ellers i året er de ypperlige kosehunder ??? Ja nettop, ypperlige kosehunder som egner ypperlig til og ha i hus. Samtidig så fungerer de litt som vakthunder. Er ikke mange som går inn til 2 ukjente gråhunder. Ville heller valgt en grå fremfor en puddel. Så det der med at en jakthund kun er for jegere syns jeg er bare tull. Enig med "Carl gustav 12", det viktigste er at hundene har det bra og ikke vanskjøttes uansett !!!.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Kanskje kan det vere noko å ta med seg i denne debatten at fleire av våre forfedre tok med seg vår nasjonalhund, norsk elghund grå, over til USA og då som familiehund. Sidan det ikkje er lov å jakte med gråhund der, slik vi har hatt tradisjon for å gjere, vart den ikkje nytta til jakt. I dag er der faktisk ein større populasjon av gråhund i USA enn her heime og i tillegg med svært god helse. Hunden vert for det meste nytta til agilyti og viser seg å vere godt egna til dette. I dag importerar nokre oppdrettarar hundar frå USA for nettopp å kunne få både betre gemytt og helse inn i vår popularitet av rasen. I dag har vi ein sunn og frisk gråhundrase mellom anna på grunn av dette. Ei stund vart denne rasen meir eller mindre vannskjøtta fordi ein ikkje var flinke nok med omsyn til å vere bevisst på kriteriar for avl. I det siste har ein freista å få til eit godt samarbeid med Finnland for å utvikle avlsarbeide endå betre.

 

Dersom vi berre skulle ha jakthundar innanfor eit lite eksklusivt jaktmiljø er eg redd ein på sikt gjer seg ein STOR bjørneteneste. Dette handlar mellom anna om å ha nok tilgjengeleg genetisk materiale å ta av i avlsamanheng. Kanskje skulle ein tenke litt lenger enn nasen rekk.

Link to comment
Share on other sites

@Taiko

Tror du ikke at en Beagle som får være med "tolleren sin" og jakte på smuglevarer hele dagen er like lykkelig som bikjene dine som brukes 1/3 av året?

Er hundene dine ulykkelige utenfor jaktsesongen?

Hva gjør du eventuelt for at hundene skal ha det bedre den dele av året det ikke er jakt?

Kan du eventuelt også gjøre dette når det er jakt om det skulle være noe i vegen for at hundene kommer til skogs?

Til info så varer jakt/treningssesongen fra 21/8 og ut mars. Og ellers så er vi veldig aktive turfolk :)

Jo da den kan nok være lykkelig den, den får jobbe. Var kanskje litt utydelig, mente hunder som ender opp som rene selskapshunder. Og det er ikke til å stikke under en stol at det er litt for mange av disse som blir omplassert med akkurat den begrunnelsen at de ikke klarer å gi hunden det de trenger.

Også får jeg vel legge til at det tok over 10 år bra jeg bestemte at jeg skulle ha beage til jeg var kommet

dit at jeg følte jeg hadde tid nok til å gi en beagle det han fortjener.

Link to comment
Share on other sites

He he du veit å legge hodet klart for hugg Ivo :lol:

Enig med Graahund, han er en fornuftig kar, jaktbikkjer er utrolige hunder også som selskap utenom jakta.

For å ta Gordonsetteren, jeg har hatt 4, dette gjelder samtlige, folk sier de er rastløse urolige hunder som krever mye mosjon, dette er en sannhet med modifikasjoner, ei bikkje uansett rase blir avhengig av en tur om dagen hvis den får en tur om dagen, jeg bruker mine bikkjer mye,men sommern er det nesten ingen aktivitet, da er bikkjene rastløse ei stund,men så roer de seg.

Å ha feks en setter som familie/ kosehund ser jeg ingen som helst problem med,kjenner flere som har overtatt settere som ikke ble noe til jaktbikkjer som fungere supert som sosial kjæledegge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt vekselvis 3 og 2 gråhunder i hvertfall 30 år nå. De er brukt på jakt i den tiden det trengs, ellers i året er de ypperlige kosehunder ??? Ja nettop, ypperlige kosehunder som egner ypperlig til og ha i hus. Samtidig så fungerer de litt som vakthunder. Er ikke mange som går inn til 2 ukjente gråhunder. Ville heller valgt en grå fremfor en puddel. Så det der med at en jakthund kun er for jegere syns jeg er bare tull. Enig med "Carl gustav 12", det viktigste er at hundene har det bra og ikke vanskjøttes uansett !!!.

 

Graahund - selvfølgelig er dette viktigst. Du må ikke misforstå meg. Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at en dachs/drever/elghund kan ha det utmerket sammen med en som ikke er jeger. Men det jeg mener er at det bor noe i hunden, som aldri blir tilfredsstillt. En stående fuglehund som aldri får apportere, være eller ta stand for fugl - mener du det er bra?

Eller en basset som får mer enn nok av kjærlighet, omsorg, mosjon - ja det skulle virke som om den hadde alt den trengte, men de deilige rådyr/reve/hareluktene den kjenner hver eneste gang den går tur, får den aldri undersøke. Hunden får aldri tilfredsstillt jaktiveren i seg. Og det er det jeg mener er synd.

 

Stemmer Custer, virker som jeg bør tenke litt på hvordan jeg formulerer meg :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har 3stk basset fauve hjemme ,og jeg mener de har værdens beste lynne og er noen fantastiske familiehunder som lager veldig lite støy,

og meste parten av året fungerer dem jo som familiehunder , Men alikevel ønsker jeg at valpene havner hos jaktfolk som tar vare på og utvikler evnene de har innen jakt.

Om vi ser på en annen av basset rasen ( Hound) virker det på meg som om det er utstilling og familiehunden som er prioritert og da vannes vel jaktegenskapene gradevis ut? og den ender muligens opp som ren familie hund .

Derfor mener jeg at selv om alle i utgangspunktet kan ha hund bør jakthunden komme til jegere som ivaretar dens evner. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@IvoRei, en hund som aldri blir brukt til det den er ment som får heller ikke så stor jaktlyst. Det er etter min mening først når de blir prøv/brukt at det store jaktinstingtet blir vekt. Så lenge hunden tror at livet er som den lever det der og da er slik det skal være, mener jeg at det ikke har noen betydning. Ta labradoren som ett godt eksempel, det er en ypperlig jakt/aporteringshund, men blir vel oftere kjøpt inn som kosehund. Forstår du meg ?

Link to comment
Share on other sites

@graahund: Ja, jeg forstår deg godt :D Og er helt enig med deg når det gjelder "vekkelsen" av jaktinnstinktet. Men jeg mener også at en dachs som ikke har blitt brukt på jakt før, ville ikke nølt ett sekund med å beina avgårde på rådyrlos hvis den fikk sjangsen.

Og er det ikke det så mange hundeeiere sier når hunden har tatt stand, returnerer apport eller er i los; "bikkja kunne ikke hatt det bedre nå"? :wink:

Men vi er enige graahund :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@graahund: Ja, jeg forstår deg godt :D Og er helt enig med deg når det gjelder "vekkelsen" av jaktinnstinktet. Men jeg mener også at en dachs som ikke har blitt brukt på jakt før, ville ikke nølt ett sekund med å beina avgårde på rådyrlos hvis den fikk sjangsen.

Og er det ikke det så mange hundeeiere sier når hunden har tatt stand, returnerer apport eller er i los; "bikkja kunne ikke hatt det bedre nå"? :wink:

Men vi er enige graahund :)

 

Det er vel hevet over enhver tvil at jeg og bikkjene mine trives best når de får utfolde seg på jakt. Ingen tvil om det. Men jeg mener fortsatt det jeg skrev i forrige inlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Taiko; Hans Kristians mening om at jakthunder blir brukt 1/3 av året blir litt feil. For noen er det vel sånn, og noen bruker som nevnt elghund bare et par uker.

 

Men man kan stimulere og bruke jakthund mye mer enn det. Det er lov å slippe hunden i skauen 21. august, og den kan brukes slik til båndtvangen inntrer 1. april. Det er omtrent halve året. Så er det utstillinger, sportrening, trimturer osv resten av året.

 

PS: Jeg er klar over at lokale bestemmelser innen båndtvang spiller inn.

 

Jegere behøver ikke være bedre eiere av en jakthund enn aktive friluftsfolk. En del jegere har hund kun som redskap og ikke særlig mer enn det, mens andre mennesker dedikerer seg mer til bikkja som kompis og familiemedlem. Det beste er selvsagt en kombinasjon av disse. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Cameron

For meg synes det som at forståelsen for hva hunden virkelig trenger ennå ikke er på plass!

Hva mener du med det?Du kjenner hverken meg eller mitt hundehold overhodet!Har hatt hunder i over 30 år,og tror ikke mange hunder har det bedre enn mine!De er med på alt,og jeg jakter med dem 5-6 dager i uka,fra 10.9 til 23.12,kan du si det samme?I tillegg får de det beste foret,masse kos og kjærlighet og stell og mosjon,så spar deg for oppgulp din amatør!

Link to comment
Share on other sites

Gode IvoRei, i 1981 kjøpte eg min fyrste Gordon Setter, den var x registrert fordi ein på den tida hadde sett seg tvungen til å avla inn Engelsk Setter i rasen. Årsaken til dette var ganske enkelt at innavlkopiensen var blitt for høg i rasen og mange av individa var blitt små og pinglete. Eigaren til den hannhunden som blei nytta var Johan B. Steens, som du har omtala ein annan stad. Som ansvarleg framtidig hundeigar er det fint om du og bryr deg litt om kva slags helse rasen din skal ha i framtida. Skal ein lykkast med å halde fram med ei god helse for ei rase er det viktig å ha eit vist mangfald å velge frå når ein skal drive avl. Innavl gjev dårlege hundar på sikt og ingen er tente med slikt og det vert vanskeleg om det berre er vi jegerar som skal syte føre dette ... rett nok kan det vere fint å ha mange hundar, men der er då grenser for det meste. Tenk litt over dette og arbeid for rasen din sitt beste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@Cameron

For meg synes det som at forståelsen for hva hunden virkelig trenger ennå ikke er på plass!

Hva mener du med det?Du kjenner hverken meg eller mitt hundehold overhodet!Har hatt hunder i over 30 år,og tror ikke mange hunder har det bedre enn mine!De er med på alt,og jeg jakter med dem 5-6 dager i uka,fra 10.9 til 23.12,kan du si det samme?I tillegg får de det beste foret,masse kos og kjærlighet og stell og mosjon,så spar deg for oppgulp din amatør!

 

Er det mange morragretne her i dag eller ? :D

Jeg er oppvokst med hunder og har hatt det siden. Er nå 65 år og kommer vel til og ha det til min dødsdag. Jeg har hunder akkurat på samme måte som deg og er veldig fornøyd med det. Men vi har vel dette Kammeret for og utveksle meninger. Syns det blir litt på kanten og skjelle hverandre ut om en annen har en annen mening enn meg selv. Skal vi være voksne og holde oss til det saklige/morsomme i vår lille diskusjon her nå :?:

Link to comment
Share on other sites

I alt betalte 195 200 personer jegeravgift for jaktåret 2005/2006 ett par 1000 av disse var utlendinger

 

Hvor mange av disse jaktet?

av de som jaktet, hvor mange jaktet "aktiivt med hund"

Hvor mange av de som jaktet har mulighet å ha hund,vil ha hund osv osv

 

Antallet som blir igjen ( det blir nok ikke så stort) skal så fordeles på alle jakthundraser

En hund har vel en aktiv alder på 8-10 år, så en "hard core hunter" vil sansynligvis skaffe ny hund hvert 6 år for å ha overlapping

Hvor stor avlsbase trengs så for hver hunderase for å opprettholde bra hunder?

 

sansynligvis adskillig større en det den norske "HCH" vil klare å ta unna

Link to comment
Share on other sites

Gode IvoRei, i 1981 kjøpte eg min fyrste Gordon Setter, den var x registrert fordi ein på den tida hadde sett seg tvungen til å avla inn Engelsk Setter i rasen. Årsaken til dette var ganske enkelt at innavlkopiensen var blitt for høg i rasen og mange av individa var blitt små og pinglete. Eigaren til den hannhunden som blei nytta var Johan B. Steens, som du har omtala ein annan stad. Som ansvarleg framtidig hundeigar er det fint om du og bryr deg litt om kva slags helse rasen din skal ha i framtida. Skal ein lykkast med å halde fram med ei god helse for ei rase er det viktig å ha eit vist mangfald å velge frå når ein skal drive avl. Innavl gjev dårlege hundar på sikt og ingen er tente med slikt og det vert vanskeleg om det berre er vi jegerar som skal syte føre dette ... rett nok kan det vere fint å ha mange hundar, men der er då grenser for det meste. Tenk litt over dette og arbeid for rasen din sitt beste.

 

Selvsagt er jeg opptatt av dette fenrir. Ja, jeg leste endel om Johan B. Steens arbeid for gordon setteren og er imponert over mannen :)

Godt innlegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på om "dere" mener at:

-Jagende jakthunder har det bedre enn jakthunder som ikke får jage?

-Hunden har det bedre jo mer den får jage?

-Er det da slik at gode jakthunder har det bedre enn dårligere hunder som ikke jager så mye?

-Har hunder som eies av jegere som ikke klarer å få frem gode jakthunder det verre enn hunder hos eiere som lykkes med hunden?

-Kan det tolkes slik at en JC har det bedre enn hunder lykkes på prøver?

 

OK OK, jeg vet at argumentasjonen suger. Klarer likevel ikke dy meg da dette passer godt inn i denne tråden!

 

Det seriøse poenget er at man kan ikke generalisere seg til noe fasitsvar på noe som er så individuelt som hundehold!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på om "dere" mener at:

-Jagende jakthunder har det bedre enn jakthunder som ikke får jage? Ja

-Hunden har det bedre jo mer den får jage? Ja

-Er det da slik at gode jakthunder har det bedre enn dårligere hunder som ikke jager så mye? Ja. Hvis du med det mener at de ikke brukes så ofte.

-Har hunder som eies av jegere som ikke klarer å få frem gode jakthunder det verre enn hunder hos eiere som lykkes med hunden? Nei, ikke nødvendigvis

-Kan det tolkes slik at en JC har det bedre enn hunder som ikke? lykkes på prøver? Nei, bare hundene får utfolde seg så.

 

OK OK, jeg vet at argumentasjonen suger. Klarer likevel ikke dy meg da dette passer godt inn i denne tråden!

 

Det seriøse poenget er at man kan ikke generalisere seg til noe fasitsvar på noe som er så individuelt som hundehold!

 

Hvis du mener at alternativet til jaging er ingenting, så er svarene mine som over. Forøvrig var det en litt søkt problemstilling ja, enig i det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at jakthunder som eies av andre enn jegere kan ha et veldig godt liv. Likevel vil jeg som oppdretter helst selge valper til jegere (i tillegg til at jeg så langt som mulig prøver å forvisse meg om at de også ellers får det bra der de kommer). Grunnen til dette er at det er de som kan gi meg tilbakemeldinger på om jeg lykkes i å avle fram gode jakthunder, noe som er en viktig del av det jeg prøver å oppnå (i tillegg til bl.a. godt gemytt og god helse).

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi kan vinkle denna saken litt. Jeg kjenner folk som påberoper seg og være jegere som apsolutt ikke burde ha en hund i det hele tatt. Så denne problematikken slår litt alle veier. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...