Jump to content

Valmet 412s - Tåler den stål/tungstein?


Judin

Recommended Posts

Hva kan jeg skyte i løpet med 1/1 boring som er brukbart på rådyr? Jeg har brukt opp alt jeg har av bly patroner så i stede for å handle bly i Sverige så kan jeg like så greit gjøre det lovlig å bruke noe som er godkjent i Norge.

Jeg har skutt noen skudd med Vismut (36g hagl nr 3) men jeg ble veldig skuffet over hvor dårlig annslaget var med de patronene. Jeg skøyt på en papp eske og mange av haglene ble sittende igjen i pappen, dette var da på ca 10 meter. Jeg hadde ikke det samme problemet med bly eller stål patronene.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

HAr selv en Valmet 412s o/u hagle i 12/76.

 

Var innom Rogne Våpen for å handle litt ytstyr og ammo og kom i prat med selger om løst og fast.

Så kom vi inn på temaet om trykktesting av valmeten han mente den ikke var godkjent for stål og at jeg måtte ungå å fyre av den slags. Men at lerdueskudd i stål ligger akkurat på grensen og er ok å bruke. Min far, som har hatt hagla, mener at stål skal funke fint i den. Har selv blåst av et par Black Cloud, men lurer nå på om det er en dårlig ide?

 

Håper noen kan komme med svar her, ettersom jeg hadde tenkt å jakte due og gås med stål ammo...

Link to comment
Share on other sites

Litt urovekkende det jeg leser her!

Handlet nylig nettopp en brukt Valmet 412s(dvs. hagla er på tur, jeg venter på det allmektige postverket, som tar seg god tid), og jeg spurte forhandler om den tåler stålpatroner. Fikk et klart ja... Håper dere alle tar feil!

Link to comment
Share on other sites

til dere som lurer på om hagla tåler stål o.s.v. les denne:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=19066

det meste står der,og husk bruk vette når det gjeller eldre hagler ikkje alle er bygd for det store trykket som oppstår når ein skyter med stål og lignene

Link to comment
Share on other sites

@Oddgeir: Dersom du begynner med haglelading - som du jo har lurt litt på - har du my bedre anledning til å kontrollere trykket i partonene enn med kjøpeammo. Se i Lyman boka og finn stål/Hevi-shot ladinger der Alliant Steele (krutt) er brukt. Disse har langt lavere trykk og høyere hastighet enn mange gamle blyladninger. Det eneste du da trenger å passe på er at trangboringen er halv eller åpnere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...