Jump to content

Bli med på en liten aksjon mot selgere av ulovlige feller!


knutis

Recommended Posts

Etter et lite s??inn.no er det tydelig at mange selger feller uten ?ette seg inn i regelverket. Min oppfodring er derfor at vi sender en mail til de som driver med slikt og gj?e oppmerksomme p?orholdet. Vil tro mange ikke tar det s?ungt om en person gj?ette, men f?de mange mailer vil det kanskje ha en virkning.

 

Det det dreier seg om er i f?e rekke burfeller som selges som m?og revefeller, men ogs?trupefeller.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21103130

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20950660

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20399801

 

Tillegg:

Burfellene er selvsagt ikke ulovlige i seg selv, til rev og grevling er de tillatt. Men som rev og m?eller er de ulovlige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere m?uske p?t det faktisk er lov ?elge mange ting som er forbudt ?ruke :?

For ordens skyld: Jeg er IKKE for bruk av ulovlige feller :wink:

 

Ja det er helt riktig faktisk.

 

En del ting er tillatt solgt, men ikke brukt.

En del ting er tillatt solgt, men kan brukes av personer med div tillatelser (brukers ansvar at dette overholdes)

 

S?alget er nok ikke ulovlig. Men om det opplyses at en felle kan brukes til et form?den ikke er lovlig til s?r det vel over kanten kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

De eneste fellene som er ulovlige i seg selv er strupefellene og den snara. Burfellene er derfor ikke ulovlige ?elge, men n?man markedsf? dem som m?og revefeller tr?er man over streken.

 

La til en presisering av dette i ?ingsinnlegget slik at dette er helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Men ?elge 22lr som reverifle ville nok vakt merkbar oppsikt!

 

Om det selgeren gj?r ulovlig? Jeg er ikke jurist, men hvis du selger en felle som revefelle og kj?en bruker den som det vil jeg jo tro du medvirker til lovbrudd. I mange tilfeller tror jeg verken selger eller kj? er klar over reglene. Derfor tror jeg en mail til selger hvor du opplyser om at disse fellene er ulovlige til den bruken de selges for er mye bedre enn anmeldelse. Selger kan fortsette ?elge fellene sine som f.eks grevlingfelle og uvitende kj?e slipper ?li villedet. Men hvis tilfellet er slik som det nevnes ovenfor, at selger vet, men ikke bryr seg, hjelper det jo lite.

 

Brudd p?arkedsf?gsloven b?et vel uansett v??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De eneste fellene som er ulovlige i seg selv er strupefellene og den snara. Burfellene er derfor ikke ulovlige ?elge, men n?man markedsf? dem som m?og revefeller tr?er man over streken.

 

En del av burfellene p?nnonse nr. 2 er feller med kammer for levende ? (enkle og doble)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
[...]men hvorfor selger han feller til rådyr?

 

Det har du vel svart på selv, ett par poster opp, untatt at de kanskje ikke er "guttunger". Er de riktig flinke så kanskje de får øvrigheta til stramme inn lover og regler om andre feller også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...