Jump to content

Solid og rask Jaktbåt


Roall

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe båt som skal brukes til fritid, fiske, seljakt ute i ytterste skjærgård, med dertil ublide møter med skjær og stein ved ilandsetting av skyttere og lign 8)

 

Har noen krav, aluminium, ca 20 fot ca 240cm bred, marsjfart minimum 30knop med 150hk.

 

Har sett noen båter og kommet fram til at Buster ikke holder mål, den er for trang og er ikke solid nok!

 

Utseende har altså ingen betydning, her er det robusthet og fungsjonalitet som teller!

 

Kan godt være et åpent skrog, men da med muligheter for å lage et krypinn for kalde vinterdager.

 

Har sett på skrog fra bla. konkursrammede Ulvan/nå Innovation, og båter fra Kaasbøll, men sistnevnte skal ha litt "dårlige" sjøegenskaper. Disse er i alle fall rimelige i forhold til en del "finere" båter.

 

3_04b_Xtream.jpg

 

kaasboll-19-3.jpg

 

Er det noen som har erfaring med noen av de nevnte eller noen tilsvarende :?:

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis med Anytec båt som er veldig fornøyd med den da men etter dine spesifikasjoner er den noe trang og smal..

 

Prøv å se på http://www.polarcirkel.no - skal være noe av det mest robuste og sjøsterke som er på markedet idag, er ikke alu men brukes av sysselmann på Svalbard til oppsyn og i tjeneste hos kystvakta.

Polarcirkel 660 Sport - 660 cm lang - 250 cm bred og er støpt i Polyethylén

 

Limer inn det som står i reklamen for Polarcirkel båtene.

 

"Skrogkonstruksjonen håndlages med basis i det miljøvennlige plastmaterialet polyetylen HDPE80. Dette materialet er unikt på den måten at det har de samme egenskapene i alle normale temperaturområder, også ned mot minus 40.

 

Skrogkonstruksjon sammen med materialegenskapene gir båtene en suveren styrke slik at de ikke tar skade av kontakt med bunn. Dette gjør at en slipper være redd for å skade båtens underside ved landgang i fjæra. Ved ekstreme tilfeller der skroget får dype sår eller grove rifter så kan vi enkelt reparere dette ved å sveise skaden.

 

Våre båter er tilnærmet vedlikeholdsfrie på grunn av skrogmaterialet. Normal behandling undervanns med egnet primer og bunnsmøring anbefales imidlertid i saltvann."

 

Som bruksbåt er den i allefall ideel vil jeg tro.. :)

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en artikkel i sluttstykke angående bygging av alu båt. Den burde ha vært gjentatt her inne.

 

Hør med bharsvik ang det.

I den samme tråden blei det også lagt ut bilder av forsvarets stormbåt. Noen som husker hvem det var som hadde en sånn en?

Link to comment
Share on other sites

Her er forøvrig link til jomfruturen av "sluttstykke-båten". Stemmer at bharsvik var med og laget denne ja. Synes båten ble meget bra jeg! Han kan sikkert komme med noe bilder for å vise. Tror testingen ble gjort med en "liten" motor i forhold til hva som skulle brukes etterhvert. Men jeg synes at den går bra fordi.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt noen båter og brukt disse til dykking. Kan muligens sammenlignes med jakt, da båten brukes i allt tenkelig vær. Glassfiberbåter av nyere dato ala skjærgårdsjeeper kan du glemme, eller alubåter av sme type. Problemet er at båter er produsert for "godvær". Lastes båten mye og brukes i litt sjø er faren for at bunnen sprekker stor. Dette er et problem på både plast og alu. Tynne aluplater sprekker like fort som glassfiber hvis belastningen blir for stor.

 

Av egen erfaring:

Vi kjøpte i 2003 en ibizA, 550, med 150hk. Mottoren ble pga 4 dykkere veier mye. . Problemet var at skroget sprakk. Dette var i følge båtreperatør ikke en uvanlig skade. båtene sprekker i steppa pga materiell stress fikk vi forklart. Denne båten var relativt v bunnet 18 gadder og skulle være en god bruksbåt. Denne båtenble splitttet og støpt på 1cm tykkere skrog samt stivet opp innerlinerene.

 

Denne båten ble nå byttet utmed en mer robust type. En Zodiac 15mans pro. Denne har 24 gaders v skrog og tar bølgene utrolig bra, med 150hk E-tec gjør den 54kn. Den er også registrert som havgående klasse B. Det tykke stive skroget skulle klare en del påkjnninger.

Det samme gjelder med alu båter. Brukes for tynne bunnplater vil stress i materialet føre til sprekkdannelser.

 

Lykke till med valget av ny båt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du vil legge i dette, men en mulighet er å kontakte Nils S.Hansen AS Skips & Mekanisk Verksted og be dem om å bygge en slik, beregnet for påhengsmotor:

 

Bilde4.jpg

 

Bilde6.jpg

 

http://www.nshmek.no/

 

Var dårlig bilde, men tenker på en Springer 741, denne brukes av mange offshorefartøyer i Nordsjøen etc og er solid som fy. Tror nok mannen må gi seg før båten... :roll:

 

Dersom den bygges for påhenger, har du masse stuerom under dekk, du kan ha fisketank etc også, sikkert mulig å få laget et lite krypinn forut også..

Link to comment
Share on other sites

Hei det var kjapp respons :D

 

Mange gode tips, men plast blir det ikke pga. muligheten for ombygging senere eller av ting og tang som ikke fungerer som forventet. Har fått en god pris på et skrog fra båt lik på bilde nr.1 men vi får se....

 

Har lekt litt med utformingen av innredning for å finne en grei løsning, legger ved et par bilder.

 

Seter og vindusprofiler blir mest sannynelig av en enklere type...

 

2458004440_baf994e96e.jpg?v=0

 

2458004528_2239656dc5.jpg?v=0

 

Med krypinn så mente jeg en plass hvor man kan komme seg til og fra uten å bli våt, så kanskje en blanding mellom en skjergårdsjeep og en daycruicer blir en god løsning, en kalesje over setene så er biffen løst. Mulig cocpit`n blir litt trang men det er eneste mulighet til å få til en plass hvor man kan dra opp ei Havert. Luka bak er ment for å dra inn sel, tin og tang. Men hvor mye plass trenger man til en stor sel, holder det med 50-60cm bredde. baugsspyd for å komme seg enklere av og på skjær. Evt. en liten vinsj for å dra inn de største.

 

Skroget er 20-21fot uten baugspiss, bredde er ca 2.46m og pga. motorbraketten så får man mye ekstra plass å boltre seg på. Vekt ca 900kg uten motor, Ikke noen ekstrem V-bunn men nok til å takle litt åpent hav uten å slå seg ihjel.

 

Noe som er et must som jeg har glemt, eller noe som er helt bort i natta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vurderer å kjøpe båt som skal brukes til fritid, fiske, seljakt ute i ytterste skjærgård, med dertil ublide møter med skjær og stein ved ilandsetting av skyttere og lign 8)

 

Har noen krav, aluminium, ca 20 fot ca 240cm bred, marsjfart minimum 30knop med 150hk.

 

Har sett noen båter og kommet fram til at Buster ikke holder mål, den er for trang og er ikke solid nok!

 

Utseende har altså ingen betydning, her er det robusthet og fungsjonalitet som teller!

 

Kan godt være et åpent skrog, men da med muligheter for å lage et krypinn for kalde vinterdager.

 

Har sett på skrog fra bla. konkursrammede Ulvan/nå Innovation, og båter fra Kaasbøll, men sistnevnte skal ha litt "dårlige" sjøegenskaper. Disse er i alle fall rimelige i forhold til en del "finere" båter.

 

3_04b_Xtream.jpg

 

kaasboll-19-3.jpg

 

Er det noen som har erfaring med noen av de nevnte eller noen tilsvarende :?:

 

Var på seljakt tidligere i vår og den båten de hadde der vi var og jaktet ligner veldig på den nederste av disse to den vi brukte var på 22 fot og hadde 90 hk motor og gjorde 30 knop

 

vi var på gurvikdal havfiske ta kontakt med roger der tror det var en kjenning av han som laget disse ?

Link to comment
Share on other sites

Har nå bestemt meg for båt, det blir samme "skrog" som 616 men det har et nytt moderne design som har vokst til 22 fot + motorbrakett og er 250cm bredt.

 

Nå gjenstår bare å bestemme seg for om man skal gå for åpen eller lukket kabin :?

 

Innredninga blir nok noe slikt:

2505156958_7cedd6d002_o.jpg

 

Noe trang i kabinen, men med plass til 5/6 med en liten nedfellbar benk, men uten bordet i baugen så blir det ganske god boltreplass ute.

Link to comment
Share on other sites

Ved å flytte motoren så langt bak blir det mye tyngde helt bakerst.

Båten vil ikke bli for tung på "rumpa" da?

Vet på større båter så mister en mye av følelsen på båten med å montere ankervinsj og jolle mm.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen båtekspert, men jeg tror ikke vekta blir vesentlig flyttet med brakett.

 

Har heller forstått det slik at det er flere positive effekter ved brakett enn uten, bedre fart, mer stabil under (høyere) fart, noe redusert drivstofforbruk og ikke minst, mye bedre blass i båten!

 

Mulig det finnes noen negative effekter, f.eks. ved lavere hastighet osv. men tror nok mye kan gjøres ved å flytte litt ballast fram eller tilbake i båten.

 

Men hvis jeg derimot velger lukket kabin/fast tak med et noe høyere tyngdepunkt (triveligere seljakt i vinterhalvåret), mot en åpen daycruiserløsning/kalesje, så vil det vist gjøre ganske mye med båtens "sportslige" egenskaper. Og det grubler nå jeg på i disse dager :?

 

Tror nok derfor at joller med oppheng og lignende flytter tyngdepunktet noe opp i tillegg....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kan vel oppdatere jeg også, denne båten ble blant annet bygd på inspirasjon fra bharsvik`s tråd på sluttstykket :)

 

Båten er ca 245 bred og 690 lang og sveist i 4mm aluminum og veier ca 1200kg med motor.

 

Ønsket en lukket båt, men med plassen til en skjærgårsjeep og da ble løsningen slik :idea:

 

Noen bilder fra i høst.

 

2919703318_0d9a03dc26_b.jpg

 

2919689380_5e9948999f_b.jpg

 

2919684248_1abdef991b_b.jpg

 

2919674570_0b764a9a1e_b.jpg

 

2919624568_50af1eb7a6_b.jpg

 

2919617858_4deeb1e28e_b.jpg

 

2919613256_0711bd7dcb_b.jpg

 

Har nå montert en gammel johnson 150hk og en ny Tohatsu 8 hk 4 takt som forhåpentligvis skal prøves på søndag :mrgreen:

 

Kalersje er også snart ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel oppdatere jeg også, denne båten ble blant annet bygd på inspirasjon fra bharsvik`s tråd på sluttstykket :)

 

Båten er ca 245 bred og 690 lang og sveist i 4mm aluminum og veier ca 1200kg med motor.

 

Ønsket en lukket båt, men med plassen til en skjærgårsjeep og da ble løsningen slik :idea:

 

Har nå montert en gammel johnson 150hk og en ny Tohatsu 8 hk 4 takt som forhåpentligvis skal prøves på søndag :mrgreen:

 

Kalersje er også snart ferdig.

 

Tøff båt! Men jeg håper du har skaffet deg sponsoravtale med Shell! Vi brukte en gammel Johnson 120 hk da vi prøvekjørte den forrige båten. Det er det tørsteste svinet av en bensinsluker jeg har sett i mitt liv! FY F...!!!!!!! Tur/retur øya vår bruker jeg som regel 35 liter bensin med gammelbåten hvis jeg kjører på full fart hele tiden. Denne brukte 70 liter når jeg kjørte på marsfart! Til sammenligning kjørte en god venn av meg helt fra Torghatten sør for Brønnøysund til øya tur retur på 18 liter bensin! Han har en 16 foter med en 40 hkYamaha firetakter...... Ikke snakk om at jeg skal ha noe annet enn en firetakter på nybåten.

Link to comment
Share on other sites

Så jo funksjonell ut den båten, men la merke til begrensede sitteplasser/benker, hadde ikke det vært praktisk? Kjekt å stue vekk saker og utstyr i kanskje.

 

Det blir to vendbare benker (2+2) inne i båten slik at man kan snu den ene og sitte rundt et lite bord hvis været blir noe ubehagelig ute. Bakerst i båten blir det også så vidt plass til et toalett som blir liggende under en stol (ser trangt ut på bildene men det er faktisk ca. 50cm plass), totalt 5 sitteplasser innvendig. Under benkene blir det kasser til ting og tang, og under dasjbordet blir det også noe plass ved siden av batteriene.

 

Beklager dårlig mobilbilder.

 

3105120109_0c84517b5a_b.jpg

 

3105121097_dd8b530b9e_b.jpg

 

Korleis blir det med "balansen",vil den ligge mot styrbord,både under fart og når den ligg i hamn?

Har lurt på å gjer noko liknande med dykkebåten vår.

 

Tror balansen i båten er rimelig grei, men det finner vi ut i morra når båten skal på sjøen for første gang :)

 

Tøff båt! ...... Ikke snakk om at jeg skal ha noe annet enn en firetakter på nybåten.

 

Takk. Er klar over at den er tørst :) men motoren fulgte med båthengeren da eieren hadde gitt den opp :) Har kostet på den en tusing, og noen timer med arbeide, fikk så vidt startet den i høst, og hørtes grei ut da, vi får se i morgen 8)

 

Hadde et kostbart uhell i sommer, hvis ikke hadde stått en nyere 4 takt her og :roll:

 

Beholder Gammel-jonhson et års tid, så blir den nok byttet i noe som er rimeligere i drift ja.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge er dette siden? Hva slags båt hadde du som gjorde 70 knop?

 

Ca 18 år siden og båten var en Hurricane 470 med Mercury XR2 175hk :twisted:

 

 

Da er båten prøvd. Gammel-Johnson er litt umulig, fikk start ganske kjapt men motoren begynte å fuske rett etter at vi fikk den i plan og døde bort :? Fikk liv i den igjen, men valgte å heller begynne innkjøring av 8hk, så får jeg heller se på motoren en dag til uka..

 

Tohatsu`n klarte ca 4kn på halv gass, og ca 6kn+ på full gass, ikke all verden men det får klare seg, stille går den i alle fall :)

 

3108031446_17576bf3d3_b.jpg

Tohatsu`n putrer på tomgang mens vi prøver å få start på Johnson, provisorisk kalersje er også på plass.

 

3107211923_a9c5b96360_b.jpg

Balansen i båten er grei, toatsu`n trekker den litt ned på styrbord side.

 

3107227255_e833eca5e6_b.jpg

Jonson har stoppet, oppdaget også en liten lekasje mellom blokk og innsugsmanifold... Veslegutt får ta over.

 

3108050068_e10d0959e4_b.jpg

På tur inn igjen.

 

3107188763_faa9082b3d_b.jpg

Da er første prøvetur over.

 

Konklusjon:

+ Kom svært lett opp i plan, og nådde kjapt 27knop før den begynte å fuske, hadde en god del å gå på enda :)

 

- Noe vinglete under 3knop mulig påbygget og vinden var medvirkende.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...