Jump to content

Hva slags fugl er dette?


SauerBonde

Recommended Posts

Har ikke jerpa ei slags bakvendt skyggelue?

Den er noe større enn ei rype.

 

Lurer på å stoppe den ut, men gidder ikke det om det er ei jerpe..

 

Det er nok ei jerpe. Ser av bildet str i hånden din. Men hvis du har store labber og du sier den er noe større enn ei rype, ville jeg gått for orrhøne. hvordan ser stjerten ut? Er det rund, flat eller med en slags v kløft midt på innover.

 

Orrhøna kan bl ganske grå på denne tiden. Men skulle vært noe brunere enn på bildet.

Link to comment
Share on other sites

Ei Jerpe kan godt være bare 300gram!Og ei røy mellom 2 og 2.4 kilo,men ikke vær så pirkete da!Mente bare at slike fugler tar man ikke feil av!Om en er erfaren jeger iallefall..

 

Kommer da totalt an på interessen!

Du kan være en sjåfør i verdensklasse selv om du ikke klarer å bytte dekk.

 

Hilsen en ihuga jeger med minimal interesse for ornitologi

Link to comment
Share on other sites

Her ser det ut til at det er stor enighet om type fugl ja :)

 

Er vel ingen vits å stoppe ut ei jerpe...

Jerpa er vår minst skogshøns og en vakker liten fugl, og vel verdt en utstopping om man har lyst, synes jeg! :D

 

Jeg har aldri sett jerpe før, så det kan ikke være mange av de på rette siden av Mjøsa heller...

Får høre litt pris på utstopping og se om den ikke blir foreviget:D

Hvis ikke katten har forsynt seg enda :?

Link to comment
Share on other sites

Jerpa er kjent for å være lett å få has på, men at det var bare å plukke dem opp utenfor vinduet visste jeg ikke :)

 

Jeg ville sansynligvis spist den. Har noen ganger funnet rype som har flydd på reinsgjerde o.l som har endt opp på middagstallerkenen.. men nå er jeg kanskje litt under gjennomsnittlig kresen ;)

Det lyse kjøttet har en fortreffelig smak. Mange regner det som nedtur å komme tilbake fra jakt med ei jerpe eller to i sekken, skjønner ikke helt hvorfor..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en jerpe på fosenhalvøya i 1992, har ikke sett noen siden....

 

Har sett (og følgelig også skutt) ganske mye jerpe i Leksvik, som jo er å finne på fosenhalvøya.. Så da har du nok vært litt i feil terreng for jerpe vil jeg tro.

 

Pleier å ha en jerpelokk i lomma når jeg er på skogsfugl jakt, litt morsomt å lokke de fram når man har en liten pause. Men det er ikke alltid jeg legger an kornet på dem..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en jerpe på fosenhalvøya i 1992, har ikke sett noen siden....

 

Har sett (og følgelig også skutt) ganske mye jerpe i Leksvik, som jo er å finne på fosenhalvøya.. Så da har du nok vært litt i feil terreng for jerpe vil jeg tro.

 

Pleier å ha en jerpelokk i lomma når jeg er på skogsfugl jakt, litt morsomt å lokke de fram når man har en liten pause. Men det er ikke alltid jeg legger an kornet på dem..

 

Feilt terreng ja :lol:

Jeg har kun jaktet på fosenhalvøya en gang, tror det terrenget het breivollen, bra med rype der i 92 :wink:

Senere år gikk turen nordover til namsos, så på øyene utenfor troms og arjeplog i sverige når fuglejakt sto på programet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...