Jump to content

Slug - Treffpunkt


Judin

Recommended Posts

Da jeg skyter med slug i den nye hagla mi (Stoeger 2000) så er treffpunktet mye til venstre i forhold til der jeg sikter. På 50m så er treffpunktet 25 - 30cm til venstre. Jeg har skutt 35 skudd, (25 med Federal og 10 med Winchester) alle med samme resultat. Med hagl patroner så går det rett på.

Hva kan dette skyldes og er dette normalt?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt, og skyldes blandt annet at sluggen skytes gjennom et glattboret løp og ikke et riflet løp. Det glattborede løpet gir ikke kula noen stabiliserende spinn og derfor blir som oftest presisjonen heller laber.

 

Om jeg ikke husker feil skal det finnes sluggs i sabot som skal klare å spinne i glattborede løp, men jeg har aldri testet disse.

 

Det er også mulig at om du bare har skutt en type slug som ikke gikk spesiellt bra, kan du prøve en annen produsent som kanskje går bedre i akuratt din hagle.

Link to comment
Share on other sites

Federal sluggene gikk helt klart best. De samlet veldig bra, mens winchester sluggene gikk både høyt og lavt men alle satt i i skiva på 50m.

Jeg hadde tenkt til å bruke slug på rådyr som kom utenfor hagl hold, men er litt usikker nå, selv om samlinga er bra så er ett rådyr på 50m ganske lite.

Link to comment
Share on other sites

"Riflingene" på de aller fleste slugs er egentlig ikke ment å gi rotasjon til prosjektilet, men å fungere som "deformasjonssoner" slik at det skal bli minst mulig friksjon dersom slugen skytes i trange løp. De fleste produsenter av slugs (Berenneke inkludert) hevder at det er trygt å skyte prosjektilene i full trangboring, men anbefaler å bruke forbedret sylinder for best presisjonsmessig resultat.

Link to comment
Share on other sites

I min o/u husquarna hagle , får jeg virkelig pene samlinger med winchester slugs. S&B slugs samler også bra, men ikke fullt så bra. Jeg bruker imp.cyl i det underste løpet, og da skyter hagla mi tre skudd innfor 5 cm på 50 meter. Treffpunkt er ca 5-6 cm over og til venstre for siktepunkt. Og dette er plenty bra nok for rådyr på 50-60 meter. Lengre enn det vil jeg ikke strekke skuddene med hagla mi. Men det mer enn dobler rekkevidden i forhold til om jeg skulle hatt bare hagl i børsa. Eneste siktemidlene er kornet foran og ett lite hjelpekorn midt på skinna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har noe erfaring med sabot slugs? Har lest at de skal ha bedre presisjon.

 

Flere utgaver av disse, noen ser ut som digre luftgeværkuler som sitter inni en plastforing, andre er e .458-kaliber storviltkule som sitter inni en plastforing. Disse funker normalt best i riflede løp.

 

Finnes andre som er formet som små granater med styrefinner, og disse er ment å gi presisjon i glatte løp også. Jeg har best erfaring med S&B og Winchester sine slugs. Ca 10 cm spredning på 50 meter, og stemte greit med siktene mine (Remingtonpumpe med 20" glatt løp og riflesikter).

 

Gjetter på at du napper når samligene dine går til venstre. Hagleavtrekk er normalt hardere og har mer slep enn rifleantrekk og slug'en bruker relativt lang tid på ut av løpet. Avtrekksfeil vil synes enda tydligere enn med rifle...

 

Ta en sesjon i benk og fokuser på avtrekket ditt, så vil nok kulene havne nærmere siktepunktet. Ellers er justerbare sikter tingen også med slug. Er ikke behagelig å skyte disse i benk, så ikke skyt for mange skudd - da kommer garantert nappingen tilbake.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Angående slugs og hagle.Litt info etter egne erfaringer til dere som ønsker et godt treffpunkt:

 

Hadde tidligere en 870 windmaster i 12/76 pumpehagle med et Bushnell lysretikkel sikte på.

Etter å ha fått skutt inn siktet, satte jeg 3 stk sluggs (federal) i så og si samme hull på 60M.

Ble etterhver lei hele pumpehagla og solgte den.(ville ha en halvauto etter tidligere erfaringer fra vildsvin jakt i Afrika)

 

Så nå 3år senere:

Har fått kjøpt meg en flott/pent brukt Beretta 390 halvauto 12/76.

Har fått montert på weawer skinn på toppen av låskassa + et EOTech lyssikte.

Har ikke fått prøveskutt dette våpnet enda pga en manglende fjær inne i våpnet(kommer snart sies det)

Gleder meg som et lite barn til å prøve dette! Gode tips der ute angåend amo type og chocker :idea:

 

Min anbefaling: Få på et siktemiddel!

 

Se:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...