Jump to content

Sightron SII Big Sky vs Nikon Monarch?


ko-stens

Recommended Posts

Har ikke funnet noen sammenligning mellom disse to merkene.

 

Skal etter hvert ha meg nytt kikkertsikte til børsa, en Brno Fox II, .222 Rem. Etter å ha testskutt med et lånt sikte har jeg funnet ut at det gamle som sitter på nå ikke holder mål.

 

Børsa skal brukes mest til blink og toppjakt. Blir det muligheter er rev og bever også på menyen. Kommer til å prøve å få tak i rådyr etter hvert og. Det betyr at det er kjekt med et allsidig sikte på toppen.

 

Vurderer derfor et sikte fra relativt lav til relativt stor forstørrelse, samtidig som det ikke bør bli for digert fysisk på børsa, som er lita og nett.

 

De Sightron SII Big Sky jeg har vurdert er 3,5-10x50 og 4,5-14x50, samt 4-14x42 hos Jaktfall

 

De Nikon Monarch jeg har vurdert er 3-12x42, 5-20x44 og 6-24x50 hos XXL. Nikon har også en 4-16x50, men XXL har ikke denne.

 

Hvilke av disse er noe å satse på? Hører positive ting om begge merker, men om det ene er bedre enn det andre er det jo kjekt. Prisene er ganske like, med Sigthron hakket over. Var på XXL en tur i går, men de hadde ikke inne annet enn Nikon 3-12x42. Syntes imidlertid det var litt "dorull" på alle forstørrelser. Hendig størrelse da.

 

Hva slags retikkel er forresten greit til slik bruk?

 

Pr i dag står det egentlig mellom Sigthron 4,5-14x50 (4 790,-) og Nikon 5-20x44 (3 500,-). Kaste mynt og krone kanskje? Dumme Sigthron som er trettenhundre kroner dyrere! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den store kikkert eksperten, men jeg hadde gått for Nikon Monarch!!!!. Hadde kanskje gått for en litt større en den 42 mm da, for å få den mer allsidig, til bruk både til småvilt og storvilt i mer krevende lysforhold. Nikon er drittbra kikkerter. Nå har jeg ikke Nikon på mine våpen, men har testet litt andre sine, å dem skryter av dem. Har forresten en Monarch håndkikkert å den er mega bra!!!.

 

Sightron har jeg aldri hørt om, mulig det er bra?. Blir alltid skeptisk når jeg hører om "ukjente" merker for meg. Tenker ofte på de "gutta i Kina", som prøver å lure oss til å kjøpe søppelet dem lager.

 

Men av erfaring, så er nok de Europeiske ala Zeiss, swaroski, meopta, dockter S & B og til slutt Nikon, som er gode kikkerter, til norske forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også anskaffe et sikte av samme type, pris og størrelsesorden som du sikter til. Har kikket på litt forskjellig, men ble ganske raskt snevret inn mot Nikon Monarch modellene du nevner og Sightron Big Sky.

 

Jeg har falt ned på at det må bli Nikon Monarch 4-16x42 for min del.

Grunnen til dette er for det første klikkverdien. Monarch 4-16x42 har 1/4 MOA. Både Monarch 6,5-20x44 og Big Sky 4-16x42 har 1/8 MOA, noe jeg ikke vil ha da det medfører unødvendig mye skruing.

I tillegg liker jeg tårnene på Monarch. Ser for meg at hettene som dekker tårnene er gunstig å ha for meg som skal bære børsa mye og dermed utsette tårnene for belastninger titt og ofte. Dessuten mulig å kjøpe ekstra "target tårn" til Monarch dersom det er ønskelig.

De originale tårnene på Monarch 4-16 skal forøvrig være "finger-adjustable" i original tilstand.

Demontrasjonsvideo av Monarch 4-16 og funksjoner: http://www.theriflescopestore.com/nimosc.html (midt på siden).

 

Optisk sett liker jeg Nikon. Har hatt en Nikon Monarch Gold 2,5-10x56 tidligere og synes optikken var bra sett i forhold til prisleie. Nikon har jo også scoret bra i diverse tester de siste årene og opinionen er vel generelt positiv.

Sightron har jeg aldri kikket gjennom, men regner med at optikken er noe tilsvarende Nikon.

 

For min del tenker jeg mildot retikkel. Men det blir vel litt smak og behag :)

Jeg skal forøvrig kjøpe mitt fra statene.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått nytt sightron S2BB 4,5-14x44 (oppgradert fra leupold 3-9x40), har dessverre ikke fått testet det ennå.

Blir montert og testet i løpet av uken, hvis du sender en pm kan jeg fortelle mer om hva jeg synes da.

Link to comment
Share on other sites

Fine greier!

 

Blir neppe noe sikte på meg på denne siden av påsken uansett. Mars er en helvetesmåned når det gjelder regninger, så en får se hva som blir igjen av aprillønna!

 

Presterte å kjøpe bil i går og. Fruen hadde lyst på SUV, og hun har betalt litt mye i forhold til meg på huset, så jeg må trå til, og det hjelper veeeeldig...

 

I mellomtida får jeg kaste det gamle siktet og sette på et annet gammelt sikte som jeg vet virker bra... En Tasco 4x40 fra ca 1980. Den skaffer 2 cm samlinger med Sako .308'en jeg har i skapet. Den får duge til jeg finner ut hva som havner på toppen av Fox'en! Kanskje blir jeg så fornøyd at jeg venter til jeg får råd til en Zeiss Victory! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sightron er ikke noe Kina-sikte. Det er laget i Japan om jeg ikke husker feil. Det er det meste til Nightforce, Nikon og annen kvalitetsoptikk også, så det skremmer ikke meg! Jeg har hatt en SII 4-16x42 i flere år og denne kan etter det jeg har sett fint måle seg med Nikon Monarch. SIII'en er hakket vassere mener nå jeg. Klikkene var også skarpe og fine og den var 100% klikkfast.

 

Jeg er ikke overrasket om flere her i landet vil stifte bekjentskap med dette merket optikk etterhvert da vi har fått en importør her i landet for merket. Jeg personlig synes jeg får mye optikk for penga da jeg handler Sightron. Det er derfor det snart kommer til å stå en SIII med 50x på topp på jaktfeltbørsa mi. Man MÅ jo ikke bruke høyeste forstørrelse man har på siktet til enhver tid!

Link to comment
Share on other sites

jeg har nikon 6-24-50 og jeg, men jeg er mer fornøyd med sightron 8-32-56 min. den har hardere og klarere klikk, og det er 30mm mellom rør, det er det ikke på nikon monark. er og en fordel med at du har mer og skru på lange hold med sightron i forhold til nikon. mener du får mye for penga med sightron. ikke umulig jeg selger den 8-32-56 og bytter til den nye 50x. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I forhold til leupold er optikken litt bedre, men den mekaniske kvaliteten dårligere. Det betyr ingenting på en rifle med lav rekyl. Jeg har en Nikon 5-20x44. På lavere forstørrelser er den helt OK, og enda litt til. Men på 15-20x forstørring sliter den relativt hardt. Nå har jeg ikke noe for hånden å sammenligne med, men tunnelfølelsen er enorm, og bildet er ikke så klart som jeg hadde håpet på. Men slik er det jo når det ikke skal koste noe. :lol:

 

Kjøp etter bruken. Mye bruk, så sats på zeiss/swaro eller en av de andre store europeriske. Bruk bare av og til, slik som min, så kjør noe som er OK, men koster en tredjedel.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke funnet noen sammenligning mellom disse to merkene.

 

Børsa skal brukes mest til blink og toppjakt. Blir det muligheter er rev og bever også på menyen. Kommer til å prøve å få tak i rådyr etter hvert og. Det betyr at det er kjekt med et allsidig sikte på toppen.

 

De Sightron SII Big Sky jeg har vurdert er 3,5-10x50 og 4,5-14x50, samt 4-14x42 hos Jaktfall

 

De Nikon Monarch jeg har vurdert er 3-12x42, 5-20x44 og 6-24x50 hos XXL. Nikon har også en 4-16x50, men XXL har ikke denne.

 

 

På annen jakt enn toppjakt ville jeg ikke satset på så høy forstørring. 2,5-10 er passende. 4,5-6 forstørring på det minste innstillingen er veldig mye. Synsfeltet blir svært begrenset, spesielt med "middelklasse" optikk som her. En annen ting er at såpass rimelige sikter ikke nødvendigvis har voldsomt gode kvaliteter på max forstørring. Har er nikon 5-20x44 med BDC retikkel. Greit nok, men det skal være temmelig bra lys for at optikken skal henge med på de høye forstørringene.

 

I den prisklassen du sikter på ville jeg prøvd nikon monarch 3-12, Zeiss Conquest 3-9x50 på jaktfall, eller Sightron SII 2.5-10x32 hvis det er uaktuelt med kveldsjakt. Jeg har ikke prøvd dem, men du kan se på Hawke sikter. Japser det også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skal ikke påberope meg noe erfaring med kikkerter, men er på utkikk etter en å ha på 270 win, og prislappen skal være under 10 store lapper, har da kikket inn i mye alternativer og jeg var rimelig låst til nikon helt til jeg fikk sett i en big sky 6-24x42, så om det ikke er noen med negativ omtale av denne er jeg helt sikker på at det blir en slik en. er klikkene nøyaktige ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...