Jump to content

Ladeboken på nettet


Vesper

Recommended Posts

Nasjonalbiblioteket har publisert fjerde utgave av Ladeboken på Internett, du kan lese den der. Biblioteket har en liste med ’Ti på topp’ over leste bøker, og Ladeboken er faktisk nummer fire på den listen. Jeg skjønner godt hvis du leser den på nettet og har ingenting i mot deg personlig. Jeg hadde gjort det samme med gratis informasjon.

Det jeg reagerer på er Nasjonalbiblioteket. Jeg har kontaktet dem, men de bare henviser til Kopinor. Jeg holder på dem nå, men det er vanskelig. Åndsverkloven er endret til… Du skal få slippe detaljer.

De to første bindene i historien om Kompaniet ligger også som lesbare PDF’er hos Nasjonalbiblioteket. Det liker jeg ikke, men vet foreløpig ikke om jeg kan få slett et dem fra den digitale samlingen. For de som ikke vet det – Kompaniet er en fortelling om tjue jenter i krig, som jeg skrev for lenge siden.

Hjemmet Mortensen har nå rettighetene til Ladeboken og burde være opprørte over den digitale utgivelsen, for den minsker salget av utgave 6. Det er de tydeligvis ikke. Dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at dette med Kompaniet ikke er særlig hyggelig.

 

Jeg tar det med i kveldsbønna av og til...at du Vesper skal få ånden over deg og skrive den tredje boka om den jentegjengen i Kompaniet.

De to første er ihvertfall godt lest her hos meg, skikkelig spennende underholdning og behørig signert av forfatteren :)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er det merkelig at ikke alle bøker ligger på nettet, vi er tross alt i 2010. Jeg har forståelse for at du som forfatter har en egeninteresse av at boken ikke hadde vært tilgjengelig på nett, da du rent teoretisk taper penger på dette. Du har tross alt investert mye tid og energi på å forfatte den. Jeg mener imidlertid at det for oss lesere er bra at ting blir tilgjengelig på denne måten, da informasjonen blir gjort lettere tilgjengelig. Borte er lånekø og lånetid, dette er fremtiden...

 

For ordens skyld så har jeg kjøpt den sjette utgaven, og har den liggende på nattbordet. Hadde jeg kjøpt den selv om boken var tilgjenglig på nett når jeg kjøpte den? Definitivt! Dette er en såpass spesialisert lektyre at de aller fleste vil kjøpe boken for å få den nyeste utgaven. Hvis nettutgaven får flere til å begynne med hjemmelading så er jo ingenting bedre enn det, da kommer de sannsynligvis til å kjøpe boken også.

 

Det er ihvertfall min mening om saken!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

problemet med spesialisert lektyre(les liten kundegruppe) er at hvis mange leser og kun få kjøper, så blir det slutt på nye publikasjoner.

 

det fantastiske med ladeboken er at man kan lære seg å lade uten veiledning fra erfarne ladere, og det for kun 500kr.

når jeg begynnte så kjente jeg ingen som ladet, da var jeg drosjesjåfør og leste ladeboken når jeg sto på holdeplasser.

og alle kroppsdelene mine er fortsatt inntakt.

nå har jeg ikke lest andre enn utgave 6, men jeg vil tro at kapitlene som omhandler sikkerhet, indreballistikk, kruttvalg etc, er mer eller mindre uforandret.

hvis man da kan lese en eldre utgave på nett og finne ladedata fra f.eks Norma eller Vihtavuori, så vil nok salget stupe.

 

håper det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei Vesper,

 

Mine grunner til at jeg startet å lese ladeboken på nettet er fordi jeg ble nysgjerrig på hva den inneholdt og fordi jeg ikke hadde penger til å kjøpe den akkurat da. Hva er da en bedre "teaser" enn å ha den tilgjengelig for alle nysgjerrige på denne måten? Jeg er en person som liker å lese bøker, artikler osv på papir form, så jeg kan forsikre deg om at jeg kommer til å kjøpe boken. I studiene jeg tar blir vi ofte henvist til artikler på nett som er pensum, tilogmed disse printer jeg ut (dette gjør jeg naturligvis ikke med ladeboken da det ville vært å bryte loven). Jeg skal til å begynne å lade selv, og da tror jeg (etter all omtale om at dette er laderenes bibel) boken er gull verdt å ha. Ikke bare på pc'n men også nede i boden hvor jeg skal lade.

 

- Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Men Vesper, du får jo betaling. Ifølge avtalen mellom Nasjonalbiblioteket og Kopinor betales et årlig vederlag på kr 0,56 (i 2009) per side som er tilgjengeliggjort. Da får du faktisk 324,– kroner i året for Ladeboken. Eller, forlaget tar vel sikkert sitt også, men du bør tross alt sitte igjen med en 50-lapp om du har en standardavtale med utgiveren. Nei, vent litt, dere var jo to forfattere. Dermed må 50-lappen deles på to.

 

I mine øyne er dette offentlig tyveri.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at dette med Kompaniet ikke er særlig hyggelig.

 

Jeg tar det med i kveldsbønna av og til...at du Vesper skal få ånden over deg og skrive den tredje boka om den jentegjengen i Kompaniet.

 

Ja, takk, om så bare i en PDF utgivelse direkte fra forfatteren... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser at det er kommet en del innlegg om Ladeboken, som ligger ute på nett på Nasjonalbibliotekets tjeneste bokhylla.no: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009032404076

Bokhylla.no er en tjeneste der Nasjonalbiblioteket etter avtale med norske med rettighetshavere (forfatterorganisasjoner, illustratører og forlag, bl.a) har fått rett til å legge bøker i fulltekst ut på nett slik at de kan leses på skjerm. Jeg har allerede svart forfatteren, men det kan kanskje være interessant for andre også å se svaret:

 

I forbindelse med pilotprosjektet Bokhylla.no har Nasjonalbiblioteket inngått en avtale med Kopinor, som har forhandlet på vegne av medlemmene i

 

Den Norske Fagpresses Forening, Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Forbundet Frie Fotografer,

GRAFILL - Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon, Magasin- og Ukepresseforeningen, Mediebedriftenes Landsforening,

NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfattere, Norges Fotografforbund, Norsk faglitterær forfatter- og

oversetterforening, Norsk Journalistlag, Norsk Komponistforening, Norsk kritikerlag, Norsk Musikkforleggerforening, Norsk

Oversetterforening, Norsk Redaktørforening, Norsk Revyforfatterforening, Norsk Tidsskriftforening, Norske Barne- og

Ungdomsbokforfattere, Norske Billedkunstnere, Norske Dramatikeres Forbund, Norske Kunsthåndverkere, Ny Musikks

Komponistgruppe samt utenlandske rettighetshaverorganisasjoner

 

Det betyr at Kopinor er Nasjonalbibliotekets avtalepartner, og at eventuell uenighet omkring avtalen blir en sak mellom rettighetshaver og Kopinor. Nasjonalbiblioteket betaler en fast sum pr. side som til enhver tid ligger ute i tjenesten, og Kopinor fordeler vederlaget, både til sine medlemmer og til andre som har bøker i Bokhylla.no, ut fra nøkler som de bestemmer.

Enkeltverk kan trekkes fra tjenesten, men da må henvendelsen komme fra Kopinor til oss.

 

Adressen til Kopinor er http://www.kopinor.no/

 

og avtalen mellom Kopinor og Nasjonalbiblioteket finnes i sin helhet her:

http://www.nb.no/pressebilder/Avtaleomd ... vboker.pdf

 

Hilsen Stig Bang, NBdigital

Link to comment
Share on other sites

ja det ser bedre ut å ha bibelen i hylla! :mrgreen:

Ja, enda den finnes i utallige utgaver på nettet.

 

Er det nå jeg skal innrømme at jeg har en liten samling av Det nye testamentet i boksamlingen min? :roll:

 

Det er mer "kos" å slå opp i bøker enn å klikke seg frem side for side på nett.

Og ikke lukter det papir og trykksverte av e-bøker heller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...